Scanning af port3602
Fra : Claus S.

Dato : 21-03-04 11:01

Hej.

Den sidste tid har jeg oplevet en massiv scanning på port 3602 (UDP).
På nogle tidspunkter af døgnet er det mere ned 175 scanninger i timen!

Er der nogen der ved hvad det kan være? Er der p.t. nogle sårbare systemer
som bliver udnyttet på denne port eller hvad er det der sker.

Jeg har søgt på Google efter et svar, men er ikke rigtig blevet klogere på
det.

Mvh.
Claus

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-03-04 12:10

In article <405d67c0$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Claus S. wrote:
> Den sidste tid har jeg oplevet en massiv scanning på port 3602 (UDP).
> På nogle tidspunkter af døgnet er det mere ned 175 scanninger i timen!

Og?

Du er ikke den eneste, http://www.dshield.org/port_report.php?port=3602

Den mest agressive er,
http://www.dshield.org/ipdetails_ascii.php?ip=068.071.186.195&v=

> Er der nogen der ved hvad det kan være? Er der p.t. nogle sårbare systemer
> som bliver udnyttet på denne port eller hvad er det der sker.

Nej.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-03-04 14:08

"Claus S." wrote:

> [...]
> som bliver udnyttet på denne port eller hvad er det der sker.
>
> Jeg har søgt på Google efter et svar, men er ikke rigtig blevet klogere på

Det kan måske være Witty. Hvad er pakkernes source
port, og hvor store er de?

/* Would you like fries with that? */

Fra : Claus S.

Dato : 21-03-04 14:47

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan måske være Witty. Hvad er pakkernes source
> port, og hvor store er de?

Source porten skifter fra ip til ip. Desværre kan jeg ikke sige noget om
størrelsen på pakkerne, da det ikke fremgår af log'en.

> --
> Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
> For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
> /* Would you like fries with that? */

Mvh.
Claus Sørensen

Fra : Peter Kruse

Dato : 21-03-04 14:34

"Claus S." <***locutus_dk***@mailcity.com> skrev i en
meddelelse

Hej Claus,

> Den sidste tid har jeg oplevet en massiv scanning på port
3602 (UDP).
> På nogle tidspunkter af døgnet er det mere ned 175
scanninger i timen!

Hvis afsender porten er UDP 4000, så er det med stor
sandsynlighed Witty, eller en variant.

Venligst
Peter Kruse

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-03-04 14:49

In article <405d999c$0$257$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter Kruse wrote:
> Hvis afsender porten er UDP 4000, så er det med stor
> sandsynlighed Witty, eller en variant.

Fra den node der scanner mest er der ikke nogle sammenhæng på
source porten,

Fra : Peter Kruse

Dato : 21-03-04 15:01

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i
en meddelelse
> In article <405d999c$0$257$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
Peter Kruse wrote:

Hej Christian,

> Fra den node der scanner mest er der ikke nogle sammenhæng

> source porten,

Nej, det er korrekt. Der er sidenhed udgivet flere
varianter. Bemærk iøvrigt at denne variant altid sender til
UDP 3602.

Venligst
Peter Kruse

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-03-04 15:08

In article <405d9fd0$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter Kruse wrote:
> på
>
> Nej, det er korrekt. Der er sidenhed udgivet flere

Hvad er da sammenhængen på source porten?,

Fra : Peter Kruse

Dato : 21-03-04 15:33

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i
en meddelelse

Hej Christian,

> Hvad er da sammenhængen på source porten?,

http://www.dshield.org/ipdetails_ascii.php?ip=068.071.186.195&v=

At den vælger en vilkårlig source port mellem 1025-5000 og
at den smider dem i tre klynger inden den skifter source
port?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.

Venligst
Peter Kruse

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-03-04 15:39

In article <405da73f$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter Kruse wrote:
> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.

Jeg troede du kunne se en sammenhæng mellem tallene.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Peter Kruse

Dato : 21-03-04 15:53

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i
en meddelelse

Hej Christian,

> Jeg troede du kunne se en sammenhæng mellem tallene.

Enlighten me
Måske fordi den inficerede maskine står bag en NAT router.

Venligst
Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-03-04 16:42

Peter Kruse wrote:

> Måske fordi den inficerede maskine står bag en NAT router.

Hvordan bliver en maskine bag en NAT router inficeret?

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-03-04 16:46

In article <405DB7DC.7BAA2F0D@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:
> Hvordan bliver en maskine bag en NAT router inficeret?

Af en bærbar?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-03-04 17:08

"Christian E. Lysel" wrote:

> Af en bærbar?

Altså en bærbar, der først er koblet på nettet
uden at være bag nogen firewall/NAT, og derefter
bliver flyttet og sluttet til netværket bagved
en NAT router uden at den bærbare har været
slukket/genstartet derimellem.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Peter Kruse

Dato : 21-03-04 17:55

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kasper,

> [...]
> uden at være bag nogen firewall/NAT, og derefter
> bliver flyttet og sluttet til netværket bagved
> en NAT router uden at den bærbare har været

Det kan selvfølgelig - og mere sandsynligt - ske via en
dårligt konfigureret hjemmearbejdsplads, som forbinder sig
til firmaets netværk via f.eks. IPsec.

Venligst
Peter Kruse