Opbevaring af anden persons riffel
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 21-03-04 09:22

Hej,

Jeg ved det koster en net sum at anvende en anden mands (m/k) riffel til
jagt. Men er det OK uden videre at opbevare hans riffel i mit våbenskab?
Forudsat at vi begge har riffel-bevis selvfølgelig...

/Kasper

Fra : Lykke

Dato : 21-03-04 09:51

Nej ikke efter den nuværende lovgivning. Reglerne er så 3 kantede at hvis du
og din kone begge har riffeltilladelse må i ikke opbevare jeres våben i
samme skab. Du må ikke kunne komme til din kones våben og omvendt. Danmarks
jægerforbund arbejder med sagen.

Poul Jacobsen

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-03-04 19:55

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev et indlæg
<405d575c$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]
>samme skab. Du må ikke kunne komme til din kones våben og omvendt. Danmarks

Jeg er lidt uforstående/uenig...

På grund af flytning har jeg nogle rifler stående hos min bror. Jeg
har våbentilladelse og politiet har noteret at de står hos min bror
(han har jagttegn og egne rifler). Når jeg får mine våben hjem skal
politiet have besked om det.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Lykke

Dato : 21-03-04 23:40

Vær du glad for at du har en forstående politi myndighed i din kommune og
jeg ville tro jeg kunne lave samme aftale hos vores våbenafdeling, men nu er
spørgsmålet jo ikke, hvad der kan lade sig gøre i nogle tilfælde, men hvad
der er lovgivning.
Poul

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-03-04 08:38

On Sun, 21 Mar 2004 23:40:22 +0100, Lykke wrote:

> nu er
> spørgsmålet jo ikke, hvad der kan lade sig gøre i nogle tilfælde

Men alligevel ikke helt irelevant at vide at det måske kan lade sig gøre
hvis man er heldig.

Men med jagtgeværer er det så intet problem vel?

Tak for alle de gode svar!

Mvh,
/Kasper

Fra : Lykke

Dato : 22-03-04 16:45

Med haglvåben er det ok når bare vedkommendene har jagttegn.

Poul

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-03-04 22:51

On Mon, 22 Mar 2004 16:44:38 +0100, Lykke wrote:

> Med haglvåben er det ok når bare vedkommendene har jagttegn.

Smukt! Tak skal du have!

/Kasper

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 23-03-04 11:32

<405e19b0$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]
>spørgsmålet jo ikke, hvad der kan lade sig gøre i nogle tilfælde, men hvad

Kan du komme med et henvisning til den lovgivning der omtaler emnet?

Jeg har forgæves forsøgt at finde noget om det på internettet.

Fra : Ontime

Dato : 23-03-04 01:05

Det tror jeg næsten godt jeg tør tage en retssag på.

En våbentilladelse giver ret til at besidde - bære og anvende.

Besidde betyder at være ejermand af våbnet.
Bære betyder man må låne det og transportere det
Anvende betyder man må gå på jagt med det.

Hvis min kone åbner vores fælles våbenskab - for at komme til sine våben,
gør hun ingen af delene, altså ikke behov for våbentilladelse.

Efter opbevaringsbestemmelser skal våben opbevares forsvarligt og så
uvedkommende ikke kan komme til dem.
Konen kan ikke være en uvedkommende person, da hun har sin dagligdag i
huset, og ydermere godkendt til at kunne gå med våben. Så opbevaringen er
forsvarlig.

Inden våbenskabene kom ind i lovgivningen, var der ikke noget krav om, at
en ægtefælle ikke måtte kunne komme i nærheden af våbnene. De kunne hænge på
væggen inde i stuen. Og det er der ikke rokket ved.

mvh.
jpo

Fra : Lykke

Dato : 23-03-04 07:50

Det kan du jo godt have noget ret i, Men den våbentilladelse gælder jo kun
for dig.
Jeg er sku godt klar over at 99% af alle koner til jæger, ved hvor nøglen
til skabet gemmes.
Netop dette at hun kan komme til dine våben, som kræver våbentilladelse,
tror jeg ikke den holder i alle politikredse.
Det er jo netop derfor at Danmarks Jægerforbund har taget sagen op.

Poul

Fra : Ontime

Dato : 23-03-04 13:25

Det er efter min mening en overfortolkning af betydningen af en
våbentilladelse.

Lad os tage en blankvåbentilladelse. Den giver ret til at have sine
blankvåben hængende forsvarligt inde i stuen. Skulle konen også have en
blankvåbentilladelse til dem , når hun skal tørre støv af ?.

Det er korrrekt at våbentilladelsen lyder på f.eks. manden - til at besidde
bære og anvende. Ved at have våbnet i sit skab- besidder han våbnet - han er
ejeren. Tager han våbnet ud og har det i sine hænder - bære han det, og går
han på jagt - anvender han det.
Konen er jo ikke ejer - hun bærer det heller ikke - og hun anvender det slet
ikke.
Hun er ikke den uvedkommende person i huset - og opbevaringen er derfor
forsvarlig og iorden.
Lovens ord er opfyldt.

Hvis manden nu vidste, at konen ææææælsker at gå rundt at skyde, så der det
hans pligt at sørge for den forsvarlige opbevaring, som betyder at konen
ikke kan komme til våbene.

Fra : Lykke

Dato : 23-03-04 07:54

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 21-03-04 18:03

"Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> wrote in news:1hc7c.124185$jf4.6841545
@news000.worldonline.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> jagt. Men er det OK uden videre at opbevare hans riffel i mit våbenskab?
> Forudsat at vi begge har riffel-bevis selvfølgelig...

Du må kun opbevare den, hvis du også har en våbentilladelse / bæretilladelse
til den.

/Søren Hjelholt