Rundering/fremadsendelse
Fra : Søren L-H

Dato : 21-03-04 07:16

Hej,

I forbindelse med med rundering / fremadsendelse mod figurant vil jeg
gerne høre gruppens kommentar til to forskellige måder at belønne
hunden. Vi træner i PH, men det er vel samme problematik i DcH:

1) Hundefører bliver under fremadsendelse stående. Figuranten belønner
hunden, hvorefter hunden løber tilbage til hundefører, som også roser
og belønner hunden.

2) Hundefører bevæger sig ned mod figuranten under fremadsendelsen.
Figuranten belønner hunden, i mellemtiden er hundefører nået frem til
hund/figurant, og overtager hunden og roser og belønner hunden.

Belønning er i mit tilfælde leg med bidepølle. Hunden er en 2½ år
gammel schæfer, som er meget førerfokuseret og har problemer med at
arbejde selvstændigt på afstand af føreren.

Hvilken af de to metoder fremmer mest at hunden kan arbejde
selvstændigt på afstand af hundefører? Og hvad er øvrige argumenter
for og imod for de to metoder?

Mvh
Søren

Fra : Martin Sanders

Dato : 21-03-04 07:38

> [...]
>
> Hvilken af de to metoder fremmer mest at hunden kan arbejde
> selvstændigt på afstand af hundefører? Og hvad er øvrige argumenter

Uden i øvrigt at tage stilling til hundens evne til at arbejde væk fra
føreren vil jeg mene at rundering jo netop består i at hunden går frem,
finder figuranten _og bliver der til føreren kommer_ så metode 1 må da vist
nemt kunne give nogle indlæringsproblemer på længere sigt?

MVH
Martin

Fra : Holm

Dato : 21-03-04 07:54

"Søren L-H" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Figuranten belønner hunden, i mellemtiden er hundefører nået frem til
> hund/figurant, og overtager hunden og roser og belønner hunden.

Hej Søren.

Jeg var på et et tidspunkt på kursus i Rundering , og oplevede en meget
dygtig instruktør .
Hendes udgangspunkt var taget ud fra øvelse 1, men fokus var lagt på at
hunden absolut skulle have det "sjovest" inde hos figuranten.
Føreren skulle forholde sig fuldstændig passivt og neutralt , og gav ingen
godbidder når hunden blev hentet .
Derved fremmer man lysten til at blive hos figuranten , og det må være det
vigtigste under indlæringen , at hunden bliver hos denne !
Ligeledes forholdt føreren sig passivt mens hunden var hos denne før
fremadsendelsen.
Dette blev især brugt på meget førerfikserede hunde.

Håber du kunne bruge svaret til noget !

Mange hilsener
Holm

Fra : René Kofoed

Dato : 21-03-04 08:52

"Søren L-H" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

Hej Søren.

> 2) Hundefører bevæger sig ned mod figuranten under fremadsendelsen.
> Figuranten belønner hunden, i mellemtiden er hundefører nået frem til
> hund/figurant, og overtager hunden og roser og belønner hunden.

Ovenstående metode bruges i DCH, der hvor jeg træner, dog er det ALTID
figuranten som belønner, og HF som roser. Figuranten har belønningen, i
jeres tilfælde, bidepøllen, og figuranten, skal på sigt også blive en
belønning.

Hunden er en 2½ år
> gammel schæfer, som er meget førerfokuseret og har problemer med at
> arbejde selvstændigt på afstand af føreren.

Til dette har jeg ikke noget råd, men kan fortælle, at mit probs med min
schæferhan, 20 mdr. er omvendt. Han sidder hele tiden og "spørger om lov"
når jeg er tæt på, men arbejder godt og selvstændigt på afstand af mig. Lidt
som om, at jeg trykker ham, med min tilstedeværelse.

> Hvilken af de to metoder fremmer mest at hunden kan arbejde
> selvstændigt på afstand af hundefører? Og hvad er øvrige argumenter
> for og imod for de to metoder?

Mit forslag er : Start med rundering, med en afstand mellem fig. og HF på 1
meter. Når hunden har en sikker halsgivning, øger man afstanden gradvist, i
samme tempo som hundens selvtillid stiger. Det er figuranten der skal
"hjælpe" hunden, og gøre sig så spændende, at hunden hellere vil sidde og gø
af fig. end at løbe "hjem" og hente hjælp. Med et andet ord, skal i arbejde
med figurantfasthed, altså hundens lyst til, at blive hos figuranten. Men
vigtigst af alt : Hunden skal synes det er sjovt !!!
Du kan også lave andre øvelser, hvor du træner, at hunden skal arbejde på
afstand af dig. Giv hunden nogle små lette opgaver, på afstand, og ros
overstrømende, og hjælp med at højne selvtillid og arbejdslyst.

Mvh Susanne, som håber at have givet dig, om ikke et råd, så en anden
synsvinkel.

Fra : Bufas

Dato : 21-03-04 17:48

slhDELETE@city.dk (Søren L-H) skrøv in news:405d2f30.1191421
@news.inet.tele.dk:

> [...]
>
> Hvilken af de to metoder fremmer mest at hunden kan arbejde
> selvstændigt på afstand af hundefører? Og hvad er øvrige argumenter

Hej Søren !

Jeg vil klart fortrække at det er fig. der belønner hunden.

Det er fig. job at fastholde og belønne hunden. Det vil give hunden en
stærk bevogning og forblive hos fig. senere hen.

Jeg vil dog vælge at HF kommer ud til hund før den belønnes, så den lærer
at man ikke forlader fig.

Og i dit tilfælde hvor hund er meget HF fixeret, vil jeg dog vælge at
belønne hund inden HF kommer der ud... og så langsomt bygge op at HF
kommer tættere og tættere på uden at hunden kikker efter HF. Så det er
fig. der er interessant og ikke HF. Derfor vil jeg ikke anbefale at du
bruger metode 2, hvor du selv belønner hund.

Mange hilsner

Bufas, der oxo træner PH

--

ICQ # 44 63 61 65
Husk hundechat hver søndag fra kl 20 på www.hundechat.dk

Fra : Eifelvuf

Dato : 22-03-04 16:51

"Søren L-H" skrev d. 21-03-04 07:16 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvilken af de to metoder fremmer mest at hunden kan arbejde
> selvstændigt på afstand af hundefører? Og hvad er øvrige argumenter

Nr. 2 er _*klart*_ at foretrække, dog sådan, at HF bevæger sig stille,
roligt og langsomt frem til hund og fig., fro derefter at overtage med
skamros, o.s.v.

Nr. 1 = rose hunden for at komme tilbage fra en rondering, fedt ? NOT !

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 22-03-04 16:51

> [...]
>
> Mvh
> Søren

Nr. 2 er _*klart*_ at foretrække, dog sådan, at HF bevæger sig stille,
roligt og langsomt frem til hund og fig., for derefter at overtage med

Fra : Eifelvuf

Dato : 22-03-04 16:51

Fra : CMKA

Dato : 22-03-04 17:47

> [...]
>
> Hvilken af de to metoder fremmer mest at hunden kan arbejde
> selvstændigt på afstand af hundefører? Og hvad er øvrige argumenter

Hej Søren

Som figurant i Schæferhundeklubben, vil jeg klart mene at figuranten
belønner hunden - og HF roser denne.

Mvh

CMKA

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 23-03-04 21:37

Tak for svar til alle,

Jeg kan se der er bred enighed om 2) hvilket jeg ved nærmere eftertanke
også synes lyder mest rigtigt.

Jeg har kørt med 1) efter trænerens råd, men jeg må vist til at lave det om.

Mvh
Søren