returnere nogle variabler
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-03-04 17:50

Mit mål er at lave et program som skal hente nogle data fra filen
/etc/passwd og ligge dem op i et array struct.[id,navn,home]. Bagefter
skal den for hvert navn undersøge hvormeget disk plads der bruges i
folderen [home]/Maildir og returnere en mail hvis den overstiger fx 100mb.

Filen bruger :(kolon) separering, og i php findes komandoen split() til
den slags. Findes noget tilsvarende i ANSI C.

Da jeg ikke kunne finde dette ville jeg lave min egen funktion. Og her
løber jeg ind i problemer. Alle kender vel kommandoen scanf("%d",&i);
Normalt bruger man return for enden af sin funktion til at returnere en
variabel tilbage, men fx med scanf() bliver inputtet fra tastaturet læst
op i &i. Hvordan gøres dette? Det kunne jeg godt bruge til min egen
funktion txtsplit().

Håber nogen forstår mine spørgsmål

Hilsen Mikkel

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-03-04 17:59

I dk.edb.programmering.c, skrev Mikkel Bundgaard:
> Filen bruger :(kolon) separering, og i php findes komandoen split() til
> den slags. Findes noget tilsvarende i ANSI C.

strchr

> [...]
> variabel tilbage, men fx med scanf() bliver inputtet fra tastaturet læst
> op i &i. Hvordan gøres dette? Det kunne jeg godt bruge til min egen

Jeg har et.. Hvorfor bruger du C og ikke shell eller perl til det?

Du får lige denne bash-ting med på vejen:
for i in $( cat /etc/passwd | cut -d: -f6 );
do if [ -e $i/Maildir ]; then
du -sh $i/Maildir;
fi ;
done

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-03-04 19:23

Jesper Krogh wrote:

> strchr

thankyou

> Jeg har et.. Hvorfor bruger du C og ikke shell eller perl til det?

Mest fordi jeg er ved at lære at programmere C. Jeg ender nok med at
anvende dit forslag, men først når jeg har lavet det i C

Så andre som har et forslag

> Du får lige denne bash-ting med på vejen:
> for i in $( cat /etc/passwd | cut -d: -f6 );
> [...]

Hilsen Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-03-04 20:06

Jesper Krogh skrev:

>strchr

Den kan slet ikke det som split() kan i PHP. Split afleverer et
array med hele strengen pænt opdelt ved de(t) ønskede tegn.

Strchr() kan kun finde positionen af et tegn i en streng.

--
Bertel

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 23-03-04 11:36

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Den kan slet ikke det som split() kan i PHP. Split afleverer et
> array med hele strengen pænt opdelt ved de(t) ønskede tegn.
>
> Strchr() kan kun finde positionen af et tegn i en streng.

Ja, men det er nok den funktion, om nogen, man oftest vil anvende til
at implementere kolon separering i C.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 20-03-04 19:56

Mikkel Bundgaard wrote:
> Mit mål er at lave et program som skal hente nogle data fra filen
> /etc/passwd og ligge dem op i et array struct.[id,navn,home].

Det findes der en standard (POSIX) funktion til at gøre. Kig på
getpwnam(3) og getpwuid(3).

> Filen bruger :(kolon) separering, og i php findes komandoen split() til
> den slags. Findes noget tilsvarende i ANSI C.

Det der kommer tættest på i C89, er funktionen strtok(3). Men det er
ikke en funktion jeg vil anbefale. Den kan ikke bruges med konstante
strenge da den ændrer dens input-streng.

> [...]
> variabel tilbage, men fx med scanf() bliver inputtet fra tastaturet læst
> op i &i. Hvordan gøres dette? Det kunne jeg godt bruge til min egen

Du kan bruge sscanf(3) som læser fra en streng, hvis du vil lave din
egen version af getpwnam(3).