Spørgsmål fra (forhåbentlig) nystartet lær~
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 16:53

Hej,

i overvejelserne om, hvilken uddannelse og job jeg skal tage, ser jeg andre
perspektiver end lønnen og har nogle spørgsmål, som jeg tror I herinde har
bevæggrunde for at kunne besvare:

Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning
osv.)?

Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
første år?

Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
seminarierne og dels i praktikperioderne)?

mvh

M. Vinther

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-03-04 23:13

"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?
>
> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det

Er det alt du vil vide

Det vil jo fylde en hel roman.

VH Birgitte

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 23:46

> Er det alt du vil vide

Nej, men jeg skal jo starte et sted

> Det vil jo fylde en hel roman.

Jeg har også den opfattelse, at lærere er vilde med romaner...

mvh

M. Vinther

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-03-04 00:10

> [...]
>
> Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
> opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning

OK - gå bl.a.ind på diverse seminariers hjemmesider

> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Ja, der er mange møder og arrangementer, men det sker at lærerfamilier har
børn, og vovhund, der skal luftes.
Det er jo et temperamentspørgsmål, om man kan lide at fordele sit job på
denne måde.

> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
> første år?

Det hele. Planlægning, undervisning, styre ungerne, kende egne grænser og
sætte dem.

> Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
> seminarierne og dels i praktikperioderne)?

Det kan man også få at vide på seminarierne - de har bl.a pjecer om dette.

Det almindeligste og bedste råd - bliv vikar et års tid, og se om du
overlever.

Fra : tux

Dato : 21-03-04 23:22

"Vint" <ingen> wrote:

> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Det har du ret i, selvom mange udenfor inderkredsen tror at en lærer har
DK's bedst lønnede halvdagsjob!
Der er som du skriver opgaver der ligger uden for 'normal arbejdstid' (hvad
det så ellers er) i form af møder med kolleger, forældre og forskellige
sociale arrangementer, forberedelse hjemme med mere, MEN: selvfølgelig er
der plads til at have et familieliv!
En af de (heldigvis) mange gode ting ved lærerjobbet er friheden til at
tilrettelægge sit daglige arbejde, samarbejdet med kolleger og ikke midst
mødet med eleverne!
God fornøjelse til dig (kommende kollega måske) med dit valg af uddannelse.
) tux

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 00:05

Hej og tak for dit svar

mvh
M. vinther

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 00:21

> (hvad

Jeg tænkte på, om der findes en vejledende oversigt over, normaltimer, og
fordelingen af timer til undervisning, forberedelse, møder, og alle andre
medfølgende ting samt hvordan en alm. uge kan se ud for en lærer?

mvh

M. Vinther

Fra : Anita

Dato : 20-04-04 14:22

"Vint" <ingen> skrev

Hejsa

> [...]
>
> Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
> opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning

Jeg tror det varierer fra seminarium til seminarium. Jeg har læst i Aalborg
og afslutter til sommer. Undervisningen foregår primært på stamhold, hvor
man er ca. 20-30 studerende (alt efter hvor langt vi er inde i forløbet, der
falder altid en stor del fra undervejs). Der er dog en tendens til at man
går hen imod en smule storholdsundervisning af 2-3 stamhold ad gangen. Dette
skyldes primært nedskæringer og dermed nødvendige besparelser.

Men der er naturligvis også meget gruppearbejde og individuelt arbejde. Alle
opgaver og eksaminer kan klares som gruppe, dog undtaget af bacheloropgaven.

> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Jeg tror ikke du skal lade dig skræmme af dette, hvis du har lyst til
jobbet.

> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
> første år?

ALT!

> Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
> seminarierne og dels i praktikperioderne)?

På seminariet lægges der vægt på at du kan sætte dig ind i og anvende
teoretisk stof. At du kan forholde dig til det du har læst, at du kan
anvende begreber i andre sammenhænge, at du kan forholde dig didaktisk til
undervisning og at du forstår at reflektere og evaluere. Der er sikkert
meget mere, men det var da i hvert fald en stor bid, af de krav jeg er stødt
på i mit studie.

I praktikken lægges der vægt på at du kan planlægge, gennemføre og evaluere
et undervisningsforløb. Din praktiklærer vil typisk også se på, hvordan du
håndtere eleverne og give gode råd til forbedringer.

Venligst Anita