Bundkort
Fra : Vidal

Dato : 20-03-04 02:52

Jeg har fået noget 512 Mb RAM forærende, og det er måske et lidt
underligt udgangspunkt.

RAM'en er Samsung PC 133U-333-542 256Mb Sync 133Mhz CL3
2x256, og jeg overvejr at købe et bundkort og en processor til den.

Er der nogen, der kan give mig et råd, om hvilke komponenter, jeg
kan bruge? Jeg er på lavbudget, men ønsker selvfølgeligt, det
hurtigste/bedste.

Bedst og billigst, eller måske snarere omvendt.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : René Nielsen

Dato : 20-03-04 11:15

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der kan give mig et råd, om hvilke komponenter, jeg
> kan bruge? Jeg er på lavbudget, men ønsker selvfølgeligt, det
> [...]
Hej Villy,
Køb et af de billigere Asus bundkort, med VIA chipsæt. (Fx. Asus A7N8X-X).
Vil du ofre lidt mere, så køb et Asus bundkort der understøtter Dual-Channel
(da du har 2 klodser). Men for at få udnyttet dual-channel ordentlig skal du
have en processor på mindst 2600+. Jeg anbefaler AMD XP 2500+ (Barton). Og
til at køle det hele ned med, anbefaler jeg en GlacialTech Silentbreeze II,
den koster ca. 200 - 250,-.
Hvad du end gør, så hold dig langt væk fra ECS bundkort. Ja, de er billige -
men noget værre l...
Vedrørende priser, så tjek på EDB priser.
Har du flere spm. så skriv!
MVH: René
(A+)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-03-04 11:25

On 2004-03-20, René Nielsen <rni@jubiimail.dk> wrote:
> Køb et af de billigere Asus bundkort, med VIA chipsæt. (Fx. Asus A7N8X-X).

Han har fået SDRAM, og ingen af de nyere chipsets understøtter SDRAM.

Thomas

Fra : René Nielsen

Dato : 20-03-04 12:15

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
A7N8X-X).

> Han har fået SDRAM, og ingen af de nyere chipsets understøtter SDRAM.

UPS - min fejl. Jeg havde åbenbart læst indlægget som en vis herre læser
bibelen Du har fuldstændig ret - det er SDRam. Det kan man jo ikke
rigtig bruge til noget mere, med mindre man har et lidt ældre bundkort.
Jeg undskylder mit misvisende indlæg (jeg burde have læst Villy's indlæg
mere grundigt).
MVH: René
(A+)

Fra : Vidal

Dato : 20-03-04 12:48

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Han har fået SDRAM, og ingen af de nyere chipsets understøtter SDRAM.

OK, så er det nok derfor jeg har fået dem forærende.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-03-04 12:49

On 2004-03-20, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:
> OK, så er det nok derfor jeg har fået dem forærende.

Mja... Et ECS K7S5A (pro) er det bedste bud på et nyere chipset
der kan tage sdram og en hurtig processor. Prisen er desværre røget
op her for nyeligt, da boardet er blevet udfaset.

Jeg har negative erfaringer med tidlige udgaver af boardet, men
andre faste skribenter herinde har gode erfaringer med nyere
udgaver (Jesper G. Poulsen, f.eks.)

Hvis du skal have mest kraft for dine penge så er det boardet du
skal se på. Se om du kan finde det til under 300,-

Evt. brugt i dk.marked.privat.edb.intern

Thomas, 2720

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 14:34

In article <slrnc5obsp.egn.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...

> Mja... Et ECS K7S5A (pro) er det bedste bud på et nyere chipset
> der kan tage sdram og en hurtig processor. Prisen er desværre røget
> op her for nyeligt, da boardet er blevet udfaset.

Jeg har udfaset mit (Pro) til en kammerats bedre halvdel, da det rummer
en mindre designbrist i forbindelse med implementeringen af USB2.0. Det
er ikke noget man lægger mærke til, hvis man ikke har tænkt sig at
fylde maskinen op med udvidelseskort. Problemet ligger i at USB2.0 er
repræsenteret på bagsiden af kabinettet; USB1.1 er repræsenteret på de
interne connectors. Samtidig er USB2.0 placeret på PCI1, så skal man
bruge PCI1 til et udvidelseskort, må man give afkald på USB2.0 og
dermed give afkald på USB på bagsiden af kabinettet. Øv.

Boardet håndterer desuden kun 1GB RAM max.

Ting jeg savner ved mit nuværende bundkort er det behagelige
orientering at CPU-soklen, idet udgangsluften fra en "standard"-køler
blæses op/ned og ikke til siderne. Min brænder har det ret lunt da den
sidder i udblæsningsluften fra processorkøleren.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-03-04 11:29

On 2004-03-20, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der kan give mig et råd, om hvilke komponenter, jeg
> kan bruge? Jeg er på lavbudget, men ønsker selvfølgeligt, det

Du har et problem!

Det er gammel ram du har fået (SDRAM). Der bliver ikke lavet chipsets
til gammel ram mere. Yderligere vil en Pentium 4/Celeron få et performance
hit af at bruge SDRAM. Det leder os hen til AMDs Athlon processorer, men
her er det også svært at finde billige bundkort til SDRAM (der var et, et
ECS board, men det er faset ud, og jeg ville ikke anbefale det).

Alt sammen ud fra den betragtning at du vil have en hurtig ny processor.
Hvis du vil have en langsommere, ældre processor, så prøv at købe
et bundkort med en tilhørende cpu i dk.marked.privat.edb.intern nyhedsgruppen.

Thomas