Server med S-ATA RAID
Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-03-04 23:24

Hejsa.

Jeg skal muligvis have sat en server op, hvor pris og stabilitet er
vigtigere end rå performance.

I den forbindelse har jeg overvejet at kigge på hardware S-ATA RAID
og redundant PSU. Begge dele skulle være muligt i Fujitsu-Siemens
Primergy TX150 server-serie til en fornuftig pris.

Har nogen erfaring med denne serie - eller andre maskiner, der lever
op til ovenstående krav?

Eller generelt med S-ATA RAID på servere?

Kreative tanker til en backup-løsning, der ikke fordobler serverens
pris modtages også gerne...

Jeg har endnu ikke besluttet hvilket OS, maskinen kommer til at køre,
men Linux og/eller FreeBSD drivere vil absolut være et plus.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-03-04 23:25

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Jeg har endnu ikke besluttet hvilket OS, maskinen kommer til at køre,
>men Linux og/eller FreeBSD drivere vil absolut være et plus.

Hvis du køber en ekstern boks med egen controller og kobler den på en
SCSI/FC HBA så skal du ikke bruge andre drivere end til HBA kortet.
Hvis det er en std. SCSI controller så findes det jo til alle OS'er.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-03-04 09:21

Jonathan Stein wrote:
> Kreative tanker til en backup-løsning, der ikke fordobler serverens
> pris modtages også gerne...

en fnidderPC med en flok store harddiske, og rsync.

> Jeg har endnu ikke besluttet hvilket OS, maskinen kommer til at køre,
> men Linux og/eller FreeBSD drivere vil absolut være et plus.

Med Linux skal du være opmærksom på at kernen skal patches for at
understøtte S-ATA, hvis du vil køre kernel 2.4.x.

Ellers kan man jo som nævnt benytte en ekstern boks der tilsluttes
via SCSI.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!