MSSQL: Opret tabel fra udtræk af en anden ~
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 19-03-04 12:09

Jeg skal lave et udtræk fra en tabel og oprette en ny tabel med dette
indhold.

Den originale tabel indeholder 20+ kolonner og ca. 7000 poster. Jeg skal
bruge følgende kolonner, som findes i originalen, i den nye tabel:

[Inst Nr] (PK), [Kommune Nr] (Int), [Bel Kommune] (varchar)

Det gør jeg så med følgende:

-------------------------------------
-- OPRET KOMMUNETABEL --
-------------------------------------
if exists
(select * from dbo.sysobjects where id = object_id(N'[Kommuner]')
and
OBJECTPROPERTY(id, N'IsUserTable') = 1)
drop table [Kommuner]
GO

SELECT DISTINCT
[Inst Nr], [Kommune Nr], [Bel Kommune]
INTO
KOMMUNER
FROM
dbo.[FULL VERSION 01 2004]
GO

Problemet er bare at den tager det hele med over i den nye tabel fordi [Inst
Nr] selvfølgelig er DISTINCT i alle tilfælde.

Hvordan får jeg den til at hive alle unikke [Kommune Nr] (ca. 700 stk.) med
tilhørende [Inst Nr] og [Bel Kommune]?

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-03-04 21:34

Kasper Katzmann wrote:

> [...]
>
> Hvordan får jeg den til at hive alle unikke [Kommune Nr] (ca. 700
> stk.) med tilhørende [Inst Nr] og [Bel Kommune]?

Det er jo lidt en umulig opgave da du jo har flere "Inst Nr" for hver
kommune?
Hvordan skulle det evt løses?
Du kan evt tage den første forekomst af "Inst Nr"

Dvs overføre Kommune Nr og Bel Kommune først og lade Inst Nr være blank
Bagefter sætter du Inst Nr ind?

- Peter