ASUS P4C800 booter ikke
Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 17:11

Jeg har netop kastet mønt på et ASUS p4c800 og en P4 2.8Ghz processor.
Det er monteret i et fedt Chieftec-kabinet, men det virks ik!

Når jeg booter sker der ingenting (ingenting betyder ingen BIOS, ingen
skærm). Der er lys på lamperne, processorens og strømforsyningens
blæsere snurrer, men jeg når aldrig ind i bios. Den står bare og står!

Det eneste der sidder på bundkoret lige nu er grafikkortet. Alt andet er
pillet af, stk. for stk - og lige meget hjælper det!

Hjælp søges!

--
Preben Rather Sørensen

The philosophers have only interpreted the world, in various ways; the
point is to change it.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-03-04 18:33

On 2004-03-19, Preben Rather Sørensen <con3855@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hjælp søges!

Naivt forslag: har du sikret dig at clear cmos jumperen står rigtigt?

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 18:57

Thomas S. Iversen skrev den 19-03-2004 18:33:

> Naivt forslag: har du sikret dig at clear cmos jumperen står rigtigt?
>
> Thomas
Jo, det vil jeg mene. Jeg har fulgt manualens anvisning

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-03-04 18:45

Preben Rather Sørensen wrote:

> Jeg har netop kastet mønt på et ASUS p4c800 og en P4 2.8Ghz processor.
> Det er monteret i et fedt Chieftec-kabinet, men det virks ik!

Køb et nyt ;) Ok... det er et lidt mystisk tilfælde, men jeg har da et
par forslag
- Kontrollér _hver_enkel_ ledning i stikket fra strømforsyningen (skub,
drej, lirk lidt), spring evt. forlægngerkabel over.
- Får du et ok/fejl bip fra maskinen?
- Siger den selt ikke noget, så prøv at pille grafikkortet ud, siger den
så noget?

Bare et par bud, man skal jo starte et sted...

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 19:02

Thomas Gulholm skrev den 19-03-2004 18:44:

> [...]
> så noget?
>
> Bare et par bud, man skal jo starte et sted...

Jo, det beeper faktisk een lang og to korte. I søfart betyder det vist,
"jeg bakker" =/ Men jeg ved ikke helt hvad det betyder her. Et bud
kunne være dårlig ram, selvom det er spritnyt PC-2700

preb

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-03-04 19:19

On 2004-03-19, Preben Rather Sørensen <con3855@vip.cybercity.dk> wrote:
> Jo, det beeper faktisk een lang og to korte. I søfart betyder det vist,
> "jeg bakker" =/ Men jeg ved ikke helt hvad det betyder her. Et bud

Tror jeg ikke du skal regne med det betyder her

> kunne være dårlig ram, selvom det er spritnyt PC-2700

http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Der er forskellige koder for forskellige typer bios (se ude til højre
på ovenstående side).

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 19:30

Thomas S. Iversen skrev den 19-03-2004 19:18:

> [...]
>

> http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm
>
> Der er forskellige koder for forskellige typer bios (se ude til højre

<snip>
1 long, 2 short
Failure in video system
An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace
failure has been encountered
</snip>
....er det grafikkortet, eller hvad?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-03-04 20:23

On 2004-03-19, Preben Rather Sørensen <con3855@vip.cybercity.dk> wrote:

> 1 long, 2 short
> Failure in video system
> An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace
> [...]

Kan være. Lidt links:

http://www.google.com/url?sa=U&start=9&q=http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/22890/&e=7413
http://www.techsupportforum.com/computer/topic/show/10940

Prøv iøvrigt uden mus og (yes!) keyboard.

Kun Mainboard, cpu, ram og gfx. Intet andet.

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-03-04 19:25

On 2004-03-19, Preben Rather Sørensen <con3855@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jo, det beeper faktisk een lang og to korte. I søfart betyder det vist,
> "jeg bakker" =/ Men jeg ved ikke helt hvad det betyder her. Et bud
> kunne være dårlig ram, selvom det er spritnyt PC-2700

Både AMI og AWARD mener det er en video fejl, hvilke et fair
nok, hvis du har hevet grafikkortet ud.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 19:32

Thomas S. Iversen skrev den 19-03-2004 19:25:

> Både AMI og AWARD mener det er en video fejl, hvilke et fair
> nok, hvis du har hevet grafikkortet ud.
>
> Thomas
Jeg har prøvet med tre forskellige kort. Eet PCi og to AGP og samme fejl.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-03-04 00:25

Preben Rather Sørensen wrote:

> Jeg har prøvet med tre forskellige kort. Eet PCi og to AGP og samme
fejl.

Hvad sagde jeg... køb et nyt ;) eller få et nyt på garantien, hvis MB
melder samme (video) fejl med tre forskellige videokort (som du vel ved
virker), så kan fejlen vel efterhånden kun ligge et sted. Jeg tænkte på
om det kunne være noget med spændingen på AGP-porten, men når du også
har prøvet med et PCI, så kan det vel ikke være det (eller noget andet i
den retning).

Mvh
Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-03-04 20:32

On 2004-03-19, Preben Rather Sørensen <con3855@vip.cybercity.dk> wrote:
> Jeg har netop kastet mønt på et ASUS p4c800 og en P4 2.8Ghz processor.
> Det er monteret i et fedt Chieftec-kabinet, men det virks ik!

Prøv iøvrigt også med noget andet DDR ram, hvis du har.

Thomas

Fra : Allan / Kolding

Dato : 20-03-04 21:28

Hvilken Cpu har du købt ?

Hvis det er en af de nye 2,8E modeler med 1 mb cache,
kan det jo være at Bios ikke genkender den, og der ved ikke starter op.
Men ok disse bib burde nu heller ikke komme så,
siger min erfaring, men dog man ved jo aldrig.

Hvis bios er ældre end 1013, så understøtter den ikke pescott.
Og der er som regel ældre bios i nye kort.

Bare en ide.

--
MVH. Allan / Kolding

Fra : Sander

Dato : 21-03-04 17:13

Fremgår ikke direkte at din tråd, men
du har vel prøvet at cleare cmos'en

Sander.

Fra : LB

Dato : 25-03-04 22:14

Som svar på Prebens spørgsmål.
"Preben Rather Sørensen" <con3855@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det eneste der sidder på bundkoret lige nu er grafikkortet. Alt andet er
> pillet af, stk. for stk - og lige meget hjælper det!

Jeg har lige haft lign. problemer med en vens nye pc, og hvis du benytter
dual ram, så prøv at fjerne den 2. ramstick, så der kun sidder en dimm i
bundkortet, (det var den eneste måde jeg kunne bote min vens pc på, men hen
ville jo gerne kunne udnytte at den anden ramstick også) når du så booter
skal du ind i bios, og sætte fpb til 201, dette skulle gøre at dine ram
timinger ikke bliver så "hidsige", gem derefter settings og efter Windows er
færdig med at boote, slukker du igen, og installere den anden ram skick og
det skulle nu være muligt at få liv i din pc.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 22:29

LB skrev den 25-03-2004 22:13:
> [...]
> færdig med at boote, slukker du igen, og installere den anden ram skick og
> det skulle nu være muligt at få liv i din pc.

Jeg er lige nu ved at tjekke mit ram og meget tyder på at det er her
skurken skal findes. Når jeg har fået det endeligt bekræftet vil jeg
dumpe en reply. Men indtil videre: Stor tak til alle for hjælpsomheden.