Hvordan finder vi vores søns "løftestang"
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-03-04 15:36

Knægten er 6 år og går i BH-klasse og vi var i går til anden
forældresamtale.

Ligesom sidst fik vi at vide, at han er helt utroligt langsom til at
lave sine opgaver, tegninger, spise sin mad, tage sit tøj på osv osv osv...

Vi er ganske klar over problemet herhjemme også, men vi kan ikke finde
ud af hvad vi skal stille ham i udsigt for, at få ham til at gøre hvad
vi beder ham om.

Hans dansklærer sagde, at han er helt med fagligt og at det måske er
fordi opgaverne keder ham. Han mente ikke, at det ville være en god ide,
at lade ham gå BH-klassen om, da det højst sandsynligt ville kede ham
endnu mere til næste år.

Han BH-lærer og pædagogen sagde bare, at han er langsom, men det sagde
de også sidst, så hvorfor de fortæller det igen forstår jeg ikke, når de
ikke i samme åndedrag kommer med en mulig løsning.

De har sagt til ham, at han ikke kan komme til at lege før han er færdig
med sine ting, men han er åbenbart ligeglad, de er gået fra ham når de
skulle rundt på skolen (han vidste hvor de skulle hen) det får ham ikke
til at sætte farten op, han kommer ikke ud at lege i
spisefrikvartereret, fordi han bruger meget lang tid på at spise osv osv
osv.
Intet hjælper tilsyneladende.

Herhjemme har vi lokket, bestukket, truet, ignoreret og masser af andre
ting, men vi kan bare ikke finde den ene ting han virkeligt brænder for,
som vi kunne stille ham i udsigt, hvis han får mere fart på.

Der må da være en eller anden der har en god ide, for vi er løbet helt
tør for ideer.

Marianne Feddersen

Fra : Mette

Dato : 19-03-04 17:44

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ligesom sidst fik vi at vide, at han er helt utroligt langsom til at
> lave sine opgaver, tegninger, spise sin mad, tage sit tøj på osv osv

Godt spørgsmål. Min nybagte 5årige datter er også laaaangsoom. Hun falder
simpelthen i staver over det hun er igang med og har svært ved at blive
færdig. Det har hjulpet lidt om morgenen med at gøre det til en konkurrence
(uden præmie udover æren) at komme først i tøj og overtøj.
Hvad siger han selv til det?

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-03-04 18:21

Mette wrote:
> [...]
> færdig. Det har hjulpet lidt om morgenen med at gøre det til en konkurrence
> (uden præmie udover æren) at komme først i tøj og overtøj.

Vi har prøvet, men han er desværre ligeglad.
Jeg har prøvet at tælle ned, vi har forsøgt med minuturet, vi har sagt
at han må få lov til dette og hint hvis han sætter farten op.

Jeg har tænkt på om han angler efter opmærksomhed, men jeg ved det ikke,
for det virker heller ikke at ignorere hans tempo. Vi har prøvet at
fokusere på alt det han er god til og så lade det andet ligge i en
periode, men ak, det hjælper ikke. Vi synes selv at vi er gode til at
rose ham for alle de gode ting, men han ignorerer simpelthen al kritik
angående hans tempo. Hvordan laver vi en konstruktiv forandring?

Marianne Feddersen

Fra : Marianne

Dato : 19-03-04 22:22

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi er ganske klar over problemet herhjemme også, men vi kan ikke finde
> ud af hvad vi skal stille ham i udsigt for, at få ham til at gøre hvad

Hej Marianne

Kan du ikke skrive lidt om, hvorfor du/man mener det er et problem, og for
hvem det er det? Ikke for at være spidsfinding, men som jeg læser dit indlæg
synes problemet bare at være, at han ikke er gennemsnitlig. Og hvordan -
spørger jeg så - er det et problem?

mvh
marianne

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 20-03-04 08:53

Marianne wrote:

> [...]
> synes problemet bare at være, at han ikke er gennemsnitlig. Og hvordan -

Det er helt OK.

Vi har fået nogenlunde styr på det herhjemme, for vi mener ikke at det
er OK, at sidde over sin aftensmad i 2½ time. Det har været et kæmpe
problem om morgenen, for han skal altså møde kl. 8 og hvis man sidder og
hænger over en skål cornflakes i en time, skal man stå meget tidligt op
for at nå at møde kl.8, når man samtidig skal bruge ½ time på at komme i
tøjet. Men som sagt, det har vi fået nogenlunde styr på nu.

Det er selvfølgelig et problem i skolen, mest fordi lærerne har svært
ved, at vurdere hans faglige niveau når der ikke foreligger noget
visuelt. Så sent som i går kom han hjem og fortalte at de havde haft
legetime, de andre altså, for de skulle lave en tegning inden de måtte
lege og da de andre var færdige, var han slet ikke begyndt endnu.
Vi så hans opgavebøger til samtalen og det er dybt frustrerende at se,
at siderne stort set er tomme, men den smule der er lavet er lavet 100%
korrekt. Her i BH-klassen er problemet måske ikke så stort, men hvad
sker der når han kommer i 1. klasse eller 5. klasse?

Der var sket en masse positive forandringer siden sidste samtale og det
får han nu en belønning for. Det eneste der er tilbage er tempoet og vi
håber at denne belønning vil få ham til at forstå, at det betaler sig at
passe sine ting. Jeg er bare bange for at tidshorisonten er for lang og
at det ikke vil gøre nogen forskel.

Som i enhver anden familie er der somme tider ting vi skal, på et
bestemt tidspunkt, familiebesøg, biograftur eller hvad det nu kan være.
Det er ikke rimeligt, at vi skal sætte ham igang med at komme i
overtøjet og få sko på, en hel time før vi skal ud af døren.

Jeg har på fornemmelsen at han slet ikke hører os mere, når vi skynder
på ham og jeg kan godt forstå det, det må jo efterhånden være reduceret
til baggrundsstøj.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-03-04 20:16

Marianne Feddersen wrote:

> Det er helt OK.
>
> Vi har fået nogenlunde styr på det herhjemme, for vi mener ikke at det
> er OK, at sidde over sin aftensmad i 2½ time.

Måske ikke, men hvis er problemet?

> [...]
> og hænger over en skål cornflakes i en time, skal man stå meget
> tidligt op for at nå at møde kl.8, når man samtidig skal bruge ½ time

Jamen så må han jo bare være færdig kl. ½8 - eller gå sulten fra bordet.

(Min søn på tre hænger som regel ikke over maden, men det sker dog jævnligt
at han bliver ukoncentreret når den værste sult er stillet. I så fald
virker stensikkert at *antyde* at han er færdig, og at man derfor vil
fjerne maden.)

> Men som sagt, det har vi fået nogenlunde styr på
> nu.

<snip>

> [...]
> være. Det er ikke rimeligt, at vi skal sætte ham igang med at komme i
> overtøjet og få sko på, en hel time før vi skal ud af døren.

Nej, og da han kun er fem år kan man naturligvis ikke bare lade ham blive
hjemme. (Og man skal *altid* holde sig fra trusler man ikke har tænkt sig
at føre ud ilivet.) Min søn er stadig i den alder, hvor han skal klædes på.
Nogen gange hjælper han, andre gange har han så travlt med andre ting, at
det nærmest er umuligt at få ham i tøjet. jeg har den regel, at hvis han
ikke hjælper (hvilket dækker alt fra aktiv medvirken til at han i det
mindste bare står stille), så det mig der bestemmer tempoet (!) og det
bliver et tempo han ikke kan lide! I kunne prøve noget tilsvarende. Selvom
det er dybt urimeligt at det skulle være nødvendigt at klæde en femårig på,
så er netop det at I gør det i sgi selv en ydmygelse for ham. Dertil kommer
så, at det ikke er spor rart at blive kastet i tøjet.

> Jeg har på fornemmelsen at han slet ikke hører os mere, når vi skynder
> på ham og jeg kan godt forstå det, det må jo efterhånden være
> reduceret til baggrundsstøj.

Nu har du skrevet en masse om de ting han gør langsomt. Gælder det også
ting han selv vælger at lave?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-03-04 21:15

Kristian Damm Jensen wrote:

> Måske ikke, men hvis er problemet?

Ligenu er det mest vores.

> Jamen så må han jo bare være færdig kl. ½8 - eller gå sulten fra bordet.

Han skal ud af døren halv otte. For at nå det hele, vækker jeg ham kl. 6
og hjælper ham stille og roligt i tøjet (det er vores lille hyggestund
inden jeg skal ud af døren 6.20) så er der morgenmad, pakke skoletaske,
tandbørstning, på med overtøjet og så er klokken sørme halv otte.
Vi har sat minuturet på ½ time og så fjernet maden, men det går bare
ikke i længden når man er 6 år og vejer 14 -15 kg.
Men som sagt, det har vi nogenlunde styr på nu. Der bliver ind imellem
tid til lidt leg om morgenen

> Nej, og da han kun er fem år kan man naturligvis ikke bare lade ham blive
> hjemme. (Og man skal *altid* holde sig fra trusler man ikke har tænkt sig
> at føre ud ilivet.)

Selvfølgelig ikke. Men han nyder efterhånden visse privilegier i form af
stor tillid fra vores side. Han cykler selv til og fra skole.

> [...]
> så er netop det at I gør det i sgi selv en ydmygelse for ham. Dertil kommer
> så, at det ikke er spor rart at blive kastet i tøjet.

Det med at komme ham i tøjet i et meget højt tempo er forsøgt uden held.

> Nu har du skrevet en masse om de ting han gør langsomt. Gælder det også
> ting han selv vælger at lave?

Han elsker at tegne, men han bruger helt ufatteligt meget tid på at
sidde og tænke over hvad det lige skal være. Serverer vi hans livret går
det sommetider stærkt, andre gange sidder han og pjatter, snakker eller
bare går i stå.
Det er meget forskelligt og det virker ikke som om der er en egentlig
sammenhæng mellem hvad han laver og så hans tempo, han er selvsagt
lææææænge om at rydde op, men det er helt naturligt.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-03-04 21:30

Marianne Feddersen wrote:

> Ligenu er det mest vores.

Hvorfor synes I det er et problem?

<snip>

> [...]
> af stor tillid fra vores side. Han cykler selv til og fra skole.

> Det med at komme ham i tøjet i et meget højt tempo er forsøgt uden

Og det generer ham ikke at blive behandlet som en slaskedukke?

> [...]
> sammenhæng mellem hvad han laver og så hans tempo, han er selvsagt
> lææææænge om at rydde op, men det er helt naturligt.

Det lyder (også ovennævnte privilegier taget i betragtning) som om I har en
meget fornuftig og tænksom dreng.

Så vil jeg mene at han også er gammel nok til at blive stillet til ansvar
for sin adfærd - og at I (i et vist omfang) kan tillade jer at sige: Det er
dit problem. Vi vil gerne hjælpe men vi vil ikke løse opgaven for dig.

Hvis situationen er et problem for ham, men ikke for jer. Så lad være med
at gøre noget, før han selv gør noget.

Hvis situationen er et problem for jer, men ikke for ham, så sørg for at
det bliver et problem for ham. (Du kommer til at gå sulten fra bordet [1],
så kommer til at blive kastet i tøjet, du kan ikke komme med på besøg hos
...., etc.)

Så længe han ikke har noget problem, hvorfor skulle han så ændre adfærd?

[1] Ja, jeg bemærkede godt vægten og må indrømme, at det lyder af meget
lidt. Men bliver han ikke sulten? Generer det ham ikke at være sulten i
længere tid?
--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-03-04 22:09

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [1] Ja, jeg bemærkede godt vægten og må indrømme, at det lyder af meget
> lidt. Men bliver han ikke sulten? Generer det ham ikke at være sulten i
> længere tid?

Hvis man ikke kan lide måltider, så vænner man sig til at være sulten. Det
ophører med at være noget, man gider beskæftige sig med. Tro mig - som du
nok husker, har jeg selv været ganske tynd. Jeg var tæt på 30, før jeg
passerede 40 kg - nedefra.

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-03-04 08:45

Tine Andersen wrote:
> [...]
> sulten. Det ophører med at være noget, man gider beskæftige sig med.
> Tro mig - som du nok husker, har jeg selv været ganske tynd.

Har været ?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Vital papers will demonstrate their vitality by spontaneously moving

Fra : Tine Andersen

Dato : 22-03-04 10:52

> Har været ?

Er bestemt ikke mere!!!

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-03-04 17:02

Kristian Damm Jensen wrote:

> Hvorfor synes I det er et problem?

Det er primært et problem i skolen.

> Og det generer ham ikke at blive behandlet som en slaskedukke?

Ikke nok til at han sætter tempoet op.

> Det lyder (også ovennævnte privilegier taget i betragtning) som om I har en
> meget fornuftig og tænksom dreng.

Det tror jeg også og det er en af grundene til at jeg fornemmer at han
bare kører rundt med os og lærerne som han lyster.

> [...]
> dit problem. Vi vil gerne hjælpe men vi vil ikke løse opgaven for dig.

Det er meget fint herhjemme, men hvad med skolen?

> Hvis situationen er et problem for ham, men ikke for jer. Så lad være med
> at gøre noget, før han selv gør noget.

Det gør vi også for det meste, men der er stadig tidspunkter hvor vi
skal nå noget på et bestemt tidspunkt.

> [...]
> så kommer til at blive kastet i tøjet, du kan ikke komme med på besøg hos

Er forsøgt, men vi bryder os ikke om at true, men jeg indrømmer at det
ind imellem er nødvendigt og så gør vi det også. Bare for en god ordens
skyld, der bliver sat handling bag ordene.

> Så længe han ikke har noget problem, hvorfor skulle han så ændre adfærd?

Nej, men han ved godt at det irriterer andre og han bryder sig ikk eom
at få skældud og så er det vel et problem for ham, eller hvad?

> [1] Ja, jeg bemærkede godt vægten og må indrømme, at det lyder af meget
> lidt. Men bliver han ikke sulten? Generer det ham ikke at være sulten i
> længere tid?

Jo vel bliver han sulten, men det generer ham tilsyneladende ikke.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-03-04 22:32

Marianne Feddersen wrote:

> Det er primært et problem i skolen.

Kære Marianne,

Jeg har snippet en masse, primært fordi jeg ikke har noget at tilføje. Jeg
kender ikke din familie godt nok til at kunne komme med yderligere ideer.

Men lad mig lige prøve at spore årsagen én gang til: Hvor længe har det
problemet stået på? (I forhold til skolen kan det af gode grunde kun være
ca ½ år, men derudover?) Er det kommet gradvis over måneder eller pludselig
over 1-2 uger? Er der sket andre ting i hans liv samtidig? Fortsæt selv
listen over forsøg på at finde mulige ydre årsager.

> Det gør vi også for det meste, men der er stadig tidspunkter hvor vi
> skal nå noget på et bestemt tidspunkt.

> Er forsøgt, men vi bryder os ikke om at true,

Man kan diskutere om der er tale om en trussel. I har besluttet og så er
verden sådan. Når man stikker hånden ind i flammen fra et lys, så brænder
man sig. Hvis man ikke gør som der bliver sagt har det andre konkvenser. Er
det at true, at gøre opmærksom på konsekvenserne? Hvis du ikke kan svare
nej med overbevisning, så vil *han* opfatte det som at du truer.

Det er ikke kun ordkløveri. Forskellen ligger i attituden. Når du truer vil
du fremstå som vred, som om du opfinder en fare for at få ham til at makke
ret. Hvis du præsenterer et faktum så er du neutral eller måske ligefrem
bekymret på hans vegne, men udover bekymringen for ham har du ikke
personligt noget i klemme.

> [...]
>
> Nej, men han ved godt at det irriterer andre og han bryder sig ikk eom
> at få skældud og så er det vel et problem for ham, eller hvad?

Tilsyneladende ikke så stort at det overdøver fordelene ved at lade stå
til.

> Jo vel bliver han sulten, men det generer ham tilsyneladende ikke.

Det ville jeg til gengæld være bekymret for. Jeg er gudskelov begavet med
et barn med en nærmest umættelig appetit, og fordi han spiser så meget får
han i det store hele også lov til at vælge selv - de "gode" ting skal nok
smutte ned også.

Jeg må indrømme, at jeg er fuldstændig blank på dette punkt.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Lord, give me patience! At once!

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 16:25

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> over 1-2 uger? Er der sket andre ting i hans liv samtidig? Fortsæt selv
> listen over forsøg på at finde mulige ydre årsager.

Det med tempoet i forb. med maden har stået på siden han begyndte at
spise andet end mælk.

Klippe klippe klippe: en masse om forskellen på trusler og info om
konsekvenser.

Vi bruger ofte metoden du beskriver, men effekten er alt for kort. Det
gøres to dage og fem dage senere er vi lige vidt.

Marianne Feddersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-03-04 21:34

> [...]

> sammenhæng mellem hvad han laver og så hans tempo, han er selvsagt
> lææææænge om at rydde op, men det er helt naturligt.

Hvis jeg nu foreslår dig simpelthen at acceptere, at at din søn er "skruet
langsomt sammen" - og ikke forsøge at gøre noget ved det, for sådan er han
nu en gang - og så konstruere familiens hverdag ud fra det...
Bliver du så MEGET frustreret?
Helt ærligt: Jeg synes, det lyder som om, jeres virkelighed ser sådan ud.
Det ER altså ikke alting, vi kan gøre noget ved (men jeg ville også få et
føl på tværs!).

Hilsen Inger

Fra : Jacob

Dato : 21-03-04 21:53

Hej Marianne

Vi har en dreng på snart 10. Han har været nøjagtig ligesådan men er nu
komme top i fart. Vi fandt ud af, at jo mere vi sagde til ham, jo
langsommere blev han. Netop fordi han ikke havde noget problem med det, men
kunne fornemme, at vi interesserede os mere og mere for ham jo langsommere
han blev. Prøv at tage fokus væk fra problemet. Det er en form for
opmærksomhedssøgen, sådan som jeg ser det.

Hilsen Jacob

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-03-04 22:09

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han blev. Prøv at tage fokus væk fra problemet. Det er en form for
> opmærksomhedssøgen, sådan som jeg ser det.

Jeg tror, du har fingeren på pulsen. Hans metode virker jo.

Tine

Fra : Jacob

Dato : 21-03-04 22:17

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> men

> Jeg tror, du har fingeren på pulsen. Hans metode virker jo.

Ja, tage bare den gode gamle floskel "Du skal spise din mad så du kan blive
stor og stærk". Men hvem siger at drengen vil være stor og stærk? - Den
smarte dreng finder dog hurtigt ud af at mor og far synes at det kunne være
rart hvis han var stor og stærk. Og så har drengen jo et værktøj til at
styre mor og far. For hvis de vil have han skal være stor og stærk og spise,
så overgiver de sig vel på et eller andet tidspunkt og giver drengen sin
livret - og så spiser han, mens han nyder sejrens sødme....

Jacob

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-03-04 17:06

Inger Pedersen wrote:

> Hvis jeg nu foreslår dig simpelthen at acceptere, at at din søn er "skruet
> langsomt sammen" - og ikke forsøge at gøre noget ved det, for sådan er han
> nu en gang - og så konstruere familiens hverdag ud fra det...

Som sagt tidligere, for de allefleste tings vedkommende er vi ovre det
herhjemme, det hænder ofte at han får "tilbagefald", men problemet
ligger også primært i skolen.

> Bliver du så MEGET frustreret?

Måske, der er dage hvor hans tempo driver mig helt derud hvor jeg er
nødt til at gå udenfor.

> Helt ærligt: Jeg synes, det lyder som om, jeres virkelighed ser sådan ud.
> Det ER altså ikke alting, vi kan gøre noget ved (men jeg ville også få et
> føl på tværs!).

Vi håber og tror på at det kommer med tiden, men vi vil bare så gerne
hjælpe ham til at få det bedste ud af den tid han er i skolen.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-03-04 22:35

Marianne Feddersen wrote:

> [...]
> ligger også primært i skolen.

> Måske, der er dage hvor hans tempo driver mig helt derud hvor jeg er

Det kan jeg ærlig talt ikke få til at hænge sammen med at "vi ovre det
herhjemme".

> Vi håber og tror på at det kommer med tiden, men vi vil bare så gerne
> hjælpe ham til at få det bedste ud af den tid han er i skolen.

Hm. Du har i et andet indlæg skrevet om skæld ud. Hvordan forholder skolen
sig egentlig til situationen?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Life is what happens to you while you're busy making other plans. --

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 16:28

Kristian Damm Jensen wrote:

> Det kan jeg ærlig talt ikke få til at hænge sammen med at "vi ovre det
> herhjemme".

Det er vi også, men han har stadig sine dage.

> Hm. Du har i et andet indlæg skrevet om skæld ud. Hvordan forholder skolen
> sig egentlig til situationen?

Det er netop problemet, de forholder sig ikke, de fortæller bare igen og
igen at det er et problem og forventer at vi kan komme op med en færdig
løsning.

Marianne Feddersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-03-04 21:06

> [...]

> Det er netop problemet, de forholder sig ikke, de fortæller bare igen og
> igen at det er et problem og forventer at vi kan komme op med en færdig

Øh - regner skolen med, at han er udstyret med fjernstyring?
Undskyld, jeg kunne ikke dy mig.
Har I prøvet at fortælle lærerne det, du skriver her, og så spørge, om det
er noget, DE ønsker ændret - og om de evt. har et forslag til hvordan?

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-03-04 21:13

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Har I prøvet at fortælle lærerne det, du skriver her, og så spørge,
> om det er noget, DE ønsker ændret - og om de evt. har et forslag til

Lige mine ord.

Det er vel for pokker dem er de professionelle i forhold til skolegang,
indskoling osv. Jeres ekspertise ligger i at I kender drengen så godt, men
I kan altså ikke gøre noget i en situation, hvor I ikke er til stede.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
.... is akin to dropping rose petals into the Grand Canyon and waiting

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 22:24

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> indskoling osv. Jeres ekspertise ligger i at I kender drengen så godt, men
> I kan altså ikke gøre noget i en situation, hvor I ikke er til stede.

Det mener jeg jo også, mit forslag om at tage bøgerne med hjem, at tale
med skolepsykologen og hvad vi ellers er kommet med af forslag, er
blevet afvist eller negligeret.

Jeg tror bare vi glæder os til, at han slipper ud af kløerne på den
gamle, garvede BH-klasselærer (som i mine øjne burde have set det meste)
og kommer videre i systemet.

Marianne Feddersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-03-04 22:38

> [...]
>
> Jeg tror bare vi glæder os til, at han slipper ud af kløerne på den
> gamle, garvede BH-klasselærer (som i mine øjne burde have set det meste)

Kan det være en del af problemet, at han (heller?) ikke rigtigt swinger
sammen med hende?

Hilsen Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 24-03-04 19:52

Inger Pedersen wrote:

> Kan det være en del af problemet, at han (heller?) ikke rigtigt swinger
> sammen med hende?

Han synes vældig godt om hende. Jeg tror bare ikke at hun ved hvad hun
skal gøre ved hans manglende entusiasme for de stillede opgaver, men det
kan da ikke være første gang i hendes 30 år som børnehaveklasselærer, at
hun ser det, eller....?

Marianne Feddersen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 22:20

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Har I prøvet at fortælle lærerne det, du skriver her, og så spørge, om det
> er noget, DE ønsker ændret - og om de evt. har et forslag til hvordan?

Det er helt i orden.
Jeg har ikke nævnt dette for lærerne, men det lå mig lige på tungen ved
sidste samtale. Jeg synes at vi er kommet med mange forslag, men vi får
bare at vide at problemet er det samme.

Jeg tror at vi ender med, at slå os til tåls med, at sådan er det bare
og håbe på at det hjælper, at få lidt flere udfordringer rent fagligt.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-03-04 07:54

Marianne Feddersen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror at vi ender med, at slå os til tåls med, at sådan er det bare
> og håbe på at det hjælper, at få lidt flere udfordringer rent fagligt.

En tanke: Er der egentig nogen grund til at han skal vente til 1. kl. med
at få udfordringer? Kunne man ikke tage hul på noget af det stof der venter
ham? Han har jo tydeligvis ikke de sædvanlige indskolingsproblemer med at
sidde stille

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
I've had a perfectly wonderful evening. But this wasn't it. -- Groucho

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 24-03-04 19:54

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> ham? Han har jo tydeligvis ikke de sædvanlige indskolingsproblemer med at

Vi gør meget herhjemme, men er lidt forsigtige med at gøre for meget, vi
skulle jo nødigt stå i en lignende situation når han kommer i 1. klasse.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-03-04 22:13

Marianne Feddersen wrote:

> Vi gør meget herhjemme, men er lidt forsigtige med at gøre for meget,
> vi skulle jo nødigt stå i en lignende situation når han kommer i 1.
> klasse.

Eller også skal I indstille jer på, at sådan vil det være (men i gradvis
mindre omfang jeres problem) indtil han kommer i gymnasiet eller på
universitetet.

Kristian, som kedede sig 9 år i folkeskolen.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Life is like a sewer: What you get out of it, depends on what you put

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-03-04 22:37

> [...]

> universitetet.
>
> Kristian, som kedede sig 9 år i folkeskolen.

Det lyder da noget træls.
Jeg synes, et bedre alternativ var - som foreslået af andre - at finde på
noget ikke-skole, men stadig udfordrende derhjemme... og at dreng og lærere
sammen finder ud af at gøre de eksisterende muligheder interessante i
skolen.
Der er vel ingen, der påstår, han absolut SKAL lave præcis det samme som de
fleste og på PRÆCIS samme måde?
Jeg er forholdsvis skeptisk over for at give alle børn ansvar for egen
læring alle steder og til alle tider - men om de vil kede sig eller ej: DET
er dæleme deres eget ansvar!
Og under alle omstændigheder står der ikke en entertainer klar til at
forhindre det.

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-03-04 07:59

Inger Pedersen wrote:

> Det lyder da noget træls.
> Jeg synes, et bedre alternativ var - som foreslået af andre - at
> finde på noget ikke-skole, men stadig udfordrende derhjemme...

Nu er problemet, som jeg har forstået det, p.t. størst i skolen.

> [...]
> Jeg er forholdsvis skeptisk over for at give alle børn ansvar for egen
> læring alle steder og til alle tider - men om de vil kede sig eller

I princippet ja, men ikke når de er i skole. For der *skal* de lave de ting
de bliver sat til, og må ikke forstyrre de andre, hvilket sætter grænser
for hvilke andre ting man kan få lov til at lave.

> Og under alle omstændigheder står der ikke en entertainer klar til at
> forhindre det.

Nej, der står en lærer. En god lærer vil naturligvis hjælpe og opmuntre den
elev der går alternative, men farbare veje, så længe eleven ikke dermed
kommer til at stå i vejen for helheden. Men langt fra alle lærere har det
overskud og det overblik.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
To announce that there must be no criticism of the President, or that

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-03-04 11:14

marianne@feddersen.dkMarianne Feddersen19/03/04 15:35 Skrev

> [...]
> som vi kunne stille ham i udsigt, hvis han får mere fart på.
>
> Der må da være en eller anden der har en god ide, for vi er løbet helt

Depression?
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-03-04 17:07

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Depression?

Mig eller knægten?

Marianne Feddersen

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 23-03-04 08:43

marianne@feddersen.dkMarianne Feddersen22/03/04 17:07 Skrev

> Mig eller knægten?

Jeg er med på at det kan forkomme provokerende, men børn kan lide af
depressioner.
Jeg er overbevist om at mange børn ikke bliver diagnosticeret alene af den
grund at tanken er for skræmmende, men der findes jo mange forskellige
muligheder hvis det er problemet, ikke udelukkende piller.

Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 16:30

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Jeg er med på at det kan forkomme provokerende, men børn kan lide af
> depressioner.

Selvfølgelig kan de det.

> Jeg er overbevist om at mange børn ikke bliver diagnosticeret alene af den
> grund at tanken er for skræmmende, men der findes jo mange forskellige
> muligheder hvis det er problemet, ikke udelukkende piller.

Jeg tvivler på at det er det der er problemet. Jeg har mere på
fornemmelsen af at det er opmærksomheden han er ude efter. Desuden har
det været sådan siden han var ca. 6-9 mdr jeg husker det ikke præcist.

Marianne Feddersen

Fra : Ralph

Dato : 23-03-04 17:34

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tvivler på at det er det der er problemet. Jeg har mere på
> fornemmelsen af at det er opmærksomheden han er ude efter. Desuden har

OK, og hvad er det han får? Opmærksomhed, ignorer det, start i week-enderne,
find den sureste teenagepige du kan, helst een med mobillitis (som om der
fandtes nogen uden) Giv hende 50 kr. for at være i huset sammen med drengen
fra 12 til 13. Ikke noget "passen" eller snakkeri, bare giv ham madpakken
når/hvis han bliver sulten

Smør en trist madpakke, læg i køleskabet. Sig til sønneke at vi skal spise
på McD/Zoo/besøge Mormor, et eller andet du VED han kan li´. Sig at vi tager
afsted kl. 12.00 PRÆCIS, tag afsted klokken 1200 præcis, hvis han er med har
du mistet en 50´er, hvis ikke så har han lært at man ikke altid får
opmærksomhed ved at være langsom, tværtimod går man måske glip af noget
godt.

Kan du tage ferie/kan mormor? Der står ingen steder at man skal gå i skole,
man skal blot modtage undervisning, så lad ham blive hjemme hvis han ikke
kommer ud af døren til tiden.

LAD VÆRE med at skynde på ham nogensinde, hvis han ikke er ude af døren til
tiden, så kommer I/han bare ikke nogen steder.

--
venligst
Ralph

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 17:57

Ralph wrote:

> [...]
>
> LAD VÆRE med at skynde på ham nogensinde, hvis han ikke er ude af døren til
> tiden, så kommer I/han bare ikke nogen steder.

Tusind tak for den helt fantastiske ide, det vil blive afprøvet på
søndag (vi skal i Lego-land), så håber jeg meget at det virker og at
hans lillebror ikke bliver alt for skuffet hvis vi ikke kommer afsted.

Har du nogen gode ideer mht til hvad vi gør med skolen?
De er nogle gange gået uden ham og det virker muligvis en kort overgang,
men hvordan hulen får de/ vi ham til at lave sine opgaver. Jeg har
foreslået klasselæreren at give ham bøgerne med hjem, men det mener hun
ikke at han skal, da det jo kun er BH-klasse og så skal man ikke have
hjemmearbejde.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-03-04 18:00

> Tusind tak for den helt fantastiske ide, det vil blive afprøvet på
> søndag (vi skal i Lego-land), så håber jeg meget at det virker og at
> hans lillebror ikke bliver alt for skuffet hvis vi ikke kommer afsted.

Lillebror skal da i legoland - det er bare sneglen, der ikke skal med. Hav
pasnings-backup.

> [...]
> foreslået klasselæreren at give ham bøgerne med hjem, men det mener hun
> ikke at han skal, da det jo kun er BH-klasse og så skal man ikke have

Skolens problem - hvis det foregår på skolen, er det ikke jeres problem. Og
i BHkl kan han ikke komme ret meget bagud fagligt ved ikke at lave lektier

Tine, der er en hård og diktatorisk mor derhjemme, men til gengæld
efterhånden har børn, der forstår at skynde sig, hvis de skal.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 18:16

Tine Andersen wrote:

> "Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Lillebror skal da i legoland - det er bare sneglen, der ikke skal med. Hav
> pasnings-backup.

Selvfølgelig, jeg kan da bare blive hjemme og kede mig sammen med ham
storebror altså.

> Skolens problem - hvis det foregår på skolen, er det ikke jeres problem. Og
> i BHkl kan han ikke komme ret meget bagud fagligt ved ikke at lave lektier

De får os ihverttilfælde ikke til at lade ham gå året om.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-03-04 18:41

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> De får os ihverttilfælde ikke til at lade ham gå året om.

Hvor gammel er han? Hvad tid på året er han født? Det er ikke muligt, at han
faktisk ville have glæde af det, vel?

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 18:48

Tine Andersen wrote:

> Hvor gammel er han? Hvad tid på året er han født? Det er ikke muligt, at han
> faktisk ville have glæde af det, vel?

Han er den yngste i sin klasse (dec. 97), men både vi og hans dansklærer
er enige om, at det vil være mere skade end gavn at lade ham gå om, da
formodningen er, at han keder sig med opgaverne, de er bare så lette at
han ikke gider.

Marianne Feddersen

Fra : Ralph

Dato : 23-03-04 20:42

Hav

> Selvfølgelig, jeg kan da bare blive hjemme og kede mig sammen med ham
> storebror altså.

Aldrig i livet, det er netop DET der er min pointe, han skal ikke have den
sejr det er at få mor til at blive hjemme, du skal da med resten af
familien. Betal dig fra det, jeg vil gætte på at det kun sker EEN gang -
selvfølgelig skal du have en aftale med sitteren, hun SKAL være sur og
kedelig, meget gerne snakke/sms´e hele tiden, han skal IKKE have lov til at
gå ud, men selvfølgelig skal hun holde øje med ham, og intet andet. Ingen
video, ingen grillmad, ingen TING.

--
venligst
Ralph

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-03-04 21:11

> Aldrig i livet, det er netop DET der er min pointe, han skal ikke have den
> sejr det er at få mor til at blive hjemme, du skal da med resten af
> familien.

Fuldstændig enig.
Resten af forslaget er jeg mere i tvivl om; jeg synes, det er vigtigt at
holde et knivskarpt skel mellem naturlige konsekvenser (blive hjemme) og
straf (SUR barnepige og nul video).
Men naturligvis skal der ikke kræses eller hygges, fordi "det er jo egentlig
osse synd".
Det KUNNE jo være, at drengen faktisk ikke ER i stand til at skynde sig...

Hilsen Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 22:27

Ralph wrote:

> [...]
> gå ud, men selvfølgelig skal hun holde øje med ham, og intet andet. Ingen

Jeg er desværre ikke i stand til at skaffe en teenager med så kort
varsel, men jeg er ret god til at ignorere ham, faktisk fik han engang
lov til at kede sig helt alene en hel dag fordi han ikke makkede ret.

Det med den tvære, navlebeskuende teenager må vi lige arbejde på, så vi
har den i baghånden til en anden gang.

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-03-04 21:40

Tine Andersen wrote:

> Tine, der er en hård og diktatorisk mor derhjemme,

Blev den sætning ikke en anelse for lang?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
I disagree with what you say, but I will defend to the death your right

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-03-04 18:06

Jeg havde forresten nogle andre forslag, jeg har hørt brugt før.

- kør ham i skole i underbukser, hvis han ikke er klædt på. Giv ham tøjet
med i en pose og lad ham selv klare det derovre. Gerne i det lidt kolde
forår.

- Ingen historie før sengetid, hvis ikke man er klar inden kl. ??. Det
system kører far her i huset overfor den 6-årige.

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 18:21

Tine Andersen wrote:

> [...]
>
> - kør ham i skole i underbukser, hvis han ikke er klædt på. Giv ham tøjet
> med i en pose og lad ham selv klare det derovre. Gerne i det lidt kolde

Det er ikke ofte et problem herhjemme længere, vi har ført en meget
konsekvent politik over en meget lang periode og det har virket, men det
hænder stadig engang imellem at der ingen godnathistorie er og en enkelt
gang har de fået hjælp til at rydde op (Ih hvor de hyler når man stopper
deres ting i en stor sort sæk og smider det i skraldespanden )

Nej, smertensbarnet er skolen, vi er naturligvis bekymrede for om han
fortsætter i det spor og han ikke laver sine ting, men vi ser tiden an i
1. klasse.

Marianne Feddersen

Hvis unger næsten altid rydder op uden brok.

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-03-04 18:40

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Med venlig hilsen
> Marianne Feddersen
>
> Hvis unger næsten altid rydder op uden brok.

Det kan jeg ikke præstere Den yngste kan finde på det, den ældste anser
det for et overgreb, når hun bliver bedt om det (11 år)

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 18:50

Tine Andersen wrote:

> "Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg ikke præstere Den yngste kan finde på det, den ældste anser
> det for et overgreb, når hun bliver bedt om det (11 år)

Prøv at fjerne hendes ting, bare en enkelt gang, jeg tror at det
hjælper. I vil uden tvivl være de mest åndsvage forældre i verden, men
det er en titel man må lære at leve med engang imellem

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-03-04 19:01

> [...]
> hjælper. I vil uden tvivl være de mest åndsvage forældre i verden, men
> det er en titel man må lære at leve med engang imellem

Hun er lidt gammel til den der, men det er dog sket. Vi smider det ikke ud,
men lægger det i en sort sæk på loftet, hvor det er p***ebesværligt at finde
det igen.

Tine

Fra : Ralph

Dato : 23-03-04 21:00

> Det kan jeg ikke præstere Den yngste kan finde på det, den ældste
anser
> det for et overgreb, når hun bliver bedt om det (11 år)

Lav en plan, ALLE skal lave noget:

Hverdag = Far laver mad, mor smører madpakker, tre børn skiftes til at fylde
opvasker, tørre bord af, fodre hund og lukke hund ud, der foregår meget
simpelt med en kalender hvor de skiftes, hvis een melder fra, så brokker de
to andre sig, det har fungeret fint de sidste 6-7 år og nu er de 12-14 og
15.

Week-end, alle gør rent lørdag eller søndag formiddag, de ved der er tre
opgaver, een meget let, een lidt mere tidskrævende og een træls, jeg spørger
een gang: "hvem vil x", de løber ind og den der melder sig hurtigst får
"lov", lidt senere: "Hvem vil xx", igen får een "lov", og til sidst:
"beklager Lasse, men i dag skal du xxx", dybt suk, sådan er reglerne, idag
tabte jeg, må være hurtigere næste gang.

eksempler på x:

lægge alt tøj på plads
støvsuge bilen
feje gang og køkken
tømme opvasker
køre med far på genbrug
tømme skraldespand

eksempler på xx

vaske bil
vaske gulv i køkken
vaske gulv i gang
støvsuge computerrum/og forgang
tørre støv af i stue
feje terrasse

eksempler på xxx

gøre rent i badeværelse
slå græs
hjælpe med at luge have/klippe hæk
rengøre køleskab
gøre rent på wc og forgang

Den bruges også i mindre omfang til dagligt, der skal ca. hver anden/treide
dag skrælles 12-13 kartofler, der laves tre bunker een med tre kartofler,
een med fire og een med fem, der råbes "kartoffeltid" og de spurter ud i
køkkenet for at komme først - ved godt at det er en stakket frist, men endnu
har ingen sagt "fuck dig, far", men så længe den går så............

Behøver jeg at sige at alle rydder op/støvsuger jævnligt på deres værelser.

--
venligst
Ralph

Fra : Mette

Dato : 23-03-04 22:30

> Behøver jeg at sige at alle rydder op/støvsuger jævnligt på deres
værelser.

[snip en inspirerende gennemgang af daglige pligter]

Wow - jeg må se at få nogle flere børn

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-03-04 21:14

> [...]

> Nej, smertensbarnet er skolen, vi er naturligvis bekymrede for om han
> fortsætter i det spor og han ikke laver sine ting, men vi ser tiden an i

Ved du hvad, Marianne:
Lad være med at tage skolens problemer på dig.
Tag en samtale med BHklasselæreren, som jeg har foreslået ovenfor - og hvis
det ikke nytter, så bed om, at skolepsykologen kommer nogle gode råd om,
hvordan de/I bedst håndterer ham.

Hilsen Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 22:32

Inger Pedersen wrote:

> Ved du hvad, Marianne:
> Lad være med at tage skolens problemer på dig.

Jeg skal prøve. SUK!

> Tag en samtale med BHklasselæreren, som jeg har foreslået ovenfor - og hvis
> det ikke nytter, så bed om, at skolepsykologen kommer nogle gode råd om,
> hvordan de/I bedst håndterer ham.

Jeg vil prøve at få en snak med hans lærer om dette.

Til alle der har svaret, tak for hjælpen, nu prøver vi at se om det ikke
begynder at gå bedre når opgaverne bliver lidt mere interessante.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 24-03-04 20:41

> Til alle der har svaret, tak for hjælpen, nu prøver vi at se om det ikke
> begynder at gå bedre når opgaverne bliver lidt mere interessante.

Ellers begyndt at give ham nogle intellektuelle udfordringer derhjemme -
spiller han skak, f.eks. Det kan godt holde hjernecellerne kørende (har selv
to skakspillende børn).

Find evt. nogle ting, der ikke konkurrerer med skolearbejdet. Det behøver jo
ikke at være tal og bogstaver det hele - det kan også være en bog med
labyrinter.

Brug det evt. som belønning: "hvis du er færdig med at tage nattøj på kan vi
nå et spil skak"

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 24-03-04 20:54

Tine Andersen wrote:

> [...]
> ikke at være tal og bogstaver det hele - det kan også være en bog med

Han er meget glad for at spille Matador og faktisk skrap til det (hvad
skal det ikke ende med ). Skak har vi ikke tænkt på, men det kan da
være at vi skal prøve (jeg kan kun lige akkurat reglerne, men hans far
kan da), det kunne være interesant.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 24-03-04 21:27

> [...]
> skal det ikke ende med ). Skak har vi ikke tænkt på, men det kan da
> være at vi skal prøve (jeg kan kun lige akkurat reglerne, men hans far

Begge mine børn startede så småt i 4-5 års-alderen. Den store deltager i
konkurrencer nu - er ikke supergod, men taber da ikke hver gang. Den lille
(6 år) er lige startet i skakklub og er definitivt den mindste. Hver gang
der er turnering i klubben, så får han høvl. Vi har besluttet, at næste gang
der er turnering, så lister han og far ligesåstille af, indtil den store er
færdig. Det skal jo også være sjovt.

Jeg spiller ikke selv skak, men far gør. Den store kan tæve ham en ud af 4
gange, cirka. Hver gang er det en triumf, for hun får ikke noget forærende.

Tine

Fra : Fino

Dato : 26-03-04 10:15

For mig at se lyder det som om drengen ikke KAN skynde sig...jeg mener
historien har fortalt at hans laaangsomme tempo kom til syne allerede i 7-9
mnd. Hvis han ikke kan skynde sig...syntes jeg det er synd med hårde
straf...trusler....meget skældud.
Jeg køber ikke den med at drengen bruger sin langsomhed for at få
opmærksomhed..eller for at kunne styre de voksne. For en kort periode kunne
børn vel gøre det...men siden 7 mnd- aldern....næppe.

Hvis hans langsomhed er så udtalt....som jeg har kunnet "høre".....kunne det
måske være tale om at hans hjerne har en mindre "dysfunktion" i den
motoriske/sensoriske del af hjernen. Måske handler det om at hjernen i nogle
områder skal modnes?? Det er ikke for at "sygliggøre ham.....men hvis hans
store langsomhed bliver ved..og ved..kunne en børne neurolog....måske hjælpe
med en forklaring.?

Jeg syntes i skal give ham tid.. .men selvfølgeligt også nogle
fornuftige "grænser" for hvad lang tid ting må/skal tage (som i visst
allerede gør).

Venlig hilsen Marita

Fra : cl

Dato : 27-03-04 14:16

Uden at jeg vil gøre mig klog på årsagen til din søns langsommelighed, vil
jeg blot nævne som opfølgning på Fino's meddelelse, at der findes en
undergruppe indenfor OCD der hedder "primary obsessional slowness". Jeg
kender ikke den danske betegnelse, eller om der overhovedet kan være tale om
noget sådant i din søns tilfælde...
mvh
christina

Fra : Fino

Dato : 26-03-04 09:47

Jeg kan "høre" at i har prøvet maaaange ting med jeres søn....går han til
sport/idræt....?....det kunne være en mulighed at hans tempo/aktivitets
nievau bliver lidt forhøjet....er han lige laaangsom når han bevæger sig??

Fra : Ralph

Dato : 23-03-04 21:53

> [...]
>
> Ligesom sidst fik vi at vide, at han er helt utroligt langsom til at
> lave sine opgaver, tegninger, spise sin mad, tage sit tøj på osv osv

[snip en laaaang tråd]

Vis din søn denne tråd, læs op for ham hvad du mener er hans/jeres problem,
vis ham at mange andre voksne er inviet i jeres problem, vis ham at "folk"
enten synes han er syg, at I ikke tager hårdt nok fat, at skolen ikke gør
noget, at han måske skal gå børnehaveklasse om, at I (med dobbelt stort)
synes det er et problem. Som du selv skriver længere nede i tråden, så giver
det ham godt nok opmærksomhed, men mon han synes at SÅ meget opmærksomhed er
sjovt? Og så skal du IKKE sige "der kan du selv se", men du skal spørge om
hvad HAN synes er problemet, så alle disse "folk" kan få en løsning fra HAM.

--
venligst
Ralph

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-04 22:35

Ralph wrote:

> [...]
> hvad HAN synes er problemet, så alle disse "folk" kan få en løsning fra HAM.

Det vil jeg da overveje, men jeg ved næsten på forhånd at han vil
ignorere det, som ham har gjort med alt det andet.
På den anden side kan det jo være at du har ret og det er bestemt et
forsøg værd.

Marianne Feddersen