Opgraderinger, ECS, Athlon og Duron
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-03-04 15:33

Jeg skal have lavet en "kæde-opgradering" af 3 systemer. Ved at kigge
lidt på nettet og her i gruppen har jeg fundet ud af noget, som
tilsyneladende kan lade sig gøre, men jeg vil da godt hører om I er
enige - og om der evt er en eller anden lille detalje jeg har overset.

De tre systemer er:
1: ECS K7S5a, Athlon XP (Palomino) 1600+ & 256MB PC2100 DDR RAM
2: ECS K7S5a, Duron 800 MHz & 256MB PC2100 DDR RAM
3: Asus P5a, K6-II 350 MHz, 2x62 MB PC100 RAM

Der er selvfølgelig også nogle harddiske, cd-drev/brænder mm, men de
skal bare blive i deres respektive systemer.

Pointen er ikke at lave 3 top-tunede systemer, men bare at give alle 3
systemer et lille løft (ikke mindst #3) til en billig pris. Jeg har
derfor tænkt på følgende:

- Købe (og montere) et nyt MB i #3 der kan køre med Duronen fra #2 og
den gamle PC100 ram fra #3 (f.eks. ECS K7S5a eller K7SOM)
- Flytte Palominoen fra #1 over i #2, og...
- Købe en Athlon XP (Thoroughbred) 2400+ til #1

Jeg tror nok jeg kan grave en 300W ATX PSU frem et eller andet sted, til #3.

Lyder det helt åndsvagt/umuligt?

Mvh
Thomas

Fra : Allan Pedersen

Dato : 19-03-04 22:03

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Købe en Athlon XP (Thoroughbred) 2400+ til #1
>
> Jeg tror nok jeg kan grave en 300W ATX PSU frem et eller andet sted, til

hej thomas,

du kunne også gøre følgende:

alle beholder deres ram:

3 får bundkort cpu fra 2
2 får bundkort cpu fra 1
1 får nyt bundkort feks asrock k7s8x, nyere hurtigere og med fsb 266,333 og
400 ( den sidste dog kun med en ram klods).
+ny cpu . enten Athlon XP (Thoroughbred) 2400+ box eller Athlon XP barton
2500+ box

bundkort 249 kr
cpu 569 eller 639kr
ialt mellem 809- 878 kr

især den sidste har den fordel at du senere kan lave en tilsvarende rokade
med ram.

endvidre er bundkortet 100 kr billigere en både ECS K7S5a og K7SOM

så hvis du gør som du selv siger er prisen cirka 909kr

håber det hjælper

mvh

Allan

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-03-04 00:03

Allan Pedersen wrote:

> [...]
<KLIP>
> [...]
> 400 ( den sidste dog kun med en ram klods).
> +ny cpu . enten Athlon XP (Thoroughbred) 2400+ box eller Athlon XP barton

Arh ja... jeg havde ikke rigtigt overvejet at skifte bundkort i #1, da
det er min og jeg så skal betale det - mens #3 er min storesøsters ;) på
den anden side, det der Asrock K7S8x koster jo ikke alverden, og det ser
da ud til at være et gansk godt kort (har lige kigget spec. igennem).

Det kunne da også være fristende at købe en Barton, men så skal jeg vel
også købe ny ram, hvis jeg da ikke vil nøjes med at lade den kører med
(1833/166)*133 = 1468 MHz... så vil jeg nok hellere vente et års tid
eller to, til jeg kan få kasten en Barton 3200+ og en stang 512MB DDR400
ram i nakken - og sælge Thoroughbreden og min nuværende ram til min
søster ;)

Mange tak for tippet

Mvh
Thomas