Hvad kan man lave med et spædbarn?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-03-04 11:32

Er nybagt far og vil gerne høre nogle forslag til hvad man kan lave med
dem - nå altså de er 14 dage gamle og man ikke lige er i gang med at skifte
hende, made hende, eller hun sover.

Hun er vågen og ligger bare og spræller lidt og "snakker".

Hvornår begynder de mon at "sanse ting" - som at "daske" til dimser på sådan
et legetæppe fra netto og sådan noget?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 19-03-04 11:45

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
>
> Hvornår begynder de mon at "sanse ting" - som at "daske" til dimser
> på sådan et legetæppe fra netto og sådan noget?

Du kan altid snakke med hende og synge for hende.
De kan ret hurtigt begynde at se rigtigt. I begyndelsen ser de bedst
sorte og hvide kontraster. Lidt senere bliver det gul, orange og rødt.

Vi har et legetæppe til vores Sofie og det havde hun ret tidligt glæde
af at ligge på. Da hun var omkring 2½ måned begyndte hun at række ud
efter/daske til de ting, som hænger på tæppet.

Henriette Døssing

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 14:18

On Fri, 19 Mar 2004 11:31:47 +0100, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@NEJhotmail.com> wrote:

>Hvornår begynder de mon at "sanse ting" - som at "daske" til dimser på sådan
>et legetæppe fra netto og sådan noget?

Ærligt, jeg trak lidt på smilebåndet over dit indlæg. Jeg tror det er
en typisk tanke fra os mænd men du har så mod til at spørge.

For ca. 3 år siden tænkte jeg det samme men turde ikke spørge nogen. I
stedet gik jeg på biblioteket og læste bøger - hvilket du også bør
gøre.

Mvh. Brian

Fra : vadmand

Dato : 19-03-04 15:02

Mit umiddelbare svar: Nyd det, så længe du kan! Snus til det, rør ved det,
kild det på maven, kram det - der går aldt for få år, før de ikke gider
nogen af delene mere.

Per V., bedstefar til fire (alt for få - men jeg kunne jo selv have lavet
nogle flere...)

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-03-04 17:26

> Ærligt, jeg trak lidt på smilebåndet over dit indlæg. Jeg tror det er
> en typisk tanke fra os mænd men du har så mod til at spørge.

Ka da godt være. Man har jo ikke meget fornøjelse ved et barn der kun kan
skrige, sove og sprælle, men man kan jo nok heller ikke forvente at vi komme
til at spille fodbold de første par år ;)

> For ca. 3 år siden tænkte jeg det samme men turde ikke spørge nogen. I
> stedet gik jeg på biblioteket og læste bøger - hvilket du også bør
> gøre.

Uha jeg vælter mig allerede rundt i bøger, men jeg synes ikke rigtigt at
nogen af dem behandler disse emner.

Fra : Mette

Dato : 19-03-04 17:41

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

De vigtigste i den første spæde periode er fysisk nærhed. Dvs. Hold barnet
så meget du kan, nus hende, snak til hende (jeg ved godt, det kan virke
akavet i starten, men bare rolig, det kommer) - hun vil blive tryg ved lyden
af lige præcis din stemme, dine kærtegn. Om nogle uger kan du begynde at
"lege med legetøj" - tage dine nøgler eller en rangle med lyd og bevæge den
stille frem og tilbage foran hendes øjne og se, hvordan hun følger den med
øjnene, der går lige lidt tid endnu inden hun begynder at gribe efter
tingene. Men nu kan du stimulere via lyd, stemme, øjenkontakt og berøring.
Nærhed og samvær er alfa og omega både i starten og hele resten af livet med
din datter.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-03-04 23:26

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Hun er vågen og ligger bare og spræller lidt og "snakker".
>
> Hvornår begynder de mon at "sanse ting" - som at "daske" til dimser på sådan

Hmm. Tjah. Det var vist lige præcis de tanker, jeg også havde. Og jeg
fandt aldrig noget svar, for man kan i mine øjne ikke lave noget som
helst andet end at made dem når de skriger, og putte dem når de er
trætte.

Men glæd dig: der går faktisk ikke så lang tid. Efter et halvt års tid
jubler man over et smil, og senere over et "hej" eller hvad det første
ord nu bliver. Så kommer der en periode med jublen over at den lille kan
gå, og når 2-års alderen er nået, går det simpelthen bare derudad i et
tempo, så man tror det er løgn.

Jeg er lykkelig far til den mest charmerende 7-årige tøs, som i den grad
har fundet måden at sno sin far om lillefingeren på. Og de sidste 5 år
er gået med den ene overraskelse efter den anden, og det vil stadig
ingen ende tage.

Mvh. JIB

Fra : vadmand

Dato : 19-03-04 23:32

Jeg fatter ikke jer fædre, der ikke kan se, at et lille nyfødt væsen er
skønt i sig selv. Bare at snuse, røre og holde om. Hvad forlanger I mere?

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-04 13:32

vadmand wrote:
> Jeg fatter ikke jer fædre, der ikke kan se, at et lille nyfødt væsen
> er skønt i sig selv. Bare at snuse, røre og holde om. Hvad forlanger
> I mere?

hehe, sjovt sådan tænker jeg også....
jeg har de børn jeg skal have, men alligevel NYDER jeg når jeg kan få lov at
låne venindernes spæde unger og bare sidde med dem på armen og holde om og
se de små ansigtsudtryk....
det mest spændende er jo når man pludselig opdager at de oplever noget nyt,
har fået et nyt ansigtsudtryk, kan holde hovedet af sig selv, spræller lidt
heftigere end ellers, hviner af fryd... you name it....
det bedste man kan gøre med sit barn er at observere og være tæt på, tale
til og føle ;)

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-03-04 20:18

vadmand wrote:
> Jeg fatter ikke jer fædre, der ikke kan se, at et lille nyfødt væsen
> er skønt i sig selv. Bare at snuse, røre og holde om. Hvad forlanger
> I mere?

Intet. Hvad er mere vidunderligt end at ligge med stumpen sovende på maven
og bare mærke det trække vejret?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
The only substitute for good manners is quick reflexes.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-03-04 23:10

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
>
> Hvornår begynder de mon at "sanse ting" - som at "daske" til dimser
> på sådan et legetæppe fra netto og sådan noget?

Syng for hende, snak med hende og hold om hende - gerne uden tøj imellem,
eller med meget lidt. Fysisk kontakt er herligt for begge parter.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Do everything possible to enrich the cultures of the city, by breaking

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-03-04 23:33

> [...]
skifte
> hende, made hende, eller hun sover.
>
> Hun er vågen og ligger bare og spræller lidt og "snakker".

Jeg ved godt, det lyder helt tåbeligt... men da min nummer to var spæd, var
jeg studerende. Jeg havde ikke barselsorlov og læste derfor hjemme: højt for
ham af det gamle testamente - på hebraisk. Og fortalte ham om, hvad det var,
jeg læste - om de sproglige finurligheder.... som om han faktisk forstod,
hvad jeg sagde.
Tja... det var nu min måde at inddrage mit barn i den store spændende verden

Venlig hilsen Dikte

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-03-04 01:52

> [...]

med
> dem - nå altså de er 14 dage gamle og man ikke lige er i gang med at

Jeg synes, det er alletiders spørgsmål. Det er i mine øjne ikke
nødvendigvis udtryk for, at man ikke har nok i at bare sanse og nyde sit
lille barn, som det er antydet andetsteds i tråden. I hvert fald
stillede jeg selv nogenlunde samme spørgsmål, da vi stod med vores lille
vidunder, og jeg fandt følgende et sted på nettet:

Inspiration til babyleg

1. Vær spejl.
Når du har øjenkontakt med dit barn,så giv dig god tid til
at studere dets udtryk.Gør det samme som det.Barnet rækker
måske tunge,det gør du også. Barnet gentager,du også. Det
lærer barnet at skelne udtryk,og det lærer dermed sine
egne evner at kende.

2. Lig på maven.
Læg barnet på maven på gulvet,og læg dig selv ned foran,så
i er i øjenhøjde.At ligge på maven er en vigtig del af
barnets motoriske udvikling.Undersøgelser har desuden
vist,at flere børn i dag bliver skæve i kraniet,fordi de
ligger for meget på ryggen.Når de sover skal de ligge på
ryggen,men i løbet af dagen-når de er vågne-skal de ligge
så meget så muligt på maven.

3. Vær ekko.
Gentag babys lyde,så i fører en "samtale". Det er barnets
første indtryk af ligeværdig kommunikation,og en stor
fornøjelse.

4. Tag en svingom.Tag baby i armene, sæt musik på og dans
rundt.Baby vil elske at blive vugget til god musik i
armene på en glad mor.

5. Tag bleen af.
Efter de første 6-8 uger,er barnets trang til at være
omsluttet ikke længere så stor.Nu er det skønt at få lov
til at ligge uden ble lidt,så det kan sparke og bevæge sig
uden at blive hæmmet af bleen.Det styrker også musklerne.

6. Giv massage.
Fra 2-3 måneders alderen er babymassage en vidunderlig
leg.Nogle børn kan klare en hel kropsmassage, mens andre
bare har lyst til at blive nulret på hænder og fødder.Lav
cirkelbevægelser på under-og ydersider,og omslut så hver
enkelt finger og tå med dine fingre,og stræk de små lemmer
lidt ud.Hidtil har fingrene været meget knuget sammen-nu
er det godt at vise baby,at de kan strækkes ud.

7. Under åben himmel.
På en flot dag vil baby nyde at gå tur med
barnevognskalechen slået ned.Det er meget spændende at se
bladene bevæge sig på træerne,at se lyset fra himlen og
måske lys i gadelygterne om aftenen.

8. Tag i svømmehallen.
Når baby er godt et par måneder,er svømmehallen et herligt
sted,Mange steder tilbydes babysvømning med sang og
øvelser i vand.Andre har blot et varmtvandsbassin,hvor du
kan lade barnet nyde den vægtløse tilstand.Væn langsomt
barnet til vandet og sørg for at holde den lille varm.

9. Hverdagsting.
Baby har fornøjelse af at se dig lave hverdagsting,stil
liften/skråstolen ved tørresnoren,så det kan se dig hænge
tøj op.Tag barnet med når du laver mad.Og læg baby på
gulvet, mens du læser avisen ved siden af.Fortæl gerne
baby om det du laver.Lad ikke baby sidde for meget i
skråstolen. Børn skal ligge ned og have frihed til
bevægelser.

10. I bæresele.
Tag barnet med i bæresele,hvis du skal ligge tøj
sammen,eller gå en lille tur.Det vil give et bombardement
af indtryk og være en stor oplevelse-men husk:ikke for
længe ad gangen.

11. Lav gymnastik.
Læg dig ned på gulvet sammen med barnet og lav
fx.Efterfødselsøvelser. Lad barnet kigge på,og inddrag
det, hvis det er muligt.Du kan fx.Ligge på ryggen,bøje i
benene og lade baby ligge på dine underben,mens du holder
fast om det.Vug så stille og roligt op og ned,mens du
evt.Synger en sang.

12. Hop i skødet.
Ved tremåneders alderen er baby klar til en hoppe tur i
dit skød.Hold godt fast under barnets arme og lad det selv
slå fra med benene.Det vil sikkert bringe det store smil
frem.

13. Bevægeleg på puslebordet.
Fra 2 måneders alderen kan du lege bevægeleg.Cykl med
benene,så barnet mærker de cirklende bevægelser.Bøj babys
ben,og vip fra side til side som en halv rulning.Det er
barnets første skridt mod at ville vende sig.Før
forsigtigt babys arme op over hovedet (hvor stor er du),og
før dem dernæst i en stor cirkel(som en sol)ned langs
siden af babys krop.Tag fat i begge hænder og kryds babys
arme ind over brystet og bagefter ud til siden.Det vil
presse lidt på lungerne og stimulere barnet til at pludre.

14. Op og sidde.
Lad selv barnet hive sig lidt op fra puslebordet.Tag fat
om hænder og håndled og pirk lidt til interessen ved at
hive let opad.Du vil mærke,at barnet selv arbejder
med.Sørg for at hovedet får støtte,hvis der er brug for
det.
___
Håber det kan bruges til noget.

Christina

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-03-04 02:17

"Christina Puhakka Egholm" skrev...

> Inspiration til babyleg

<snip>

Skulle nok lige tilføje, at teksten blev snippet fra et sted, der var
henvendt til mødre, hvorfor der står sådan noget som "[...] en glad mor"
og efterfødselsgymnastik. Men lad det nu ikke afskrække dig, farmand! Du
slipper for knibeøvelserne, men resten er helt ok...

Christina

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 21-03-04 11:00

Oki det var meget bedre!

Takker!

Fra : Dan

Dato : 12-04-04 20:38

Vend hende om på maven, når hun ikke sover - jo før hun lærer kunsten at
kravle jo bedre.