forår og hestekøb :(
Fra : Pia J

Dato : 19-03-04 09:56

Hvor er det bare en træls årstid at lede efter selskabshest på! Alle har
gang i at udbyde deres rideponyer til overpris, men jeg KAN ikke nå at ride
to heste regelmæssigt, så det ville være spildte penge og talenter. Så er
der alle de der shetlændere som folk ikke har nænnet at kastrere, men jeg
vil altså ikke bøvle med en hingst, det er nok med EN nykastreret drengerøv
i stalden.

Hvor går man hen og finder en pensionist eller fx skadet vallak som bare
skal have nus og god pleje til sine dages ende uden at betale en herregård
for den?

Jeg føler mig nærmest som kriminel at jeg har tilladt mig at købe en hest og
så komme i den situation at skulle af med låneren et år før tid uden at have
10.000 ekstra på bankkontoen til den slags. Jeg har allerede fravalgt
erstatning for min bil som må skrottes, jeg kan desværre ikke lappe hullet i
samletanken - skal jeg sætte krydsfiner for de rådne stuevinduer, burde jeg
sælge pony, hø og udstyr fordi jeg har været så ubetænksom at tro det hele
gik planmæssigt?

Ja, det kommer til at se ud som om jeg er en fattigrøv der bare tigger om
gratis heste som jeg garanteret ikke har råd at fodre alligevel. Men det har
jeg nu - og hvis jeg lagde udgifterne til nr. 2 til side nogen måneder kunne
jeg sikkert også finde en gammel pony - men så kommer krikken til at gå
alene hele sommeren. Jeg må indrømme, at bortset fra hans side af sagen, så
har jeg heller ikke selv lyst til at lægge krop til de rodeoshows drengene
opfører for mig hver morgen.... :)

Hvad siger I, burde man kun være hesteejer hvis man har en god formue på
kistebunden?

Havde jeg blot vidst det for et par måneder siden - da vrimlede det med
krikker folk bare skulle af med.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-03-04 10:14

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> skal have nus og god pleje til sine dages ende uden at betale en herregård

Hvor henne i DK ?

> [...]

> har jeg heller ikke selv lyst til at lægge krop til de rodeoshows drengene

Du var ikke int. i en 10 års shetlændervallak vel ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Pia J

Dato : 19-03-04 10:23

> Du var ikke int. i en 10 års shetlændervallak vel ?

Sydsjælland - så vidt jeg husker er du i nordjylland, har du ikke også haft
en ældre hoppe til udlån? Hopper har jeg fundet ud af er en dålig ide, de
gider ikke lege siger drengene.

Umiddelbart har jeg været lidt forbeholden overfor shetlændere fordi jeg kun
har græsfolde, gerne vil køre med sommergræs og så har man risikoen for
forfangenhed. Skal den så gå på jordfold er de jo ikke sammen alligevel.

Men derudover synes jeg shetlændere er herlige, så jeg vil da gerne høre
hvad du evt. har at byde på! Jeg kender da flere som bruger en slags dims på
grimen så ponyen kan græsse - bare ikke ret meget af gangen.

Jeg kommer så kun til at have de to - dvs. den skal helst ikke splitte stald
eller elhegn ad fordi den skal være alene hjemme en times tid eller tre.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-03-04 10:29

> Sydsjælland - så vidt jeg husker er du i nordjylland, har du ikke også
haft
> en ældre hoppe til udlån? Hopper har jeg fundet ud af er en dålig ide, de
> gider ikke lege siger drengene.

Østjylland.
Jo det er mig.

> [...]
> har græsfolde, gerne vil køre med sommergræs og så har man risikoen for
> forfangenhed. Skal den så gå på jordfold er de jo ikke sammen alligevel.

Enig. Vores døjer faktisk også med forfangenhed.

> Men derudover synes jeg shetlændere er herlige, så jeg vil da gerne høre
> hvad du evt. har at byde på! Jeg kender da flere som bruger en slags dims

> grimen så ponyen kan græsse - bare ikke ret meget af gangen.

Vi har tænkt på at han skal gå med bid. Det nedsætter muligheden for at
spise meget.
Desuden får han æble cider eddike (ca. ½ dl. i en stor spand vand) hver dag.
Det sammen med vinteren har hjulpet meget.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Anet

Dato : 19-03-04 15:40

..

> på
>
> Vi har tænkt på at han skal gå med bid. Det nedsætter muligheden for at
> spise meget.

(klip)

Forstår jeg ovenstående ret? at I vil lade hesten gå på fold med bid i
munden for at den ikke skal spise for meget græs?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 19-03-04 17:51

> Forstår jeg ovenstående ret? at I vil lade hesten gå på fold med bid i
> munden for at den ikke skal spise for meget græs?

Det lyder da ikke rart. Det har vi forhåbentligt misforstået.

Mvh,
Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 08:25

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Forstår jeg ovenstående ret? at I vil lade hesten gå på fold med bid i
> munden for at den ikke skal spise for meget græs?

Det kan jeg overhovedet ikke se noget som helst problem i.
Det vil da være meget værre hvis han kun kan komme ud 1 time, og derefter
skal stå inde.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Mette

Dato : 22-03-04 08:36

> Det kan jeg overhovedet ikke se noget som helst problem i.

Nej, det kan jeg forstå.

> Det vil da være meget værre hvis han kun kan komme ud 1 time, og derefter
> skal stå inde.

Det ville også være værre, hvis han skulle hænges ned fra loftet i en krog.
Bare fordi noget er værre, siger det ikke nødvendigvis meget om det, man
er i færd med.

Du kommenterer ikke jordfold-forslaget. Hvorfor ikke?

Og så kan jeg ikke se, at alternativet er aflivning. Det kunne også være at
blive solgt/udlånt et sted hen, hvor man har faciliteterne til en lille
forslugen shetlænder.

Mvh,
Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 09:04

"Mette" <no.spam@privat.dk> wrote in message

> [...]
man
> er i færd med.
>
> Du kommenterer ikke jordfold-forslaget. Hvorfor ikke?

1) der er ikke mulighed for det for nuværende.
2) så er der to heste der skal gå alene.

> Og så kan jeg ikke se, at alternativet er aflivning. Det kunne også være
at
> blive solgt/udlånt et sted hen, hvor man har faciliteterne til en lille
> forslugen shetlænder.

Helt enig, det er også det vi er igang med.

Det ville være dejligt hvis det lykkedes.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Pia J

Dato : 22-03-04 09:07

> Det ville være dejligt hvis det lykkedes.

Og havde jeg blot fået lavet min ridebane, som bliver en del af den ene fold
og derfor ikke rigtig alene, så kunne han såmænd godt gå her. Men pt. har
jeg kun græs, og det er frodigt.

Men havde jeg råd til ridebanen var der vel også til egen pony - har kig på
en 2-års til 3000, men jeg "tør" ikke spørge gemalen! Jeg er absolut og
suverænt den i familien som som har det største hobby-budget.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 09:44

> [...]

og
> suverænt den i familien som som har det største hobby-budget.

Vores er udlån gratis

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Anet

Dato : 23-03-04 18:28

> Det kan jeg overhovedet ikke se noget som helst problem i.
> Det vil da være meget værre hvis han kun kan komme ud 1 time, og derefter
> skal stå inde.

(KLIPPPP)

Det var dog et dårligt svar at give. Der findes da mange andre muligheder
end at en hest skal stå og glo i en stald som alternativ. Eksempel: en
jordfold, en indhegnet grusbane.....dette var bare to forslag.
Og joh jeg kan godt se et problem i at give en hest sådan en ting på ude på
folden. Jeg syntes, at det er synd og skam og kun folk der ikke ved hvad de
snakker om der kan foreslå sådan noget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 19-03-04 18:37

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Vi har tænkt på at han skal gå med bid. Det nedsætter muligheden for at
>spise meget.

Har I tænkt på muligheden af at lade ham opføre sig som det han er...
....en hest ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 19-03-04 18:40

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Har I tænkt på muligheden af at lade ham opføre sig som det han er...
> ...en hest ???

Mener du æde til hans fødder falder fra hinanden og hovbenet går igennem
sålen? Når først en pony har været forfangen bliver den det nemt igen, og
det hindrer du altså ikke ved hverken tilvænning, horsemanship eller
økologi.

At jeg så synes det er synd den skal have bid på konstant er en helt anden
sag.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 19-03-04 23:46

> [...]
> sålen? Når først en pony har været forfangen bliver den det nemt igen, og
> det hindrer du altså ikke ved hverken tilvænning, horsemanship eller

(klip)

Det er nok det dummeste agument jeg har hørt...... hvad med, at sætte hesten
på jordfold og så på den måde begrænse dens ædelse. Det er da meget mere
humant. Jeg kan slet ikke forstå folk, der kan komme med så vanvittige
forslag og forsvar for noget der direkte dyrplageri......

> At jeg så synes det er synd den skal have bid på konstant er en helt anden
> sag.

(klip)

Ja, til foldbrug har du helt ret.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 08:27

> [...]
> humant. Jeg kan slet ikke forstå folk, der kan komme med så vanvittige
> forslag og forsvar for noget der direkte dyrplageri......

Nu tror jeg vist du går i selvsving. Jeg kan overhovedet ikke se
sammenligningen mellem dyrplageri og at hesten går med et bid.

> (klip)
>
> Ja, til foldbrug har du helt ret.

Hvad så hvis det var en hest som blev redet meget, og derudover stod i en
boks. Den ville da også have bid i munden meget af den tid den var ude.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Pia J

Dato : 22-03-04 08:35

> Hvad så hvis det var en hest som blev redet meget, og derudover stod i en
> boks. Den ville da også have bid i munden meget af den tid den var ude.

Jeg tror du overvurderer effekten af en bid under alle omstændigheder, synd
eller ej. Jeg har kendt adskillige heste som sagtens kunne få væltet
rigeligt indenbords med bid i munden. I kender sikkert typen,
skovtur=picnic.

:Pia

Fra : Lene

Dato : 22-03-04 08:59

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse Klip.
> Nu tror jeg vist du går i selvsving. Jeg kan overhovedet ikke se
> sammenligningen mellem dyrplageri og at hesten går med et bid.

Jamen så skal jeg lige forklare dig den: En hest som æder strå med bid i
munden kan i yderste konsekvens dø af kvælning. I knap så graverende
tilfælde er set lungebetændelse som følge af fejlsynkning.

--
Mvh. Lene
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 09:05

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> wrote in message

> [...]
> munden kan i yderste konsekvens dø af kvælning. I knap så graverende
> tilfælde er set lungebetændelse som følge af fejlsynkning.

OK, nu er der da kommet seriøse bud på hvorfor vi ikke skal prøve det, og
ikke bare råben og skrigen om dyreplageri.
Dyreplageri er hvis han skal så inde hele tiden, hvis han skal døje med
forfangenhed etc.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Pia J

Dato : 22-03-04 09:11

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> OK, nu er der da kommet seriøse bud på hvorfor vi ikke skal prøve det, og
> ikke bare råben og skrigen om dyreplageri.

Prøv at undersøge det med en "grazing muzzle" - jeg ved ikke om de "findes"
på dansk. Men det er vistnok en slags mulepose-mundkurv med en smule hul i
bunden så ponyen kan græsse uden at være generet i munden, men ikke totter,
kun enkelte strå ad gangen. Og ikke mere streng end at min venindes pony
efter sigende har bidt kanten af hullet til, så hun kan få lidt større
mundfulde.

Men jeg har ikke set monstrummet - jeg spottede et eller andet i den lokale
foderstof for nylig, men glemte så at gå hen og checke om det var det - prøv
at spørge sådan et sted.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 22-03-04 09:19

monstrum:

http://www.nationalbridle.com/ProdDetail.asp?Catalog_ID=4756

Har lidt svært ved at se, hvordan der kan fanges græsstrå med den lille
åbning må jeg indrømme. Er der nogen herinde som har prøvet den eller noget
tilsvarende?

:Pia

Fra : Mette

Dato : 22-03-04 09:49

> OK, nu er der da kommet seriøse bud på hvorfor vi ikke skal prøve det, og
> ikke bare råben og skrigen om dyreplageri.

Råben og skrigen? DET HER ER RÅBEN OG SKRIGEN. <grin>

Nej, der er kommet seriøse, bekymrede udtalelser om, at det ville være
dyrplageri. Jeg tror, de fleste af os har gemt argumenterne, til vi var
sikre på, at det virkelig var det, du mente. Ingen grund til at spilde
tiden, hvis du blot lavede sjov eller mente noget andet.

> Dyreplageri er hvis han skal så inde hele tiden, hvis han skal døje med
> forfangenhed etc.

Det er nogle af mulighederne. Men som du kan se, ville det også være
dyrplageri, hvis han kom galt afsted pga. et bid i munden.

Jeg kunne komme i tanke om andre ting, som fx hvis han kommer til at hænge
fast i noget. Så kan hans mund blive ødelagt ret grundigt. Og selvom han
ikke kan hænge fast på folden, hvem siger så, at han bliver der hele tiden?
For ikke at tale om, at deres munde er lige så følsomme som vores - hvor
sjovt ville det være at have et bid i munden (hvis vi leger, der var plads),
mens man spiste? Græsset kan komme til at hænge i, så det irriterer osv.
osv.

Men det lyder håbefuldt, at I er ved at finde andre løsninger. Jeg håber
bare, at I vil overveje det med bidet en ekstra gang, før I kaster jer - og
ponyen - ud i det.

Mvh,
Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 10:11

> [...]
plads),
> mens man spiste? Græsset kan komme til at hænge i, så det irriterer osv.

Jeg tror ikke de problemer er så sandsynlige.

> Men det lyder håbefuldt, at I er ved at finde andre løsninger. Jeg håber
> bare, at I vil overveje det med bidet en ekstra gang, før I kaster jer -
og
> ponyen - ud i det.

Jeg vil understrege at vi har ikke gjort det endnu (med biddet).

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Malene P

Dato : 22-03-04 17:23

> Jeg vil understrege at vi har ikke gjort det endnu (med biddet).

Og i har vel også nu besluttet jer for ikke at gøre den slags -ikke sandt?

Malen P

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-03-04 08:55

"Malene P" <malenekorsNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Og i har vel også nu besluttet jer for ikke at gøre den slags -ikke sandt?

Vi kan sige at det vil være sidste udvej, men stadig en (for mig at se)
bedre udvej end at der er 2 heste der skal gå alene.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Doris

Dato : 24-03-04 10:53

Bliver den redet nu, eller må den ikke rides på mere ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-04 11:03

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> wrote in message
> Bliver den redet nu, eller må den ikke rides på mere ?

Dyrlægen har sagt at den for nuværende ikke kan tåle at rides på.
Måske kan den tåle at rides på om måske et år af et mindre barn..

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Anet

Dato : 23-03-04 18:33

> og
>
> Jeg vil understrege at vi har ikke gjort det endnu (med biddet).
>

> --
(klip)

Lyder vel nok godt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 22-03-04 10:38

> [...]
> ikke bare råben og skrigen om dyreplageri.
> Dyreplageri er hvis han skal så inde hele tiden, hvis han skal døje med

Der er lige så mange meninger om, hvad der er synd eller ikke synd, når man
taler hestehold, som der er mennesker.
Som hesteejer, er man nogen gange nød til at afveje det man gerne vil, mod
det som hesten rent faktisk kan holde til. Forfangenhed er en af de
tilstande som kan gøre det tvingende nødvendigt at tage nogle radikale
forholdsregler omkring hestens levevis.

Jeg kan anbefale dig en at konsultere Chefdyrlæge Niels Tellerup på Herning
Dyrehospital. Han er rigtig god til at rådgive hololistisk.

Fra : Mette

Dato : 20-03-04 08:00

> det hindrer du altså ikke ved hverken tilvænning, horsemanship eller
> økologi.

Øh, horsemanship ville i denne sammenhæng fx være at sætte kræet på jordfold
i hvert fald noget af tiden, så han ikke åd for meget græs. Det ville nu nok
hindre forfangenhed, ville jeg mene.

Hvad økologi har med sagen at gøre, kan jeg ikke lige regne ud?

Mvh,
Mette

Fra : Pia J

Dato : 20-03-04 08:11

> Hvad økologi har med sagen at gøre, kan jeg ikke lige regne ud?

Jeg var bare lidt spydig. Ole slynger en kort bemærkning ud, som sagtens
kunne tolkes som, at hvis hesten bare fik lov at være hest på græs som alle
andre heste, så gik det nok - og det gør det altså ikke når ponyen har været
forfangen. En af Oles kæpheste er at han laver økologisk hø (og ingen kritik
af det). Men nogen gange må man gå imod naturen som for en pony er at skovle
så meget græs indenbords så hurtigt som muligt.

Må jeg lige påminde jer om, at det ikke var mig der havde bid på mine ponyer
på fold? Det kunne jeg ikke drømme om.

Jeg ved sq godt at en forfangen hest skal på jordfold, det var derfor jeg
gerne ville undgå en forfangen pony, hvad skal jeg med 2½ tdr. græsfold hvis
de begge skal gå på en lille pløjet kvadrat? I mit specielle tilfælde hvor
jeg mangler selskab vil det smarteste altså være en pony som kan tåle at gå
sammen med den anden. En ting er hvad der sker, noget andet er at invitere
problemerne.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-03-04 08:29

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg var bare lidt spydig. Ole slynger en kort bemærkning ud,

Det var ikke en spydig bemærkning, men bare en mening om at man skulle
se lidt mere på hvad en hest er for et dyr. *DET* er nemmelig
horsemanship. Økologi er noget helt andet og sagen uvedkommende.

Man behøver ikke sætte en hest ud på en fold med knæhøjt græs og lade
den æde sig fordærvet. Man behøver ikke klippe hesten så den skal gå
med dækken. Man behøver ikke at bruge "kvælerem" for et forhindrer
luftslugning. Man behøver ikke stramme tøjler for at samle hesten.

Jeg kunne blive ved...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 20-03-04 08:35

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Jeg kunne blive ved...!

Jeg ved godt hvad du mener. Men nogen gange kommer du med en dumsmart
bemærkning uden at bidrage med en konstruktiv løsning. Så kan jeg vel også

At være hest indebærer bl.a. nogen gange at man ikke er så egnet til et
fuldstændig naturligt liv fordi mennesker har avlet racen "svag".

Spørgsmålet er, hvad shetlandsponyen ville foretrække: Et live alene på en
jordfold (nogen af os har ikke råd til så mange heste som dig) eller en
mulepose designet til at man kan græsse med den på, bare ikke så meget af
gangen og så være sammen med sine venner?

Jeg har ikke SET omtalte mulepose - jeg ved blot at mange bruger dem.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-03-04 18:20

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg ved godt hvad du mener. Men nogen gange kommer du med en dumsmart
>bemærkning uden at bidrage med en konstruktiv løsning.

Der er intet dumsmart over den bemærkning og da du kender min
indstilling er løsningen ligetil og givet i mit svar.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 20-03-04 19:29

> Der er intet dumsmart over den bemærkning og da du kender min
> indstilling er løsningen ligetil og givet i mit svar.

Men nu er det jo ikke mig som har en forfangen pony! Så det er ikke mig som
skal have assistencen, jeg søgte blot en pony (som helst ikke skulle være
forfangen).

:Pia

Fra : Anet

Dato : 20-03-04 15:32

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> se lidt mere på hvad en hest er for et dyr. *DET* er nemmelig
> horsemanship. Økologi er noget helt andet og sagen uvedkommende.

Jeg kunne nu ikke se det spydige i den bemærkning.

> [...]
> med dækken. Man behøver ikke at bruge "kvælerem" for et forhindrer
> luftslugning. Man behøver ikke stramme tøjler for at samle hesten.

Ovenstående synspunkter er lige nøjagtig de synspunkter, som jeg igen og
igen prøver, at fremhæve for at hesten får lov til at blive mere naturligt i
sit liv og bare have lov til være hest.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 20-03-04 08:33

> Jeg var bare lidt spydig.

Okay.

> Må jeg lige påminde jer om, at det ikke var mig der havde bid på mine
ponyer
> på fold? Det kunne jeg ikke drømme om.

Fint. Men man kan som sagt godt hindre forfangenhed ved horsemanship, og det
var blot det, jeg kommenterede i dit indlæg.

Nogle vil nok kalde det management at sætte dem på jordfold, men
horsemanship er jo ikke afgrænset til kun at være kommunikation med hestene,
det omfatter alt, hvad man gør med kræene, også management.

Klart nok. Også det er horsemanship.

Mvh,
Mette

Fra : Pia J

Dato : 20-03-04 08:38

> Klart nok. Også det er horsemanship.

Det med horsemanship var også en dumsmart bemærkning møntet på Ole - da jeg
ved han går meget op i at "snakke" med hestene istedet for at tvinge dem i
træningen (og det er super).

Vi er ikke uenige du og jeg om hvad der skal gøres for en forfangen pony.
Min kommentar var som sagt kun et svar til Oles, som jo ikke kom med en
løsning. Lad hesten være hest! Ja, spørger du hesten så betyder det MAD og
MERE.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 08:26

> [...]
> sålen? Når først en pony har været forfangen bliver den det nemt igen, og
> det hindrer du altså ikke ved hverken tilvænning, horsemanship eller

enig.

> At jeg så synes det er synd den skal have bid på konstant er en helt anden
> sag.

Mens den er ude på folden, det skal selvfølgelig ikke være i 24 timer.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 08:24

> Har I tænkt på muligheden af at lade ham opføre sig som det han er...
> ...en hest ???

Har du tænkt på muligheden for at han så skal aflives ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-03-04 14:13

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Her skulle der have stået
>noget (måske) fornuftigt.
>Men a ka' ik' hit' u a no'et.

Næ... ...tilsyneladende ikk'!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Malene P

Dato : 20-03-04 12:18

> Vi har tænkt på at han skal gå med bid. Det nedsætter muligheden for at
> spise meget.

HVAAAAD! Det kunne du sgu da vel ikke finde på?!?!?!

Malene P

Fra : Zirfelt

Dato : 19-03-04 16:58

Jeg aner ikke om denne her kan gå, men: Hvad med alvs dyr? Det jeg tænker
på er om der måske er en der har et ung dyr, som de vil være lykkelige for
at have opstaldet et godt sted i nogle år? Eller hvad med at du selv køber
en plag. De kan da vel ikke koste så meget? Og slet ikke hvis det er en
pony, som du måske så kan træne op til en god børnehest?????

En glad hilsen fra Irene.

Fra : Pia J

Dato : 19-03-04 17:13

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote in message

> en plag. De kan da vel ikke koste så meget? Og slet ikke hvis det er en
> pony, som du måske så kan træne op til en god børnehest?????

Lige nu koster alt - og jeg har ingen børn. Oveni kommer så ofte
kastrationen, så det hjælper ikke på min akutte økonomiske situation. Jeg
ved desuden ikke lige hvordan jeg har det med at købe en hest udelukkende
til videresalg, man tør jo dårligt knytte sig til den på forhånd. På den
anden side er det jo ikke værre for den at få nyt hjem end at opbevare
andres plag i 2-3 år, men er der virkelig nogen som vil det?? Avlede jeg
selv ville jeg sq ikke låne mine små guldklumper ud til en eller anden
amatør. (ja, hvor dobbeltmoralsk har man lov at være Hm...

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-03-04 11:36

Avlede jeg
> selv ville jeg sq ikke låne mine små guldklumper ud til en eller anden
> amatør. (ja, hvor dobbeltmoralsk har man lov at være Hm...

Jeg kan så fortælle at der rent faktisk er avlere der godt vil låne deres
guldklumper ud. Der bliver godt nok skrevet kontrakt og alt det, men det kan
indimellem godt svarre sig for dem.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Lene

Dato : 24-03-04 12:07

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse

Klip.

> [...]
> guldklumper ud. Der bliver godt nok skrevet kontrakt og alt det, men det

Det er meget brugt indenfor både trav og galop. Jeg har kun en følhoppe i
Ørnhøj, men i skrivende stund 17 udlånt - og har 3 yderligere på hånden, som
jeg skal ha fundet hjem til.
Kun en gang, på over 30 år, har jeg haft dårlig erfaringerne med det.
Nogen lejer sågar deres løbsheste ud, men det har jeg så aldrig haft lyst
til at gøre.

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Mette

Dato : 19-03-04 17:51

Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre ad den vej, men jeg ville forsøge at
spørge en hestedyrlæge eller måske sådan noget som Hestens Værn eller
Dyrenes Beskyttelse. Der må da være en hest derude et sted, som mangler et
kærligt hjem i sin alderdom/pga. skade. Så skal man dog også lige overveje,
om hesten kan risikere at koste ekstra i dyrlægeregning, hvis den i forvejen
har noget eller er meget gammel. Det er da noget, jeg selv ville undersøge.

Mvh,
Mette

Fra : skingur

Dato : 20-03-04 06:43

jeg kan ikke huske hvor du bor..
men jeg skal til farsø og kigge på billig pony på søndag (4000). Skal
jeg kigge efter een til dig også?
Mvh Christina

http://www.christinas-verden.dk

skriv evt i min gæstebog!

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 20-03-04 08:16

Jeg aner ikke hvor Farsø ligger, men er det i nærheden af dig, så er det
vist den modsatte ende af landet :)

I eftermiddag får jeg besøg af en pige fra Næstved som evt. gerne vil have
"opbevaret" sin lille welsh mountain et par år. Han lyder som den helt
rigtige ven for min. Det giver mig da lidt tid til at komme mig over
sommerens husudgifter, så må vi se hvad der sker derefter. Tænk hvis jeg
kunne overtale gemalen til at lære at ride, så er det nok ikke en 3'er pony
jeg skal finde... (han er tæt på 2 meter)

:Pia

Fra : skingur

Dato : 20-03-04 12:09

"Pia J" skrev d. 20-03-04 08:16 dette indlæg :
> Jeg aner ikke hvor Farsø ligger, men er det i nærheden af dig, så er
det
> vist den modsatte ende af landet :)

Det har du vist desværre ret i... kunne se at du er fra sjælland!
Nå, håber du kommer overens med den lille welsh mountain.. de er
nuttede!

http://www.kandu.dk/

Fra : taina

Dato : 20-03-04 16:13

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forvejen
> har noget eller er meget gammel. Det er da noget, jeg selv ville

Jeg kommer lige i tanker om hesteplejehjemmet www.hesteplejehjemmet.dk
De låner faktisk heste ud.

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 20-03-04 11:26

> Hvor går man hen og finder en pensionist eller fx skadet vallak som bare
> skal have nus og god pleje til sine dages ende uden at betale en herregård
> for den?

Problemet er nok at du specifikt søger en vallak. Hvis du søgte en hoppe, så
kender jeg da adskillige følhopper, unge som gamle, der snildt kan lånes,
mod at ejeren henter et føl hvert år hos dig.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 20-03-04 18:08

Hej Pia..
Søger du stadig en selskabshest ??
Så kontakt mig lige på mail.

Vi er lige faldet over en idag som skulle af med en som selskabshest..
Kan evt. forhøre mig imorgen om en evt. pris. hvis det har interesse ??

Hilsen Berit Nielsen
wendy_shah@hotmail.com

Fra : TøSeN

Dato : 21-03-04 19:56

http://www.hestebasen.com/horse/?id=79
^Lyder det som noget godt? =)

//Jo

Fra : Musen

Dato : 21-03-04 20:30

> Hvor er det bare en træls årstid at lede efter selskabshest på! Alle har
> gang i at udbyde deres rideponyer til overpris,

Ja det har du ret i, vi leder også stadig efter en til rimelige penge...

> [...]
> der alle de der shetlændere som folk ikke har nænnet at kastrere, men jeg
> vil altså ikke bøvle med en hingst, det er nok med EN nykastreret

Det forstår jeg skam godt...

> Hvor går man hen og finder en pensionist eller fx skadet vallak som bare
> skal have nus og god pleje til sine dages ende uden at betale en herregård
> for den?

Jeg har annonceret på dba.dk og hestenettet.dk efter en pony/hest til Malene
(se tidligere indlæg) og har faktisk fået et par henvendelser fra folk der
ville låne deres heste ud....Måske var det en mulighed, hvis du ikke
allerede har gjort det?

> [...]
have
> 10.000 ekstra på bankkontoen til den slags.

Hmm det er jo hvad der kan ske, du er jo bare hesteejer ikke fremtidskigger

klip...
> Hvad siger I, burde man kun være hesteejer hvis man har en god formue på
> kistebunden?

Nej det mener jeg ikke, men man er selvfølgelig nødt til at have råd til at
fodre og holde hesten + de uforudsete udgifter, men vi har altså heller ikke
r*ven fuld af penge, og vores heste har det da godt. Jeg har faktisk fået
lavet en budgetkonto, hvor jeg sætter penge ind hver måned ligesom til huset
og bilen, og så har jeg altid lidt til at stå, hvis der skulle komme et
eller andet der koster penge (og det gør alt hvad der har med heste at gøre
jo....

> Havde jeg blot vidst det for et par måneder siden - da vrimlede det med
> krikker folk bare skulle af med.

Ja, men nu kan de jo tjene penge på alt, og det gør de så...
Held og lykke med jagten

V.h. Mia