Virus fra ArrowNet kunde
Fra : Jens

Dato : 19-03-04 08:06

Er der nogen der kan sige mig hvad jeg skal gøre ?

Jeg modtager løbende virusbefængt e-mail fra en IP-adresse jeg kan se
tilhører Arrownet. E-mailen kommer med forskellige e-mail adresser, som
ofte tilhører min familie og dennes venner/bekendte. Stortset alle fra
familie, venner og bekendte modtager også virusbefængte e-mails fra samme
IP-adresse, med forskellige kendte afsender e-mails adresser , bla. også
min.

Jeg har prøvet at kontakte Arrownet, men de vil ikke lukke for eller i det
mindste kontakte deres kunde. De giver mig en eller anden lam besked om at
IP-adressen tilhører en NAT-gateway på deres net og at de derfor ikke kan
stoppe for virus i den. Jeg har skrevet til dem og fortalt dem at jeg er
fuldstændig komplet ligeglad med hvilket udstyr de benytter hvor, men bare
ønsker at de får stoppet virustrafikken.
Hvergang får jeg en eller anden tam e-mail retur, hvor de ikke rigtigt
giver mig noget konkret svar på hvornår de stopper for trafikken.

Hvordan skal jeg få virustrafikken stoppet ?

Det skal siges at jeg selvfølgelig har været hele turen rundt blandt
familie, venner, bekendte osv. for at installere antivirus hos dem, sådan
at de ikke bliver inficeret når de åbner e-mails. Men på et eller andet
tidspunkt, så skal der nok være én af dem, som ikke har fået opdateret
antivirus programmet og selvfølgelig får åbnet en virusbefængt e-mail, så
de bliver smittet med virus. Det skal siges at det primært er mennesker der
ikke har den fjerneste forstand på computere og faktisk kun bruger
computeren til surfning og e-mail.

Kan det være rigtigt at jeg bare skal lade mig "chikanere" af virus, eller
kan jeg henvende mig hos en eller anden myndighed der tager fat i Arrownet
?

Jeg kan ihvertfald ikke anbefale nogen at blive kunde hos Arrownet, når de
har den holdning overfor virusproblemer.....

Jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 19-03-04 10:51

Sådan er virkeligheden på Internettet. <http://nowhere.dk/stats/virus/>

> Jeg kan ihvertfald ikke anbefale nogen at blive kunde hos Arrownet, når de
> har den holdning overfor virusproblemer.....

Jeg tror ikke deres holdning adskiller sig markant fra mange andres.

--
Allan Joergensen

"The General's first name was Ulysses," Tom granted.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 19:26

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke deres holdning adskiller sig markant fra mange andres.

Nogle udbydere tager det faktisk seriøst, og reagere på klager :)

> --
> Allan Joergensen

Lars B

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-04 13:09

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Hvergang får jeg en eller anden tam e-mail retur, hvor de ikke rigtigt
> giver mig noget konkret svar på hvornår de stopper for trafikken.

Prøv at se dem med deres øjne lidt. Du har ca. 241 computere siddende bag
en router som NAT'er. Alle computere sidder på 241 forskellige lokationer.

Jeg får en email, der har din router som IP og jeg kontakter dig straks og
siger "fix det!".

Så vil jeg gerne se dig prøve at finde den computer, som forårsager
problemet.

Omvendt kan man sige det måske er dårligt at Arrownet ikke har logning af
trafikken (hvis de da ikke har), men hvis det jo nu ikke er et krav?!

> Hvordan skal jeg få virustrafikken stoppet ?

Antivirus program, brug filtreringsregler i din mailklient.

> Kan det være rigtigt at jeg bare skal lade mig "chikanere" af virus,
> eller kan jeg henvende mig hos en eller anden myndighed der tager fat
> i Arrownet ?

Tja, denne sætning lyder hård men måske bør du så overveje at droppe at
være på internet.

Men ja, der burde være et regelsæt for at være på internet, såsom man SKAL
have et antivirus program, som opdaterer regelmæssigt. Men tror så hellere
det er nemmere, hvis ISP'erne begyndte at filtrere trafikken istedet som
TDC fx. langsomt begynder på.

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-03-04 14:47

On Fri, 19 Mar 2004 12:08:37 +0000, Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> siger "fix det!".
>
> Så vil jeg gerne se dig prøve at finde den computer, som forårsager

Prøver du på at sige at sålænge man sidder bag en NAT-router, så kan
man ikke se hvem der misbruger forbindelsen?

Så ville der jo være frit lejde for børneporno og warez-entusiaster (og
andet skidt)?

Selvfølgelig kan arrownet se hvem der laver hvad. Alt andet ville være
direkte uforsvarligt og direkte clueless.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Svend

Dato : 19-03-04 16:33

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> wrote in message
> On Fri, 19 Mar 2004 12:08:37 +0000, Bjarke Andersen wrote:
>
> Prøver du på at sige at sålænge man sidder bag en NAT-router, så kan
> man ikke se hvem der misbruger forbindelsen?

Korrekt

> Så ville der jo være frit lejde for børneporno og warez-entusiaster (og
> andet skidt)?

Ja hvis det bare er simpel NAT.

> Selvfølgelig kan arrownet se hvem der laver hvad. Alt andet ville være
> direkte uforsvarligt og direkte clueless.

Ok, det er din menning.

Fra : Brian Høy

Dato : 19-03-04 23:14

"Svend" <web@tiscali.dk> wrote in message

> Ja hvis det bare er simpel NAT.

> Ok, det er din menning.

Da de er udbyder er jeg ret sikker på at de SKAL logge det
(antiterrorlovgivningen)

Fra : Svend

Dato : 20-03-04 07:59

"Brian Høy" <Brian_hoey@hotmail.com> wrote in message
> "Svend" <web@tiscali.dk> wrote in message

> Da de er udbyder er jeg ret sikker på at de SKAL logge det
> (antiterrorlovgivningen)

Det kommer an på så meget, hvis det er en forening der køber en forbindelse
af arrownet og sælge den videre til de enkelte beboere for et beløb, f.eks.
50 kroner, og at det ikke giver overskud. Så er man undtaget af
antiterrorlovgivning. Modsat at det var Arrownet der solgte en del af
forbindelsen direkte til en kunde. Se selv på tst.dk

Er lovgivningen iøvrigt trådt ikraft ?

--
Svend

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-03-04 16:23

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> writes:

> "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> crashed Echelon writing

> Prøv at se dem med deres øjne lidt. Du har ca. 241 computere siddende bag
> en router som NAT'er. Alle computere sidder på 241 forskellige lokationer.

Det er da en fejl i deres opsætning at de ikke kan identificere den enkelte
kunde. Dybt uansvarligt efter min mening.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-04 16:44

Bjarke Andersen skrev:

>Men ja, der burde være et regelsæt for at være på internet, såsom man SKAL
>have et antivirus program, som opdaterer regelmæssigt.

Det hjælper ikke.

--
Bertel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-03-04 16:58

On 2004-03-19, Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Men ja, der burde være et regelsæt for at være på internet, såsom man SKAL
> have et antivirus program, som opdaterer regelmæssigt.

Puha, føj, jeg skal aldeles ikke have noget antivirusprogram, ellers
tak.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Roses are red;

Fra : PGU

Dato : 20-03-04 13:47

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 09:25

> Antivirus program, brug filtreringsregler i din mailklient.

En måske bedre løsning er at finde en mail udbyder der sortere
farlige vedhæftede filer fra. eks. exe, vbs, bat, pif og andre typer som
kan være ubehaglige at få ind på din computer.

/Niels