Flere Accesspoints i nærheden
Fra : Kim Schroeder

Dato : 18-03-04 23:17

Skal lige stille et (par) ubegavede spørgsmål. Jeg skal til at koble en ny bærbar trådløst op
på vores ellers kablede hjemmenetværk. Har en Linksys BEFSR 41 og i morgen
ankommer en Linksys WAP11 (trådløst AP) med posten.
Men allerede nu kan jeg se 5 AP i nærheden, når jeg tænder den bærbare.

At jeg kan se andre AP's i nærheden betyder ikke nødvendigvis, at jeg ved et uheld
kan komme til at logge på naboens AP, vel ? Et AP kan vel godt være synligt for
omverdenen uden (umiddelbart) at kunne tilgås af alle og enhver eller hvordan ?

Vil mit AP også være synligt - har planer om at ændre SSID, aktivere WEP kryptering
og MAC adresse filtrering - eller hur ?

mvh
Kim

Fra : SonnyBoy

Dato : 19-03-04 15:30

On Thu, 18 Mar 2004 23:17:12 +0100, "Kim Schroeder"
<nospamtome@myorange.dk> wrote:

> [...]
>ankommer en Linksys WAP11 (trådløst AP) med posten.
>Men allerede nu kan jeg se 5 AP i nærheden, når jeg tænder den bærbare.

Lyder som om du kan spare dit eget access point

>At jeg kan se andre AP's i nærheden betyder ikke nødvendigvis, at jeg ved et uheld
>kan komme til at logge på naboens AP, vel ?

Du kan sagtens ved et uheld koble op på et fremmed access point - Det
afhænger af din egen opsætning, og selvfølgelig af opsætningen i det
fremmede access point.

Der er fortsat mange der ikke har styr på sikkerheden - Jeg vil godt
vædde en god flaske rødvin på, at du umiddelbart kan komme på
et-eller-flere af netværkene i lokalområdet

>Et AP kan vel godt være synligt for
>omverdenen uden (umiddelbart) at kunne tilgås af alle og enhver eller hvordan ?

Jep, det er korrekt.

<mlr>

Fra : Kim Schroeder

Dato : 19-03-04 18:42

"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> skrev i en meddelelse news:4i0m50t12aqm8hc58925rr6gd9rf3c1fr3@4ax.com...
[snip]

> Jep, det er korrekt.

[snip]

Tak for svaret.

Inspireret af Asbjørns indlæg i en af de forrige tråde har jeg i stedet
valgt (som anbefalet) at købe en Linksys WAP54G, da mit netkort, som er et "Intel
PRO Wireless LAN 2100 3B", tilsyneladende kan gøre brug af WPA:
"Industry standard LAN security support is available (802.1X, WEP, WPA) with
enabling software implementation".

I manualen:
http://support.intel.com/support/network/wireless/pro2100/userguide3/wepsetup.htm
er der imidlertid nævnt 3 muligheder for at bruge WPA:

"Setting up the Client for WPA-PSK using WEP or TKIP authentication
Setting up the Client for WPA using TKIP encryption and TLS authentication
Setting up the Client for WPA using TKIP encryption and TTLS or PEAP authentication"

Det er sort snak og måske er jeg på vildspor - men hvordan får jeg sat WPA til og på hvilken måde?

Håber, at en venlig sjæl kan hjælpe - måske er det slet ikke så langhåret, som jeg gør det til.

Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-03-04 21:09

On Fri, 19 Mar 2004 18:41:34 +0100, "Kim Schroeder"
<nospamtome@myorange.dk> wrote:

> Inspireret af Asbjørns indlæg i en af de forrige tråde har jeg i stedet
> valgt (som anbefalet) at købe en Linksys WAP54G, da mit netkort, som er
> et "Intel PRO Wireless LAN 2100 3B"

Det er godt nok et 802.11b (11 Mbps) NIC, men OK, så har du da et
802.11g (54 Mbps) AP, når du engang får et nyt NIC.

> Det er sort snak og måske er jeg på vildspor - men hvordan får jeg sat
> WPA til og på hvilken måde?

Prøv at starte her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/columns/bowman/03july28.asp
http://support.microsoft.com/?kbid=815485

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim Schroeder

Dato : 20-03-04 20:45

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse news:sokm501jhesqejamvpspcvhl9njb9a53ul@news.cybercity.dk...
[snip]
> Prøv at starte her:
> http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/columns/bowman/03july28.asp
> http://support.microsoft.com/?kbid=815485
[snip]

Tusind tak for svaret - lige de informationer jeg leder efter.

Kim