Kan denne Felix Sarasqueta skyde stål?
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 18-03-04 21:51

Hej,

Jeg har fået fingre i et ældre Felix Sarasqueta Pioneer 12/70 side-by-side.
Af gode grunde er det "vant" til at skyde med bly - jeg er i tvivl om jeg
risikerer enten løbene eller helbredet ved at skyde med stålhagl?

På undersiden af løbet står der:

F.S.C. 12/70 850 kgs og hertil en række signaturer som jeg ikke helt kan
gengive her. På siden af løbet er der 3 stjerner.

Er der nogen der kan hjælpe mig her?

På forhånd tak!
/Kasper

Fra : Lykke

Dato : 19-03-04 08:21

Om du kan skyde med stål i en sådan gammel bøsse kommer også an på
trangboringen. Nogle våbenfabrikanter brugte netop stjerner til at markere
trangboringen med, men jeg kan ikke huske om 5 eller 3 stjerner er fuld
eller cylinderboret.
(Du må have stjerner under begge løb)?
Hvis du har mulighed for at måle med en skydelære kan du måle ude i enden af
løbet. Ved fuld trangboring skal du kunne måle 18,1 mm og ved cylinder skal
du kunne måle 18,4. Det er den forskel der er mellem hel og cylinder.Målene
imellem kan så være 1/4, 1/2 og 3/4
Er den fuld vil jeg nok ikke skyde med stål i denne bøsse.
Håber det kan være til lidt hjælp

Poul

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 19-03-04 09:21

Hej igen,

Tak for dit gode svar. Jeg har målt med et skydelære ligesom jeg også har
fundet inskriptionen der angiver trangboringen.

Der er 3 stjerner på hvert løb.

Højre side er 18.1, venstre er 17.5. Det trækker vel i retning af at det er
problematisk at skyde med i hvert fald venstre rør? :)

Mvh,
/Kasper

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-03-04 11:29

On Fri, 19 Mar 2004 09:20:30 +0100, "Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> wrote:

> [...]
>
>Højre side er 18.1, venstre er 17.5. Det trækker vel i retning af at det er
>problematisk at skyde med i hvert fald venstre rør? :)

Dit gevær er boret ca 1/2 og fuld. Sikkerhedsmæssigt betyder det intet at
anvende stålhagl i fuld trangboring, men da spanske geværer ofte har "bløde" løb
vil der kunne opstå en lunke hvor trangboringen starter. Det har dog kun
kosmetisk betydning og du kan roligt bruge geværet som det er.
Jeg vil alligevel anbefale dig at få det boret op til f.eks 1/4 og 1/2. Det
vil du få større udbytte af i "det lange løb." ;)

--
- JN -

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 19-03-04 20:21

Hej Jan,

> [...]
> vil der kunne opstå en lunke hvor trangboringen starter. Det har dog kun
> kosmetisk betydning og du kan roligt bruge geværet som det er.

En "lunke" -er det en udvendig eller indvendig beskadigelse? Det sidste
formoder jeg?

> Jeg vil alligevel anbefale dig at få det boret op til f.eks 1/4 og 1/2.
Det
> vil du få større udbytte af i "det lange løb." ;)

Hvad koster sådan en operation ca. ?

Mvh,

/Kasper

Fra : Mars

Dato : 19-03-04 21:20

ca 250 pr løb

Fra : J Nielsen

Dato : 19-03-04 22:00

On Fri, 19 Mar 2004 20:21:01 +0100, "Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> wrote:

>En "lunke" -er det en udvendig eller indvendig beskadigelse? Det sidste
>formoder jeg?

Begge dele <g> Det viser sig som en svag udvidelse der ses
som en mørk ring nær mundingen hvis man kigger gennem løbet.
Udvidelsen kan også ses på ydersiden og opstår når haglladningen
møder overgangen mellem løb og trangboring.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 21-03-04 09:25

Hej igen,

Tusind tak for de gode og meget brugbare svar. Uden at vide hvad jagtgeværet
egentlig er værd tror jeg at i det mindste for nostalgiens skyld
(familieeje) skal det gøres anvendeligt.

Jeg må have det boret ud.

Mvh,
/Kasper