Psykolog kontra psykiater
Fra : J & P

Dato : 18-03-04 17:32

Hej med jer!

Afledt af en diskussion i en anden gruppe kom vi til at snakke om hvad
forskellen på en psykolog kontra en psykiater egentlig er.
Er der en af Jer der har en definition?

--
Hilsen Jakob

Fra : Padmé Amidala

Dato : 18-03-04 18:13

Forskellen ligger blandt andet i, at en psykiater må udskrive medicin, hvor
psykologen praktiserer terapi.

Ifølge Klinisk ordbog er forskellen:

psykologi: læren om bevidsthedslivet, sjælelivet.

psykiatri: læren om sindssygdomme og deres behandling.

VH
Padmé

Fra : Helle

Dato : 18-03-04 18:51

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Afledt af en diskussion i en anden gruppe kom vi til at snakke om hvad
> forskellen på en psykolog kontra en psykiater egentlig er.

Forskellen er at en psykolog har en psykologuddannelse og må ikke udskrive
medicin.

En psykiater er en psykolig med en lægelig uddannelse og må gerne skrive
medicin.

Mvh Helle

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-03-04 21:18

Jeg tror det hænger cirka sådan her sammen:

En psykiater er en læge der har taget en speciallægeuddannelse - i dette
tilfælde en psykiatrisk overbygning. Fordi mennesket oprindelig er læge har
det ret til at skrive recepter.

En psykolog kan være flere forskellige ting.

Èn der har læst psykologi på universitetet og derfor er klinisk psykolog og
kan terapere på mennesker. Der er også andre retninger man kan læse på
universitetet, for eksempel arbejdspsykologi, men for dem alle gælder det,
at de har en femårig kandidatuddannelse. Der er selvfølgelig forskellige
kombinationsmuligheder på de forskellige universiteter, såvidt jeg ved kan
man læse psykologi på Københavns, Aalborgs og Roskilde Universiteter
(ihvertfald).

Derudover har man ret til at kalde sig psykolog, hvis man er en skolelærer
der har læst en overbygningsuddannelse, på Danmarks Lærerhøjskole/Danmarks
pædagogiske Universitet, der hedder cand.pæd.psyk. - det er dem der bliver
skolepsykologer og for eksempel tester børns skoleparathed og den slags.

Der er altså flere muligheder og sikkert også mange flere end ovennævnte.
Men det var dem jeg lige kunne komme i tanker om.

Margrete Johansen

Fra : J & P

Dato : 20-03-04 00:00

> [...]
har
> det ret til at skrive recepter.
>
> En psykolog kan være flere forskellige ting.

Det er for så vidt en forklaring på forskellen, men er der ligeledes forskel
på behandlingsmetoderne, hvis vi ser bort fra muligheden for medicinering?

Jeg tænker også lidt på, om der er forskel på "sværhedsgraden" af lidelser,
der afgør om man har brug for den ene eller den anden?
Kan en psykiater "snakke sig længere ind" end en psykolog uden brug af
medicin?

--
Hilsen Pia

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-04 09:12

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan en psykiater "snakke sig længere ind" end en psykolog uden brug af
> medicin?

Nej. Det kan psykiateren ikke - medmindre vi taler om en dygtig psykiater
kontra en dårlig psykolog.

"Hvor langt ind" de enkelte faggrupper kan "snakke" er ikke et spørgsmål om
psykiater kontra psykolog. Du kan støde på andre faggrupper end lige de to
nævnte, der også kan komme "langt ind". En NLP-terapeut eksempelvis.

Hvad der er mest nyttigt for den enkelte handler ikke mindst om, hvad der er
årsagen til, at man kontakter den pågældende "behandler".

Jeg ville ikke gå til NLP-terapeuten med et skizofrent barn - der ville jeg
vælge NLP_terapeuten.

Jeg ville ikke gå til psykiater med et barn, der har lavt selvværd og
indlæringsproblemer - der ville jeg først vælge NLP-terapeuten.

Skulle jeg i parterapi med en kæreste, ville jeg vælge den psykolog eller
NLP-terapeut, jeg har hørt godt om.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ulvir

Dato : 20-03-04 10:25

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:405bfdbc$0$18689$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-04 18:49

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

> ?

Ja sikke noget sludder....

Der skulle stå psykiateren.

Mvh. Lisbeth

Fra : J & P

Dato : 20-03-04 10:38

> [...]
> psykiater kontra psykolog. Du kan støde på andre faggrupper end lige de to
> nævnte, der også kan komme "langt ind". En NLP-terapeut eksempelvis.

- Øøhh.... Hvad er en NLP-terapeut....?!

--
Hilsen Pia

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-04 18:52

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - Øøhh.... Hvad er en NLP-terapeut....?!

En person der er uddannet i NLP

Læs evt. mere her
http://www.nlp-foreningen.dk/
http://www.dansknlp.dk/