Vi har 2 hunde der er uvenner
Fra : FirstName Lastname

Dato : 18-03-04 15:27

Hejsa

Vi har to cocker spaniels. 1 han på 3.5 år og en tæve på 2 år. Vi har
haft begge fra hvalp og hannen er kastereret.

De har aldrig været gode venner. Da tæven var lille var han meget efter
hende, men nu er det omvendt. De er tit (dagligt) oppe og tottes. De har
aldrig bidt hinanden men de tager nogen ordentlige ture en gang i mellem.
Lige nu er det tæven der er efter hanhunden. Hun sætter sig på 20
centimers afstand og stirrer på ham. Han dæmper hende ved at gabe,
smaske, vende ryggen til og lignende. Men hun bliver bare ved. Efter hun
har stirret på ham i 10 minutter går hun i "flæsket" på ham.

Vi har forsøgt forskellige ting.
* Gå i mellem hundene og holde dem væk fra hinanden.
* Lade dem ordne tingene selv. Dvs. lade vær med at blande os overhovedet.
* Adskille dem i nogle timer hver dag.
Vi har prøvet ovenstående i 2-3 måneder af gangen men det lader ikke
til at virke. Det eneste der hjælper _lidt_ er at sætte tæven uden for
døren når hun er efter ham.

Er der nogen der har prøvet noget lignede?
Har I nogle ideer til hvad vi kan gøre for at bløde op på deres
forhold? Vi synes selv vi aktiverer dem rimeligt med spor, lange ture,
træning, leg, osv.
Findes der nogle øvelser der øger tillid og samarbejde mellem to hunde?
De fleste øvelser er jo designet til 1 hund.

Fra : Holm

Dato : 18-03-04 15:52

"FirstName Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De har aldrig været gode venner. Da tæven var lille var han meget efter
> hende, men nu er det omvendt. De er tit (dagligt) oppe og tottes.

Klip

Hej

Jeg har jo også to hunde , og af og til er der lidt kurrer på tråden .
Jeg prøver altid at vurdere sagen , hvis der blot er tale om lidt " hold dig
væk fra mig -snak " så lader jeg dem klare det selv , men er der optræk til
mere , så skiller jeg dem konsekvent ad og markere at det altså er mig der
bestemmer her i huset .
Jeg vil ikke tolerere at de slås under nogen omstændigheder .

Når jeg træner med dem , så træner jeg dem begge på samme tid , lufter dem
på samme tid , giver godbidder på samme tid osv . så der ingen forskel er på
dem overhovedet .
De træner simpelthen side om side , men laver af og til forskellige øvelser
samtidig..egentlig ret hyggeligt og sjovt .

Hvordan ligger det med tævens løbetid ?
Nogle tæver forandrer sig meget op til og efter løbetiden , hormonelt , som
hos os quinder ! )
Dette kan have en betydning .

Det er altid en gåde når to hunde der ellers har enes godt begynder at slås
, så I må igang med at undersøge om noget er ændret , og I må endelig huske
at sygdom kan vise sig ved ændret adfærd , så har tæven evt ondt et sted kan
dette også være en mulig årsag .

Håber her var noget brugbart )

Venlige hilsener
Holm.....og så er foråret endelig på vej ...jubiii !!!

Fra : qfha

Dato : 18-03-04 21:52

"FirstName Lastname" skrev d. 18-03-04 15:27 dette indlæg :
> [...]
> Findes der nogle øvelser der øger tillid og samarbejde mellem to
hunde?
> De fleste øvelser er jo designet til 1 hund.

-----------

Uha, det er ikke rart. Det er ikke alle hunde der svinger sammen, men de
tåler normalt hinanden. Der er tydeligvis problemer i dominansforholdet,
dels mellem hundene, men også mellem dig og hundene, når du ikke kan
trænge igennem og meddele, at de skal acceptere hinanden. Hvis du kan
sætte dig ned og beslutte hvordan du vil have hirakiet skal være, og
bagefter træne det ind i hundene, kan du måske løse problematikken. men
det betyder du skal træne lederskabsøvelser med hundene, samt selv
respektere hirakiet i dagligdagen med fodring kontakt etc.

http://www.kandu.dk/

Fra : A.M. Nielsen

Dato : 21-03-04 09:46

Der er flere forhold jeg undrer mig over i det du beskriver: En han og
tævehund skulle normalt ikke have problemer indbyrdes, så derfor: Hvordan er
de overfor andre hunde. Altswå hunde de ikke kender? Er der forskel på måden
jeres 2 hunde møder og kontakter andre hunde på? Bider de regulært andre
hunde og eller hinanden, eller markerer de kun?
Hvis ikke de har problemer med andre fremmede hunde, men kun opfører sig som
I beskriver overfor hinanden, synes jeg ikke det lyder "alvorligt". Måske er
det "bare" alm. "spaniel-leg". Spaniels leger ofte meget "voldsomt" og med
meget LYD!!!!!!!! Det er deres måde at lege på og det er helt harmløst.
Hvordan reagerer de hvis og når i har skilt dem ad, og de igen ser hinanden?
Logrer de, eller mødes de på¨"stive ben og med løftet hale"? Hvis ja, så er
deres magtbalance ikke helt på plads, men logrer de eller ignorerer hinaden
er alt ok.og I kan roligt lade hundene være som de er.
Held og lykke fra A.M. Nielsen

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-03-04 10:13

Hej

Det lyder ikke godt at de ikke kan enes. Jeg har altid haft to hunde
(flere forskellige sammen) alle hanner dog men det første "par" jeg
havde kunne ikke rigtigt sammen, da den ene var en stærk hund og den
anden var totalt apatisk usikker - det ser jeg idag fungerede som et
slags "fornufts ægteskab". De tolererede hindanden fordi de skulle
under min ledelse. Idag har jeg så haft en anden hanhund sammen med
min stærke (som jeg ikke har mere) og de var totalt kammerater -
legede og hyggede og der var tydeligt forskel i de forhold.

Man skal huske at der jo også er hunde der bare ikke KAN sammen, det
er jo OS der "tvinger" dem til at SKULLE være sammen...skal jeg have
en ny hund idag ville jeg se på om de nu også kunne lide hinanden. Jeg
ville ikke have hunde sammen der ikke kunne lege og hygge sammen.

Det forhold du beskriver ville jeg klart gribe ind overfor tæven. Det
er dig der er leder og ikke dine hunde. Jeg er ikke tilhænger af "det
skal de selv klare" ideen. Det kunne godt lyde som om jeres tæve måske
har "gråzoner" hvor hendes plads ikke helt er klarlagt. Det kan være
på helt andre punkter problemerne egentlig ligger, og det er svært at
se når man ikke er fysisk til stede..

Noget andet jeg ikke synes om er at jeres tæve ignorerer de dæmpede
hendes stirren når han vender væk. Det er synd for jeres han at den
skal udsættes for hendes luner. Jeg har selv haft en hund der havde
svært ved at forstå andres sprog, hvor jeg måtte "hjælpe" ham til at
undgå bl.a. slagsmål.

Jeg tror at problemerne måske ligger hos jer og at I ikke helt har
klarlagt grænser for hvad I accepterer og at jeres tæve er usikker på
nogle punkter, måske kan I finde en der kan komme ud til jer og hjælpe
jer..

Jeg har selv måtte opbygge min hunds tillid til mig og kan godt hjælpe
med øvelser af den karakter, men tillidsøvelser mellem to hunde har
jeg nu ikke hørt om før

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Claus

Dato : 23-03-04 13:02

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> skal udsættes for hendes luner. Jeg har selv haft en hund der havde
> svært ved at forstå andres sprog, hvor jeg måtte "hjælpe" ham til at

det er vel lige i overkanten at kalde den en hanhund, når den er
kastrereret, kunne man tænke sig at tæven ikke rigtigt kan finde ud af , om
det er en han eller tæve hun er sammen med. ?

Claus

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-03-04 23:33

Hej igen

Selvom det så er en kastreret han, så ville jeg ikke lade min tæve
reagere sådan. Den adfærd ville jeg stoppe ligegyldig hvad, jeg ville
da heller ikke tillade at to tæver havde krige på den måde..
Det er jo dig der er leder..

Fra : Claus

Dato : 24-03-04 06:50

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reagere sådan. Den adfærd ville jeg stoppe ligegyldig hvad, jeg ville
> da heller ikke tillade at to tæver havde krige på den måde..

Det er da klart at man skal stoppe det....men kan det være årsagen til
at de ikke kan enes.
Jeg har aldrig haft problemer med en af hvert køn,,,,men ofte med 2 af
samme køn.

Claus

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 24-03-04 20:23

Hej igen

Jeg har ikke selv personlig erfaring med hunde af hvert køn hvor en er
neutraliseret, men jeg har nu heller aldrig hørt om andre der har haft
problemer med dette, tværtimod er har jeg kun hørt at de enes bedre
når en er neutral, men jeg tror mere at årsagen måske ligger andre
steder hvor der er gråzoner for jeres tæve..

Jeg har som nævnt kun haft hanner og de har aldrig haft den slags
krige indbyrdes, de har accepteret hinanden, fordi jeg også har sat
klare grænser for hvad jeg ville acceptere.

Jeg har veninder der også kun har hanner og her er heller ingen
problemer selvom vi har haft alle vore fire hunde samlet under et tag
mange gange, så jeg kan da ikke forstå at andre kan have problemer med
hunde af samme køn