Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beskatning af udenlandsk indkomst
Fra : Morten DH

Dato : 18-03-04 13:51

Er der nogen som ved hvornår ens indtægt er skattepligtig under følgende
omstændigheder:

Jeg er ansat af en udenlandsk virksomhed, min løn udbetales på en udenlandsk
konto - er den indtægt skattepligtig så længe den blot står på kontoen,
eller skal jeg kun svare skat af den del af indtjeningen jeg trækker hjem og
bruger i DK?

Sagt med andre ord, kan man lovligt lade sin udenlandske indtægt stå på en
udenlandsk konto og trække renter uden at man svarer skat af disse før
beløbet rent faktisk bruges i DK?

Jeg er ikke interesseret i gæt og formodninger, for jeg skal bruge beviser i
form af lovhenvisninger o.lign.

--
Egen butik på internettet? Det er billigere end du tror - jeg kan tilbyde
komplette løsninger fra 150 euro.

Fra : NVM

Dato : 18-03-04 21:42

Det er for så vidt lige meget, om pengene udbetales til den ene eller den
anden bankkonto.
Skattepligten afhænger af om du selv er fuldt skattepligtig, begrænset
skattepligtig eller ikke skattepligtig til Danmark, jf. Kildeskattelovens §§
1-3.

Ellers er hovedreglen for beskatningens omfang Statsskattelovens §4, der
angiver, at alle indtægter er skattepligtige, medmindre de er fritaget ved
anden skattelovgivning.

Denne anden skattelovgivning er bl.a. dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem Danmark og det land, hvor du udfører arbejdet, som du bliver lønnet
for. (ikke hvilket land, du bliver aflønnet fra).

Har du fx arbejdet mere end 180 dage (sammenhængende) uden for Danmark, er
du formentlig skattepligtig til arbejdsstedets land og ikke til Danmark.

Fra : Morten DH

Dato : 19-03-04 13:56

Kort og præcist svar - mange tak