Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forårspakkens effekt
Fra : Kim Jespersen

Dato : 18-03-04 13:41

Hej NG

Jeg ved ikke om nogen er vildt interesserede, men jeg har lavet et
regneark som beregner restskat/overskydende skat, forskudsskat og
skatteeffekten af forårspakken og det er det sidste der lige kommer
noget om her.

Alle scenarier er baseret på Ikast kommune

1. For en studerende på SU og max (ca. 69000 kroner) indtjening vil få
blive 1000,- kroner mere til sig selv.
Der er iregnet et beskæftigelsesfradrag på 1725,- kroner.

2. En lønmodtager med en indkomst på 210000,- kroner vil få 3046,-
kroner mere til sig selv. Der er iregnet et beskæftigelsesfradrag på
5250,- kroner.

3. En lønmodtager med en indkomst på 345000,- kroner vil få 3495,-
kroner. Med et beskæftigelsesfradrag på 6000,- kroner.

Så man må sige at den virker, men mest på de højere lønninger.

Hilsen
Kim

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-03-04 17:47

Kim Jespersen wrote:

> [...]
> kroner. Med et beskæftigelsesfradrag på 6000,- kroner.
>
> Så man må sige at den virker, men mest på de højere lønninger.

Da, jeg var på SU ville jeg nok have haft mere glæde af 1000 kr ekstra end
jeg har af 3400 nu. Hvor meget betales i skal i de 3 scenarier?

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kim Jespersen

Dato : 18-03-04 22:26

> Da, jeg var på SU ville jeg nok have haft mere glæde af 1000 kr ekstra end
> jeg har af 3400 nu. Hvor meget betales i skal i de 3 scenarier?

Sjovt nok så var det faktisk også min tanke, da jeg prøvede mig frem med
forskellige indtægter og fandt de resultater.
Det er vist i virkeligheden de laveste lønninger der skubber det største
beløb over til forbrug og grundlæggende har brug for flere penge til
forbrug.

Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 18-03-04 22:47

> Da, jeg var på SU ville jeg nok have haft mere glæde af 1000 kr ekstra end
> jeg har af 3400 nu. Hvor meget betales i skal i de 3 scenarier?

Jeg sku lige ha det tastet ind igen.

SU modtageren betaler samlet 34.272 kroner i skat, forudsat :
Lønindtægt : 68000,- kroner
SU : 54000,-

Mellemlønningen betaler 76.324 kroner i skat ved 210000,-

Den lidt højere lønnet betaler 140.308 kroner i skat

Det skal lige huskes at :
1. der ikke er taget højde for personlige fradrag.
2. Der er tale om en konkret kommune og dermed amt.
3. skatterne er A-skatten og bruttoskatten

Men jeg kan se at jeg skal have flyttet min mellemskattegrænse. Så den
højeste lønning er ikke helt rigtig.

Fra : anders majland

Dato : 18-03-04 21:19

> Da, jeg var på SU ville jeg nok have haft mere glæde af 1000 kr
> ekstra end jeg har af 3400 nu. Hvor meget betales i skal i de 3
> scenarier?

Samme her - indkomsten skal ikke være speciel "høj" for at ramme loftet
for beskæftigelsesfradraget.

Prøv også at lave udregningen af hvor mange promille de 3 scenarier får
i rabat på skatten med fradraget.

(Og nu vi snakker om det - så synes jeg beskatningen af den sidst tjente
krone er alt for høj ... Kunne godt se ideen i et _et_ fradrag på
omkring 75.000-100.000kr og så ca 40-50% i skat af resten - enkelt og
overskueligt men vil nok kræve en mangeårig overgangsperiode ...
(Fradrag og procentsats skal så justeres for at opnå den nødvendige
indtægt)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-03-04 19:04

Kim Jespersen <kim.jespersen@SwTeObPsSpPeAeMd.dk> wrote in

> [...]
>
> 3. En lønmodtager med en indkomst på 345000,- kroner vil få 3495,-
> kroner. Med et beskæftigelsesfradrag på 6000,- kroner.

Hvorfor ændrer du ikke beskæftigelsesfradraget i eks 3. Det er 7.000
kr. efter forårspakken
De andre beløb ser også noget mærkelige ud.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Kim Jespersen

Dato : 18-03-04 22:19

Poul Christensen wrote:
> Kim Jespersen <kim.jespersen@SwTeObPsSpPeAeMd.dk> wrote in

> Hvorfor ændrer du ikke beskæftigelsesfradraget i eks 3. Det er 7.000
> kr. efter forårspakken
> De andre beløb ser også noget mærkelige ud.

Det med de 7000 er rettet, men beskæftigelsesfradraget er ifølge mine
oplysninger 2,5% af det AM bidragspligtige beløb. Hvis det har ændret
sig vil jeg gerne høre om det

Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 18-03-04 23:06

> Hvorfor ændrer du ikke beskæftigelsesfradraget i eks 3. Det er 7.000
> kr. efter forårspakken
> De andre beløb ser også noget mærkelige ud.

Du har ret de ser mærkelige ud, men hvordan du kan se det umiddelbart er
imponerende, for jeg får en marginal forskel på ca. 200,- kroner i
forhold til skatteministeriets eksempler ved alle eksempler, på nær de
eksempler under 200000,- kroner hvor jeg har en marginal forskel på 0
til 50,- kroner.

Noget af forskellen kan være fordi jeg bruge en anden konkret kommune i
forhold til hvad de har brugt eller også ved de noget jeg ikke ved.
Det sidste er sandsynligt idet det er dem der har lavet forårspakken og
ikke mig.
Men min beregning er identisk med den fra mit kommunale skattekontor, så
jeg lever med det.

En rigtig fejl var der dog, jeg havde glemt at flytte mellemskattegrænsen.

Hilsen
Kim

Fra : anders majland

Dato : 19-03-04 09:50

> Det sidste er sandsynligt idet det er dem der har lavet forårspakken
> og ikke mig.

En anden ting - er der andre end mig der finder det fuldstændigt hul i
hovedet at labe sådan en "lille" ændring her midt på året. Det er ikke
småpenge det løber op i for administrationen af ændringerne med
udsendelse af nye skattekort mm. Jeg synes man skulle have gemt den til
næste kalenderår ...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-03-04 10:34

anders majland wrote:

> [...]
> småpenge det løber op i for administrationen af ændringerne med
> udsendelse af nye skattekort mm. Jeg synes man skulle have gemt den til

Hvis der skal skubbes gang i forbruget her og nu, hjælper det ikke at
fortælle borgerne, at de får flere penge fra januar. Og effekten af
udmeldingen af pakken kan sagtens være større end selve lettelsen - med
eller uden administration.

Og skulle Fogh lure på et efterårsvalg vil det også være en fordel, at
lettelsen er gennemført inden valget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 19-03-04 13:49

anders majland wrote:

> [...]
> småpenge det løber op i for administrationen af ændringerne med
> udsendelse af nye skattekort mm. Jeg synes man skulle have gemt den til

Jo det er også hvad jeg har tænkt med som Kim L. skriver så er det for
at få skubbet det hele i gang og ekstra gang i administrationen kan jo
også skubbe lidt til det, så alt i alt giver det lidt.

Jeg er mere bekymret for det faktum at pakken giver mere til de høje
lønninger end de små, hvor det jo ikke er nogen hemmelighed at
opsparingsraten er højst for de højere lønninger, end den er for de små
og derfor ville det måske have været mest gunstigt for økonomien, hvis
man havde tilgodeset de lavere lønninger mest.

Men det er en lappeløsning og stadig bedre end ingenting.

Kim

Fra : anders majland

Dato : 19-03-04 15:19

> [...]
> små og derfor ville det måske have været mest gunstigt for økonomien,
> hvis man havde tilgodeset de lavere lønninger mest.

Der er jeg så ikke helt enig. Det er korrekt at en der tjener en halv
million kroner - i kroner - får en større lettelse end en der tjener
hundrede tusinde. Skattelettelsen i promille af skattebetalingen ser
vist lidt anderledes ud.

Men kig så også lige på hvor meget de høje indkomster betaler mere i
direkte skat, dertil kommer så deres "store" forbrug ved køb af fast
ejendom (beskatningen er ikke ubetydelig) og de køber måske endda også
en ny bil lidt oftere. Alt sammen noget der bidrager ganske godt til den
fælles kasse. Jeg er næsten ikke misundelig når der kommer en stor
lækker bil forbi. Jeg glædes bare over hvor meget han med den bidrager
til vor andres velfærd

> tilgodeset de lavere lønninger mest.

Men det er jo meget politisk hvad man ønsker folk skal have tilbage
efter skat. Hvis "alle de lavtlønnede" skal have det samme efter skat
som "alle de højtlønnede" bliver det lidt for rødt for mig

Det er også sjovt at kigge på livsindkomster og f.eks sammenligne en
ufaglært der er gået i arbejde direkte fra folkeskolen med en der bruger
mange år først på at tage en uddanelse. 3 års ungdomsuddanelse og 5år på
en videregående med en lav indkomst (SU) gør at det tager mange år at
indhente det efterslæb igen.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 19-03-04 16:18

Det er ikke hvad de tjener, men hvad de forbruger. Hvis jeg har læst dit
indlæg rigtigt