Aflastnings Familie
Fra : Keld & Dorthe

Dato : 18-03-04 13:09

Er der nogen af jer der ved ,hvad det kræver at blive Aflastnings familie,
for et handicappet barn?????

Jeg har en lille dreng på 17mdr som er handicappet og vi har fået at vide,
at vi skal tænke på, at der måske vil blive brug for en aflastningsfamilie
om nogle år.
Jeg har en søster og svoger, som meget gerne vil ta over i de situationer,
hvor det er nødvendigt for os, ja måske bliver det aldrig aktuelt, da der
ikke er nogen der kan sige noget om hvordan vores søn vil udvikle sig på
længere sigt....men man ved jo aldrig..... de har selv 2 velfungerende børn
på 9 og 12 år.
Men tror i kommunen vil være med til at det er noget af vores familie der
træder til som aflastningsfamilie for vores søn??????? Og hvad kræves der
af folk som vil være aflastningsfamilie???

Hvis i har lyst, er i velkomne til at kigge på vores søns hjemmeside.....så
i kan se vores lille sveske

Kærlig Hilsen Dorthe

Fra : Keld & Dorthe

Dato : 18-03-04 13:15

Ja og selvfølgelig glemte jeg at skrive adressen på hjemmesiden.

www.123hjemmeside.dk/mathias

Kh Dorthe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-04 13:44

"Keld & Dorthe" <bang17@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en søster og svoger, som meget gerne vil ta over i de situationer,
> hvor det er nødvendigt for os,
- klip -
> Men tror i kommunen vil være med til at det er noget af vores familie der
> træder til som aflastningsfamilie for vores søn???????

Ja, sikke en sveske!
Det serud, som om Mathias har valgt sig en stor og dejlig familie at blive
født ind i

Jeg kan ikke sige, hvad der kræves, for at blive aflastningsfamilie - det
afhænger af den enkelte kommune, den enkelte familie og det enkelte barn.
Og når ingen rigtigt ved, hvordan Mathias vil udvikle sig, er det jo endnu
mere usikkert.

Men jeg tror, I skal være forsigtige med at blande familie- og
professionelle relationer sammen.
Der kan nemt opstå uenighed med aflastningsfamilien, og så er det jo ret
træls, hvis man enten holder mund for at opretholde et venligt
familieforhold - eller at familiefreden ryger pga. en professionel uenighed.

I kunne måske vælge det bedste af begge verdener: Have aflastningsfamilien,
(så I på forhånd kan planlægge, at DEN weekend eller DEN uge kan I være
sammen med jeres øvrige børn (eller alene mand og kone) - samtidig med, at
moster er reserve og barnepige, når der er brug fo DET.
I skal jo også huske, at Mathias er sød og kær og nuttet lillebror lige nu -
men I har altså de øvrige børn, som har brug for forældre på DERES
betingelser og ikke på Mathias'.
Det er ofte belastende at være søskende til et handicappet barn.

Held og lykke med det hele!
Hilsen Inger

Fra : Jie

Dato : 19-03-04 00:58

> Er der nogen af jer der ved ,hvad det kræver at blive Aflastnings familie,
> for et handicappet barn?????

Nu kan jeg udelukkede berette om hvad jeg oplevede, da vi skulle godkendes
som afl.familie.
Man starter med, at sende en ansøgning til egen kommune, og derefter går det
slag i slag, medmindre de med det samme finder personerne uegnet. Vi blev så
kontaktet af en sagsbehandler som derefter ville have et møde, samt se vores
boligforhold. Vi blev godkendt. De kiggede bla. på vores alder, og udfra den
og nogle andre ting blev der fastsat en aldersgruppe de mente var passende
for vores familie, og evt. kommende plejebørm. Og så var det ellers at vente
til en af kommunerne havde et barn, der lige passede ind hos os. Vi blev ret
kort tid efter kontaktet af en sagsbehandler fra en anden kommune, som havde
et søskendepar de mente passede ind, og da det var første gang vi skulle
være afl. familie kom pågældende sagsbehandler ud til os sammen med en
psykolog, og de spurgte så ind til alle ting. Lige fra økonomi til
vennekreds, arbejde, fritidsinteresser, hvordan vores ægteskab gik,
rygevaner, alkoholvaner...osv. Og det er helt fair, da man ikke bare skal
sende børn ud til hvad som helst. Herefter blev der aftalt endnu et møde,
hvor forældre og børn skulle besøge os, og efter besøget skulle forældrene
så beslutte om de ønskede os som aflstnings-familie for deres børn. Vi fik
så de 2 brødre i aflastning, og senere kom deres lillesøster til. Vi blev
forresten også spurgt hvordan vi ville takle det, hvis vi blev tilbudt et
handicappet barn.

At få et handicappet barn i aflastning kræver jo, at ens boligforhold er
til det, samt at man som personer kan rumme det, da det jo er en yderst
vigtig faktor. Jeg tror også man skal være vilig til, at tage evt. kurser,
er det påkrævet.

> Men tror i kommunen vil være med til at det er noget af vores familie der
> træder til som aflastningsfamilie for vores søn???????

Det tror jeg bestemt ikke der kan være noget i vejen for.
Men som der er skrevet før, så kan det nogen gange være fornuftigt at tage
nogle der ikke er så tætte på en.
Men kommer det dertil, hvor en aflastnings-familie bliver aktuelt, så er det
jo op til jer at fortælle kommunen, at i evt. ønsker jeres famile medlemmer
skal træde til som aflastnings-familie.

> Hvis i har lyst, er i velkomne til at kigge på vores søns
hjemmeside.....så
> i kan se vores lille sveske

Husker ikke lige i hvilken forbindelse, men har været inde på jeres side.
Han er en dejlig unge :)

-Jie

Fra : Uffe Holst

Dato : 19-03-04 08:50

In an article of 17 Mar 2000 Keld & Dorthe wrote:

> Er der nogen af jer der ved ,hvad det kræver at blive Aflastnings familie,
> for et handicappet barn?????

Kravene er nok en individuel vurdering, som kommunen foretager.

Personligt vil jeg passe på med at blande familie ind i et sådant
arrangement. Er din søster og svoger officielt aflastningsfamilie for dit
barn, så får de penge af kommunen for at passe knægten, og der bliver dermed
et økonomisk incitament for at passe din søn. Det vil også være vanskeligt
for dig at udtrykke din utilfredshed med forskellige ting i forbindelse med
arrangementet, eftersom det er din søster og svoger, som du jo gerne skulle
stå på god fod med.

Som andre har foreslået, så synes jeg, at I skulle finde en anden
aflastningsfamilie, hvor din søn er i aflastning på nogle faste
tidspunkter, og så bruge din søster og svoger i de situationer, hvor
I har behov for at barnepige. Det vil altid være dejligt at have nogle
alternativer til børnepasning, når det ikke lige er aflastningsweekend.

--
Uffe Holst