Dræn i ørerne.
Fra : Lars Bach

Dato : 18-03-04 09:29

Hej.
Vi har en søn på et år nu.
Han har siden 15/12 haft mellemørebetændelse én gang i måneden, og har fået
penicilin for dette. Vi rykkede ørelægen i ørerne mange gange men han var
tilbageholdende med at lægge dræn, dette er nok både godt og skidt. godt
fordi de vil se tiden an da det jo ikke altid er uden komplikationer at få
dræn i og ikke altid nødvendigt. MEN nu da vi var der for en uge siden kunne
det pludselig ikke gå hurtigt nok med at få dem lagt i, da vores dreng
ellers måske ville få nedsat hørelse. så blev jeg hidsig, for hvis det er
sket hvilket jeg dog ikke observerer, så får ørelægen med mig at bestille,
for vi har jo selv ønsket drænet allerede da han havde det anden gang.
Hvad er jeres erfaring med dræn?
hjalp det?
blev det værre? (det har vi nemlig hørt om)
hvor hurtigt voksede trommehinden til så drænet faldt ud?
kunne I mærke en betydelig forskel?
mvh. Mai Brask

Fra : Kirstine

Dato : 18-03-04 10:01

In article <40595dc5$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
lbach@post11.tele.dk says...

> Hvad er jeres erfaring med dræn?
> hjalp det?

Min erfaring med dræn hos små børn har jeg fra mit arbejde som pædagog i
en vuggestue - og vi har sørme haft mange ørebørn :-/

Dræn hjælper for langt, langt de fleste! For nogle hænder det, at drænet
skal genindsættes nogle gange, men det er snarere undtagelsen end
reglen.

> blev det værre? (det har vi nemlig hørt om)

Jeg har kendskab til enkelte børn, hvor dræn ingen forskel gjorde, da
det hele tiden flød ud sammen med betændelsen. Men igen - det hører i
min erfaring til sjældenhederne.

> kunne I mærke en betydelig forskel?

Ja. Børnene får meget mere overskud, og interessen for en masse ting
højnes, når man ikke skal høre ting gennem en sø af betændelse. Det har
også betydning for den sproglige udvikling. I nogle tilfælde lærer
barnet "forkert" udtale, fordi det indtil drænet har hørt gennem
betændelse, og så skal dette rettes op. Jeres søn er ikke så stor endnu,
så jeg tror næppe, at det vil have betydning, når hans sprog begynder.

Hvis Jeres søn går i vuggestue, så tag en snak med en pædagog fra hans
stue. Det vil måske være rart at høre, om de oplever en forskel hos ham.
Og så kan I jo aftale, at de lige skal være obs, når han begynder at
snakke.

Jeg håber, at Jeres søn har haft sine sidste problemer med ørerne.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : M. Jørgensen

Dato : 18-03-04 10:29

"Lars Bach" <lbach@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne I mærke en betydelig forskel?
> mvh. Mai Brask
>
> Jeg kan da fortælle dig at vores søn fik dræn i allerede da han var 11
mdr. Efter gentagne mellemøres betændelser, og vi havde også svært ved at
finde en ørelæge der ville lægge dem i, men det var ikke på grund af
drænene, men på grund af narkosen.
Men han havde dræn i til han var ca. 8 år, de falder ud af sig selv, og så
går der et stykke tid ca. til næste slemme forkølelse, så fik han igen dræn
i. Det har hjulpet vores søn meget, i dag er han 13 år og kan nu selv puste
luft i melleøret når det trækker op til en ny omgang med ørerne, så han selv
holder det nede.Så jeg har kun haft gode erfaringer med dræn til mit barn.
Selvfølgelig er det ikke så rart når ens barn skal i narkose, men hellere
det end at de har de problemer !
Trommehinden vokser hurtigt sammen efter et dræn, i den alder.

hilsen Marianne

Fra : Jie

Dato : 19-03-04 00:29

> Hvad er jeres erfaring med dræn?

Min søn gik i dagpleje, da han første gang fik dræn i.
Vi opdagede problemet pga han skreg, når han skulle ned og ligge, samt han
i dagplejen var meget aggresiv over for de andre børn. Det var ikke fordi
han mange gange havde haft mellemøresbetændelse, men det skete da et par
gange.
Vi fik en tid hos ørelægen, som fandt en meget tyk væske i mellemøret på
ham, og det ville ikke kunne flyde ud selv.
Ergo fik han lagt dræn i begge øre.

> hjalp det?

Det hjalp enormt meget. Både på hans sprog, men bestemt også på hans
opførsel over for de andre børn i dagplejen. Drengen har jo været dybt
frustreret over, at han ikke så godt kunne høre hvad de andre sagde og
gjorde.

> blev det værre? (det har vi nemlig hørt om)

Bestemt ikke.

> hvor hurtigt voksede trommehinden til så drænet faldt ud?

Uha, det husker jeg så ikke, men vi gik til 2-3 tjek hos ørelægen bagefter,
som tilså at det så ud som det skulle. Det var vores egen læge der ved et
alm. tjek så, at det ene var faldet ud.

-Jie

Fra : Dorthe

Dato : 19-03-04 22:20

Jeg har åbenbart været en af de uheldige.
Min søn på 6 år har haft dræn i nu 7 gange. Men har midstet en stor del af
sin hørelse pga. dræn.
Så nu skal han både have dræn og høreapparat.
Han er næsten total døv uden dræn og med dræn kan han Kun høre meget lidt.

Så jeg kan ikke rigtigt sige noget posetiv om dræn.
derfor får min minste dreng på 2 aldrig nogen sinde dræn i.
Ligegyldigt hvad ørelægerne siger.
Jeg har været på børneklinikken der har sagt at knægten aldrig skulle have
haft dræn i .
Skulle lige af med det.

http://www.barneliv.com/
Prøv at kikke lidt på dette link.

Hilsen Dorthe

Fra : brinkloev

Dato : 21-03-04 12:22

> Hej
Efter en hård vinter, hvor vores tvillinger på nu 19 mdr., har været
konstant syge af: mellemøresbetændelse - lungebetændelse og bronkitis,
og derved været på Primcilin hhv. 4 og 3 gange, sagde vi til sidst STOP!
Og fik en henvisning til en børnelæge _ han viste mig, i sin flotte
LÆGEHÅNDBOG, AT "VED BØRN UNDER 3 ÅR SOM HAR MELLEMØRESBETÆNDELSE OGSÅ
GENTAGNE GANGE, FRARÅDES DET AT GIVE PENCILINKUR!" (Fordi at bakterierne
stortrives i barnets tarmsystem - lidt ligesom at hælde et´ glas vand på
en storbrand...
Bare en kommentar herfra...
Mvh. Brinkloev

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene Pedersen

Dato : 22-03-04 10:32

> [...]

bestille,
> for vi har jo selv ønsket drænet allerede da han havde det anden gang.

Af mine 3 børn har den midterste haft brug for dræn hvilket jeg har haft
utrolig gode erfaringer med. Selv narkosen har selvfølgelig givet kvalme og
opkastninger, men det har kun stået på i 3-4 timer.

> hjalp det?

Så absolut. Han har netop p.g.a. mellemørebetændelse haft brug for
talepædagog, da det han har hørt jo har været en forvrænget lyd, men har
helt klart været en fordel for ham. Også fordi at ikke kun skulle han have
alting gentaget, men han har jo også fået misforstået en masse ting, til
både familiens, vennernes og skole/børnehavens irritation.

> blev det værre? (det har vi nemlig hørt om)

Det har jeg dog aldrig hørt om. Så dog en tidligere besvarelse af dette
indlæg hvor det åbenbart var sket

> hvor hurtigt voksede trommehinden til så drænet faldt ud?
I min søns tilfælde har drænene ind imellem siddet i 3-4 måneder og andre
gange i 6 måneder

> kunne I mærke en betydelig forskel ?

Allerede dagen efter har han kunnet høre meget bedre end tidligere. Senere
da han kom til skoleundersøgelse, fik jeg at vide at man sjældent ser børn
over 12-13 år med mellemørebetændelse, fordi at de i den alder har fået
12-års kindtænderne og at kraniet på det tidspunkt er så stort at en
betændelse næppe "sætter sig fast" p.g.a. de små forhold der er i et øre.
Han er også vokset fra det nu hvor han næsten er 12 år .... hurra for
det