Korte links
Fra : Lars Olesen

Dato : 18-03-04 01:53

Jeg vil gerne lave nogle gode og mindeværdige links, fx

<http://www.insitu-duo.dk/booking/>

Mine sider genereres alle ud fra:

<http://www.insitu-duo.dk/index.php?pid=[sidenummer]>

Jeg kan let lave et link, så det fx hedder:

<http://www.insitu-duo.dk/[sidenummer]>

Det kan jeg ved hjælp af .htaccess og noget rewrite.

Men hvis jeg gerne vil have nogle af de lidt smukkere links, og siderne
skal naturligvis stadig trækkes ud fra min database via index.php, hvad
kan jeg så gøre? Hvad har I gode erfaringer med. Jeg ønsker ikke at
oprette en masse undermapper med nogle index.php-filer i!

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-04 10:02

Lars Olesen skrev:

> [...]
>
> Det kan jeg ved hjælp af .htaccess og noget rewrite.
>
> Men hvis jeg gerne vil have nogle af de lidt smukkere links

Hvis du med "smukkere" mener, at der skal være en tekst som f.eks. "booking"
i hver sides adresse, så er det jo bare at tilføje en ekstra kolonne til
din databasetabel med sider. I kolonnen er der et unikt navn:

id | navn | tekst
1 | booking | Her kan du booke...
2 | kontakt | Kontakt mig på...

Dernæst får du så vha. mod_rewrite serveren til at omstille fra
http://eksempel.dk/booking til http://eksempel.dk/?sidenavn=booking, fra
http://eksempel.dk/kontakt til http://eksempel.dk/?sidenavn=kontakt osv.

--
- Jonas Koch Bentzen