Hjemmeundervisning af studerende
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-03-04 21:42

Jeg har en datter på 14, som ikke klarer sig særligt godt i
engelsktimerne. Hendes problem vokser, for hun tør efterhånden ikke åbne
munden i timerne, fordi hun er bange for at gøre sig til grin.

Vi har så fået den ide, at hun skal have hjemmeundervisning et par timer
om ugen af en sproglig gymnasieelev, med det eneste formål at tale, tale
og tale på engelsk. Dvs. ingen lektier, ingen gloser der skal øves,
ingen bøger der skal læses osv. Hun er selv med på ideen, og lidt spændt
på, hvordan det vil blive.

Er der nogen derude, som har erfaring med den slags? Lyder det som en
dårlig idé? Hvad betaler man egentlig en 16-17 årig studerende i timen?

Mvh. JIB

Fra : Anita

Dato : 17-03-04 22:16

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev
> Er der nogen derude, som har erfaring med den slags? Lyder det som en
> dårlig idé? Hvad betaler man egentlig en 16-17 årig studerende i timen?

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide. Den studerende vil sikkert også
få glæde af den ekstra træning. Lønnen tror jeg I skal blive enige med
vedkommende om - og prisniveauet afhænger naturligvis af om skattevæsnet
indblandes.

Dog tror jeg ikke I skal sætte forventningerne op efter, at jeres datter
pludselig slår sig løs i timerne i skolen, men jeg er ikke i tvivl om, at
hun vil få noget ud af det, såfremt I finder den rette hjælp.

Venligst Anita, lærerstuderende med linjefag i engelsk.

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-03-04 08:53

In an article of 16 Mar 2000 Jørn Ibsen wrote:

> Jeg har en datter på 14, som ikke klarer sig særligt godt i
> engelsktimerne. Hendes problem vokser, for hun tør efterhånden ikke åbne
> munden i timerne, fordi hun er bange for at gøre sig til grin.

Jeg har ingen erfaring med sådan hjemmeundervisning, men et andet godt råd
kan jeg da komme med.

Da jeg selv var ung, var jeg i to omgange med EF Sprogrejser på 3-ugers
sprogrejse i England. For mig var det hovedsagelig en stor social
oplevelse, fordi jeg var forholdsvis god til engelsk. Derimod skulle de
sprogligt svage have haft et ekstremt stort udbytte af sådanne tre uger
i England med privat indkvartering.

Så om muligt kan jeg kun anbefale jer at sende hende en tur på sprogrejse,
hvis hun skulle have lyst til det. Dog skal hun måske lige være en tand
ældre endnu, men måske er hun gammel nok.

Men ellers lyder hjemmeundervisningen absolut som en god idé.

--
Uffe Holst

Fra : Anita

Dato : 18-03-04 09:36

"Uffe Holst" skrev

> [...]
> oplevelse, fordi jeg var forholdsvis god til engelsk. Derimod skulle de
> sprogligt svage have haft et ekstremt stort udbytte af sådanne tre uger

Det kan jeg kun være enig i, har også selv været afsted. Dog med det selskab
der hedder Aspect. En rigtig god oplevelse. Jeg kan anbefale en rigtig god
familie, som gerne tager imod en aftale uden om skolen, hvis det har
interesse.

> Så om muligt kan jeg kun anbefale jer at sende hende en tur på sprogrejse,
> hvis hun skulle have lyst til det. Dog skal hun måske lige være en tand
> ældre endnu, men måske er hun gammel nok.

Jeg tror de yngste på den skole var omkring 16 år. Det er immervæk noget af
et ansvar at stå alene i en storby som London.

Venligst Anita

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-03-04 13:38

On 17/03/04 21:41, in article
8cf57fa568302d999f34aff7217945d2.82435@mygate.mailgate.org, "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen derude, som har erfaring med den slags? Lyder det som en
> dårlig idé? Hvad betaler man egentlig en 16-17 årig studerende i timen?

Hej.

Jeg synes idéen lyder udmærket.
Dog vil jeg foreslå at I får en universitetsstuderende til at undervise
datteren i stedet for en gymnasieelev.
Vælger I én fra gymnasiet, vil jeg mene at I skal gå efter en 3.g´er med
engelsk på højt niveau.
Jeg vil mene at en 3.g´er skal have 50-60kr. I timen og en fra uni. Ca.
70-80.-

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-03-04 19:09

"Charlotte Jensen" <tullepost@paradis.dk> wrote in message

> [...]
> engelsk på højt niveau.
> Jeg vil mene at en 3.g´er skal have 50-60kr. I timen og en fra uni. Ca.

Tak til alle for svarene!

Prisen lyder som jeg selv havde regnet med.

Den eneste årsag til, at jeg vælger en gymnasieelev, er at de også skal
passe sammen i kemien. Jo tættere de ligger aldersmæssigt, jo mere har
de at tale om (måske). Men det skal selvfølgelig være en, der er god til
engelsk.

Mvh. JIB

Fra : Uffe Holst

Dato : 19-03-04 08:38

In an article of 17 Mar 2000 Jørn Ibsen wrote:

> Tak til alle for svarene!

En anden løsning, som afhænger af jer, er at have en eller flere "engelsk"
dage i hjemmet hver uge, hvor der kun må tales engelsk. Det forudsætter jo
dog, at I som forældre er nogenlunde gode til engelsk samt at man kan få
det til at virke sammen med eventuelle yngre søskende.

I vil absolut ikke behøve skulle være engelskprofessorer for at kunne
gennemføre noget sådant. For jeres datter gælder det jo i høj grad om at
få fjernet nervøsiteten ved at tale engelsk og derfor turde sige noget
på et fremmedsprog. Tværtimod vil det måske være meget godt for hende at
se, at også hendes forældre kan lyde sjovt, når de taler engelsk.

--
Uffe Holst

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-03-04 23:57

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> En anden løsning, som afhænger af jer, er at have en eller flere "engelsk"
> dage i hjemmet hver uge, hvor der kun må tales engelsk.

Ideen er overvejet, men forkastet. Det kommer desværre hurtigt til at
lyde kunstigt, og det vil aldrig blive taget særligt seriøst. Når det er
forældrene man leger med, kan det altid afbrydes med et "Nej, hold nu
op. Jeg gider ikke i dag". Jeg mener, at der skal afsættes tid til det,
og det skal styres af en fremmed person.

Mvh. JIB

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 20-03-04 08:21

Hvis I har plads og lyst kunne I jo også overveje at få en DIS studerende
fra USA. Det havde vi da jeg var ca. 17 år og det gav en masse muligheder
for at snakke engelsk, det kan anbefales

Hilsen Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-03-04 08:28

Henrik Lumholdt Sørensen wrote:
> Hvis I har plads og lyst kunne I jo også overveje at få en DIS
> studerende fra USA. Det havde vi da jeg var ca. 17 år og det gav en
> masse muligheder for at snakke engelsk, det kan anbefales

sjovt, det tænkte jeg også.....
eller evt få kontakt med en engelsk aupairpige eller lignende, som hun kunne
tilbringe tiden med....
er hendes problem egentligt rent sprogligt, eller er det også skriftligt?
hvis det også er skriftligt det er et problem, kunne en engelsk penneven
(evt på internettet) være en ide....
kik feks her: http://www.penpalparty.com/language/Danish_penpals.html

der er også flere muligheder på nettet... feks fandt jeg denne her:
http://www.mylanguageexchange.com/HowTo.asp

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has