Opstarts problemer
Fra : Kim Larsen

Dato : 17-03-04 19:25

Hej i gruppen

Jeg har et mindre problem med min computer.
Når jeg slukker for natten sker det på normal vis og så til sidst på
kontakten. Nå jeg så næste dag vil starte op, så tænder jeg på kontakten og
så på maskinen. Så går der 3 - 4 sek. så slukker maskinen helt og aldeles,
sådan kan jeg blive ved fra 4 - 13 gange, for så at få meddelelsen at cpu'en
har ændret sig og jeg skal trykke på del for at rette denne fejl. Når jeg så
kommer ind i BIOS, så er alt som det skal være. Når jeg så afslutter og går
ud, så kører alt som normalt, intet er galt.
Hvad kan det bero på ?

ABIT IC7-MAX3
P4 2.8
1 Gb Kingston DDR 3200 RAM
Tyan G9700 Pro
Plus diverse drev

Kim Larsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-03-04 20:53

"Kim Larsen" <Nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

går
> ud, så kører alt som normalt, intet er galt.

Prøv at skifte batteriet på bundkortet. Hvis det taber strømmen taber det
også informationerne til bios. Det plejer godt nok ikke direkte at pege på
cpu, men på cmos, men et sted skal du jo starte.
Eller prøv evt. at lade den stå med strøm på. Dvs lad være med at slukke på
kontakten på væggen. Så får den hvilestrøm og måske nok til at holde liv i
batteriet på bundkortet, hvis det er det, som er defekt.

Kurt

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-03-04 00:15

> [...]

> kontakten på væggen. Så får den hvilestrøm og måske nok til at holde liv i
> batteriet på bundkortet, hvis det er det, som er defekt.

Der er ikke noget galt hvis jeg lukker ned i løbet af dagen, altså lade den
stå "standby", så virker det fint når jeg kommer tilbage og sætter strøm på.
Men som du selv skriver, så er det underligt at det er en cpu-fejl jeg får,
og ikke en bios fejl.
Nu er det godt nok lang tid siden jeg sidst fik nyt bundkort, men når mit
tidligere bundkort ikke havde strøm på batteriet, så røg alle indstillinger
i bios, og jeg skulle så sætte det i orden igen, og det er jo ikke tilfældet
nu med det nye, selv datoen er på plads.

Kim Larsen