Server CPU tid...
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 26-04-01 21:42

Jeg er i færd med at udvikle et system til at bygge hjemmesider med. Jeg har
holdt øje med hvor meget CPU-tid mine scripts tager at processe, og for
tiden er det omkring 1/10 sekund hver gang man gør noget på siden. Det lyder
jo ikke af så meget, men jeg tænkte - mange bække små....
Jeg regner med at det sikkert vil komme op på 2/10 til 3/10 tid... er det
noget jeg skal være meget opmærksom på? Man kan jo nemt forestille sige at
hvis der kommer mange hits, så vil systemet ikke kunne holde til det helt
store.
Jeg har ikke selv server, men har lejet et webhotel.

Mvh Stig N. Jepsen

Fra : Jesper FA

Dato : 27-04-01 00:04

Stig Nørgaard Jepsen wrote:

> for tiden er det omkring 1/10 sekund hver gang man gør noget på siden. Det
> lyder jo ikke af så meget, men jeg tænkte - mange bække små....
> Jeg regner med at det sikkert vil komme op på 2/10 til 3/10 tid... er det

Jeg har selv lavet lidt teste af nogle scripts i php, hvor der hver gang
bliver kørt noget med 5-700 linier kode inc. en del SQL adgang. Det tager
normalt 3/100 - 10/100 sek pr. side. (MySQL ligger på en anden og ikke for
hurtig maskine, hvilket jeg regner med giver det sving?) Alligevel kan jeg
med ab hente 30-40 sider pr. sek.

> noget jeg skal være meget opmærksom på? Man kan jo nemt forestille sige at
> hvis der kommer mange hits, så vil systemet ikke kunne holde til det helt
> store.

Så skal man også lige prøve at regne lidt på det. 1 hit pr. sek svarer til
2,6 mil hit. pr måned.
Eller lad os sige hver bruger henter 25 sider, så vil 1 hit pr. sek svarer
til 3500 brugere pr. dag. Så er der selvfølgelig forskel på belastningen i
løbet af dagen men det skal alligevel være et ikke helt kedeligt site for
at lægge en nogenlunde maskine ned.
Den testede side fylder forresten ca. 10 kbyte dvs. maskinen giver 3-400
kbyte/s trafik, så netforbindelsen skal jo også være iorden.

--
Jesper

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 27-04-01 08:25

Mange tak for kommentaren :)
Jeg har nok ikke den store grund til at være nervøs så, men det er nok
fornuftigt at optimere sin kode alligevel :)

Mvh Stig N. Jepsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-04-01 01:23

"Stig Nørgaard Jepsen" <stignj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke selv server, men har lejet et webhotel.

Så er det vel ikke dit problem?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 27-04-01 08:24

> Så er det vel ikke dit problem?

Heh... næhhh det kan man vel godt sige, men da det er en kammerat jeg har
lejet plads hos vil jeg nødig gøre mig uvenner med ham ved at vælte hans
server... :)

Mvh Stig N. Jepsen