Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Erfaringer med Amway
Fra : Lars

Dato : 17-03-04 16:05

Hej NG

Jeg er lige blevet præsenteret for noget der hedder Amway, det er noget med
at sælge nogle produkter, til andre, og dermed få en lille gevinst hver gang
de køber noget.
Er der har gode/dårlige relationer til Amway ??
Og er der nogle der kender deres produkter ??, gode, dårlige, kvalitet osv.

Mvh Lars

Fra : Britt Malka

Dato : 17-03-04 17:52

On Wed, 17 Mar 2004 16:05:22 +0100, "Lars" <no@mail.dk> wrote:

>Er der har gode/dårlige relationer til Amway ??

Lige præcis Amway er ret berygtede. Deres forretningsgang er nærmest
sekterisk.

Det er i øvrigt et MLM-firma, og du får nok flere informationer i
gruppen dk.erhverv.direkte-salg. Du kan også se linket ved min
underskrift.
--
Britt Malka
Temanummer om MLM: http://www.kortlink.com/mlm

Fra : Lars

Dato : 17-03-04 19:31

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Temanummer om MLM: http://www.kortlink.com/mlm
> (Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)
Tak, jeg prøver at stille spørgsmålet i den anden gruppe.

Mvh Lars

Fra : chr

Dato : 18-03-04 00:08

"Lars" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Er der har gode/dårlige relationer til Amway ??
> Og er der nogle der kender deres produkter ??, gode, dårlige, kvalitet

jah..

http://www.angelfire.com/ky/xamway/

Du kan jo tænker over en ting:

Et normalt firma SÆLGER en vare til kunder og tjener penge..indtægten kommer
altså fra UDEFRAKOMMENDE KUNDER!!

med Amway..

1.Hvor mange af dem som er 'forhander' køber selv varene?,

2.Hvor mange kunder er der som køber varene og samtidigt IKKE er
'forhandler'?

der skal jo gerne være flere rigtige kunder, end 'forhandlere' da kunder i
principet skal skabe forhandlerens fortjeneste..

Chr.

Fra : Morten DH

Dato : 18-03-04 13:46

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan jo tænker over en ting:
>
> Et normalt firma SÆLGER en vare til kunder og tjener penge..indtægten
kommer
> altså fra UDEFRAKOMMENDE KUNDER!!

Fordi det er "sådan man normalt gør", er det vel ikke ensbetydende med at
der ikke findes andre lige så rigtige måder at gøre tingene på?

> med Amway..
>
> 1.Hvor mange af dem som er 'forhander' køber selv varene?,

Hvad er der i vejen med at købe/forbruge de varer man forhandler? Jeg vil da
mene at man har et større forklaringsproblem hvis man ikke selv kan stå inde
for de varer man forhandler?

> [...]
>
> der skal jo gerne være flere rigtige kunder, end 'forhandlere' da kunder i
> principet skal skabe forhandlerens fortjeneste..

Vrøvl, fortjenesten skal skabes ud fra omsætning - om den omsætning sker til
forhandlernes forbrug eller den sker til "rene" kunder er jo underordnet...
Skal man derimod være forhandler for at købe produkterne, er konceptet mere
tvivlsomt - og måske ulovligt, afhængig af omstændighederne...

Og for en god ordens skyld, så er jeg ikke medlem af Amway - jeg arbejder
dog med et andet MLM koncept og er træt af folk altid nedgør den
salgsform... som regel uden andet belæg end deres egne (og andres)
fordomme...

Der er kun nogle få ting som tæller: Er der tale om salg af reelle produkter
til en rimelig pris? kan der ske salg af disse produkter til folk uden for
forhandlernetværket/pyramiden? og endelig, er forhandlernes indtjening
baseret på omsætningen ved salg af produkter, eller drejer det sig
udelukkende om at hverve nye folk og tjene på det?

Jeg formidler fx. webshop løsninger via MLM. Vores pris for en komplet
shopløsning med indløsningsaftale til betalingskort, lagerstyring og hvad
ellers dertil hører, starter ved 150 EUR. De personer som køber en webshop
hos os kan frit vælge hvem de vil sælge til og behøver overhovedet ikke
kunne stave til MLM - ensige vide hvad det er... De har købt det ønskede
produkt af os til en rimelig pris og kan tilbyde de varer de øsnker at sælge
til alle dem de ønsker - og kunderne skal ikke betale for at blive kunder
hos os og være dermed hverves til pryramiden... Men det er korrekt at jeg
vil kunne optjene en formidlingsbonus ved at starte nye forhandlere op og
dermed skabe mig en pyramideformet salgsstruktur - det gør det dog ikke
ulovligt af den grund.

Forbrugerombudsmanden har iøvrigt lavet en udemærket tjekliste til folk som
ønsker at forholde sig til facts og ikke kun fordomme:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/div/tjekfo.htm

Fra : chr

Dato : 18-03-04 17:55

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
>
> Fordi det er "sådan man normalt gør", er det vel ikke ensbetydende med at
> der ikke findes andre lige så rigtige måder at gøre tingene på?

fordi så skaber man ikke værdier på baggrund af rigige kunder, men på
baggrund af folk man i første omgang har overtalt

http://www.falseprofits.com/Seventypercent.html 70% reglen ingen MLM i DK
kan leve op til den!, dybest set er det så funnymoney som flyder i kassen.

> [...]
da
> mene at man har et større forklaringsproblem hvis man ikke selv kan stå

Jo klart men nu snakker i økonomi i dette tilfælde, og om man kan tjene
penge ved at blive 'forhandler', for hver gang man får en ny 'forhandler'
skal der jo i princippet flere kunder til,-nuvel det er måske muligt men på
et tidspunkt vil en MLM pyramide ikke kunne vokse da den vil bestå af så
mange 'lag':

1
44 44 44 44
55 55 55 55 55 55 55 55

lad os sig at jeg køber produktet af en i lag 3 så er der 1,2,3 som tjener
penge, køber jeg den samme vare af en i lag 5, så vil 1,2,3,4,5 tjene penge,
dvs vare koster det samme men afhængigt hvem jeg får fat i så er der flere
eller få mellemmænd (MLM påstår jo altid de spare det 'fordyrende'
mellemled)

Hvis den samme vare koster det samme ligemeget om det er lag 5 eller 100..så
snakker vi om vare som må have en utroligt høj avance, og som kan sælges
meget billigere i en forretning.

> [...]
mere
> tvivlsomt - og måske ulovligt, afhængig af omstændighederne...

Jeg vil mene der er en linie mellem penge som en forhandler ligger i
firmakassen eller om det er en udefrakommende kunde, set fra MLM firmaet er
det det samme men IKKE for den enkelte forhandler da det er lig med mindre
omsætning hvis han/hun selv køber varene.

Chr.

Fra : Morten DH

Dato : 19-03-04 13:48

> [...]
> kan leve op til den!, dybest set er det så funnymoney som flyder i kassen.

70% reglen stammer fra amerikansk lovgivning - den tilsvarende dansk er lidt
mere vagt formuleret, her gælder det at en "væsentlig" del af indtjeningen
ikke må stamme fra hvervning af nye folk.
Her vil jeg tro der tænkes på de beløb som de koster at være med i det
pågældende firma - at nogen firmaer så giver fuld valuta for beløbet i form
af produkter er så en helt anden snak; men hvis man tvinges til at investere
i noget man ikke har brug for et jo et fedt.
Der er altså ikke (svjv) regler for hvor stor en del af omsætningen skal
foregå til folk uden for pyramiden - jeg mener dog det er et krav at der
skal tilbydes salg til personer som ikke er medlem. At de 70% så er yderst
rimeligt, vil jeg så absolut give dig ret i...

> [...]

100..så
> snakker vi om vare som må have en utroligt høj avance, og som kan sælges

Avancen på en vare solgt via MLM er konstant (altså den varierer ikke
afhængig af hvor i pyramiden den pågældende forhandler, som sælger
produktet, er placeret) - avancen fordeles så forhandlerene imellem efter
den pågældende bonusplan firmaet har valgt.
Hele ideen med et reelt MLM koncept (som der desværre ikke findes alt for
mange af i forhold til tvivlsomme pyramideselskaber som camofleres som MLM)
er jo at kunden sparer penge på et produkt i forhold til de normale
salgskanaler. Uheldigvis er det ikke altid sådan, og ofte forhandles MLM
produkterne ikke via de traditionelle salgskanaler sideløbende, hvilket gør
sammenligningen kompliceret.
Forhandlerens provision afhænger af hans placering; men provisionen er jo så
heller ikke konstant og typisk aftager den jo længere væk forhandleren er
placeret i pyramiden i forhold til den kunde som køber produktet.

Tager vi dit eksempel, vil "1" måske tjene 20% af "2" omsætningen, 10% af
"3" omsætningen, 5% af "4" omsætningen og ikke noget på "5" omsætningen -
tilsvarende vil "2" tjene 20% af "3" og 10% af "4" og 5% af "5" - den
samlede avance på et produkt er måske 40% og de 35% (20+10+5) udbetales så
til forhandlerne. Det er et meget simpelt eksempel, ofte er bonusplanerne
mere indviklede

> [...]
> det det samme men IKKE for den enkelte forhandler da det er lig med mindre
> omsætning hvis han/hun selv køber varene.

Omsætning er vel omsætning; men det er selvfølgelig fornuftigt at have noget
omsætning udover eget forbrug - afhængig af om vi snakker Aloe Vera cremer
eller plasticbøtter, så kan man jo kun "forbruge" en hvis del per person -
selvom ganske mange MLM'er vist melder sig ind i den tro at de kan købe nok
til selv at tjene på det, eller endnu værre køber produkter de ikke har brug
for så de kan opfylde de krav til omsætning nogle firmaer har for at
udbetale bonus til deres forhandlere - netop det sidste der er nok skyld i
den meget aggresive markedsføring mange MLM forhandlere udviser - og bør
ikke eksistere i en fornuftig bonusplan

Fra : Britt Malka

Dato : 19-03-04 14:47

On Thu, 18 Mar 2004 17:55:22 +0100, "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote:

>Hvis den samme vare koster det samme ligemeget om det er lag 5 eller 100..så
>snakker vi om vare som må have en utroligt høj avance, og som kan sælges
>meget billigere i en forretning.

Godt set!

Der kan godt være tale om en vare, der ikke er uden reel værdi, men
som blot sælges til en alt for høj pris, en kunstigt oppustet pris,
der kun kan holdes, fordi varen sælges inden for MLM-pyramiden.

Af den grund synes jeg heller ikke, at Forbrugerombudsmandens
tjekliste, som et af de andre svar henviser til, er uddybende, for han
skelner kun imellem rent fusk og klar forretning, og der er mange
gråtoner derimellem.

I og for sig finder jeg grundidéen i MLM spændende. Idéen er da god
med, at man finder sig nogle folk, der vil være ivrige efter at sælge
ens produkter videre,og at de ikke føler sig hæmmede af konkurrenter,
men tværtimod vil opfordre andre til også at sælge ens produkter
videre.

I praksis viser det sig bare ofte, at princippet misbruges til at
sælge nogle produkter, som måske ikke er "uden reel værdi eller af
ubetydelig værdi", som Forbrugerombudsmanden angiver, men som
alligevel sælges til en pris, som varen ikke er værd, og så er vi
hurtigt ude i en diskussion om, hvorvidt varen ER den høje pris værd
eller ej.

For nyligt diskutere jeg LR-produkter på direkte-salg listen, og de
fleste andre gav udtryk for,at LR forhandlede produkter af høj
kvalitet, mens mit eget indtryk for år tilbage var nogle middelmådige
eller dårlige produkter, der blev solgt til en meget høj pris. Selv
forhandlerprisen var højere end jeg ville skyde en tilsvarende vare
til at koste, hvis den kunne findes i et supermarked eller parfumeri,
selv om jeg ikke mener, at kvaliteten var god nok til det sidstnævnte.

Kvalitet og duft kan imidlertid diskuteres, og de andre var bestemt
ikke enige med mig.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Morten DH

Dato : 19-03-04 17:59

> Der kan godt være tale om en vare, der ikke er uden reel værdi, men
> som blot sælges til en alt for høj pris, en kunstigt oppustet pris,
> der kun kan holdes, fordi varen sælges inden for MLM-pyramiden.

Dem er der nok flest af

> [...]
> tjekliste, som et af de andre svar henviser til, er uddybende, for han
> skelner kun imellem rent fusk og klar forretning, og der er mange

Med det antal nye MLM firmaer der forsøger sig om måneden ville det være en
komplet umulig opgave for en instans som Fobrugerombudsmanden at danne sig
et overblik over - den tjekliste gør folk i stand til umiddelbart at skille
de brådne kar fra; men den enkelte kommer ikke uden om at skulle bruge sin
sunde fornuft og det er jo også en sund ting at være i besiddelse af hvis
man vil drive en forretning (både MLM og almindelige forretninger).

> [...]
> ens produkter videre,og at de ikke føler sig hæmmede af konkurrenter,
> men tværtimod vil opfordre andre til også at sælge ens produkter

Ja det er en dejlig tanke, tænk hvis det kunne begrænse mængden af reklamer
vi udsættes for - og alt andet lige vil jeg da hellere købe et produkt af
mine venner og bekendte og støtte deres forretning end at handle i en butik
jeg intet tilhørsforhold har til. Det kræver naturligvis at de produkter
mine venner og bekendte er nogle jeg har brug for, det kræver at kvaliteten
opfylder mine krav og at prisen er realistisk i forhold til de almindelige
udbudte varer. Og så skal det helst være opbygget sådan at venner og
bekendte for mere ud af at sælge mig produkter end at få mig som
forhandler - ellers ender vi i den aggresive form for markedsføring MLM
brancen har ry for

> [...]
> alligevel sælges til en pris, som varen ikke er værd, og så er vi
> hurtigt ude i en diskussion om, hvorvidt varen ER den høje pris værd

Nej, det er ment for at imødegå de koncepter der kom frem for at med fx. at
sælge plasticnøgleringe til 20.000kr i pyramiden for at omgå loven om
pengeforskydning - det kan ikke være forbrugerombudsmandens opgave at vurde
om en shampoo må sælges for 130kr - eller den kun er 25kr værd... Det må
være op til den enkelte hvad man ønsker at betale for sin vare - nogen
betaler gladeligt 300kr for en shampoo af det "rigtige" mærke, andre køber
ikke økologisk mælk fordi de kan få den almindelige 50øre billigere...

Jeg beskæftiger mig fx med et firma som via MLM udbyder komplette webshops
(CMS løsninger) med alt hvad dertil hører - vores priser starter ved 150
euro for en komplet løsning med integreret indløsningsaftale til
betalingskort. Du kan uden tvivl få forskellige typer webshops fra
tvivlsomme gratis løsninger til specielprogrammerede over 50.000kr, hvordan
skal en enkelt instans kunne gå ind og vurdere om vores butikker reelt kun
bør koste 50 euro eller det vi tilbyder er "fundet for pengene"?

> [...]
> selv om jeg ikke mener, at kvaliteten var god nok til det sidstnævnte.
>
> Kvalitet og duft kan imidlertid diskuteres, og de andre var bestemt

Der var vist mange ting i ikke var enige om i den tråd - personligt kender
jeg ikke LR's produkter og slet ikke deres priser - så det vil jeg ikke
blande mig i

Fra : Britt Malka

Dato : 19-03-04 21:43

On Fri, 19 Mar 2004 17:58:59 +0100, "Morten DH"
> [...]

>sunde fornuft og det er jo også en sund ting at være i besiddelse af hvis
>man vil drive en forretning (både MLM og almindelige forretninger).

Ja, det er rigtigt.

> [...]
>mine venner og bekendte og støtte deres forretning end at handle i en butik

Ja, ikke?

> [...]
>opfylder mine krav og at prisen er realistisk i forhold til de almindelige

Enig.

>Og så skal det helst være opbygget sådan at venner og
>bekendte for mere ud af at sælge mig produkter end at få mig som
>forhandler

Hvilket jo burde være logisk.

> - ellers ender vi i den aggresive form for markedsføring MLM
>brancen har ry for

Ja

> [...]
>betaler gladeligt 300kr for en shampoo af det "rigtige" mærke, andre køber
>ikke økologisk mælk fordi de kan få den almindelige 50øre billigere...

Næh, det er selvfølgelig svært at vurdere.

> [...]
>skal en enkelt instans kunne gå ind og vurdere om vores butikker reelt kun
>bør koste 50 euro eller det vi tilbyder er "fundet for pengene"?

Næ, det kan man vel ikke, hvis produkterne er så forskellige.

Fra : Lars

Dato : 19-03-04 20:23

Spændende at læse de andre indlæg.
Det holder jo ikke helt stik med, at Amway lover store indtjeninger, med op
til 60000-70000 pr. måned, for nogle få timers arbejde.
Men den udregning er også lavet ud fra, at hver enkelt kunde køber for ca.
900 kr/måned, og når man sammenligner med at det er
vaskemidler/sæber/purfume og nogle få andre midler de sælger, så virker det
helt uvirkeligt.
Jeg ved ikke hvor mange af jer, som bruger for 900 kr/måned af disse
produkter, men jeg gør det i hvert fald ikke.

Mvh Lars

Fra : Britt Malka

Dato : 19-03-04 21:38

On Fri, 19 Mar 2004 20:22:33 +0100, "Lars" <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg ved ikke hvor mange af jer, som bruger for 900 kr/måned af disse
>produkter, men jeg gør det i hvert fald ikke.

Renlighed er en god ting, men nej, selv om vi af og til køber eau de
parfum også, så løber det bestemt ikke op i 900 om måneden. Måske 100
igennemsnit?

Fra : Morten DH

Dato : 20-03-04 13:05

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved ikke hvor mange af jer, som bruger for 900 kr/måned af disse
> produkter, men jeg gør det i hvert fald ikke.

Rart at se du forholder dig fornuftigt til tallene - alt for mange MLM
firmaer har det med at love kæmpe indtjeninger med lille eller ingen
indsats, gerne bakket op af et regneeksempel (som virker i teorien) ... De
fortæller os jo blot det vi gerne vil høre - så er det lettere for os at
være enige med dem... Præcis som når der reklameres for den nyeste
mavetrimmer på tv - få flad mave uden at få sved på panden, blot 5 min. 3
gange om ugen og lige netop den her trimmer er meget bedre end alle de andre
og gør det endnu nemmere for dig at opnå det ønskede resultat... Hvem vil
ikke være have en flad mave hvis det ikke er hårdt, ikke kræver ret meget og
man kun kan skal bruge 3 gange 5 minutter om ugen - sandheden er bare en
anden, det ved alle som har prøvet at opnå flad mave eller arbejder med MLM

MLM koncepter kan fjerne den store investering der ofte er forbundet med at
starte egen forretning og der er potentiale for en god indtægt på lang sigt
hvis man arbejder seriøst med det i en årrække - og præcis som vejen til en
flad mave, virker nogen koncepter bedre end andre; men de fleste giver
resultat hvis man bliver ved længe nok...