VIA USB2.0 kort
Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 15:45

Hej.

Jeg har anskaffet mig et såkaldt usb2.0-kort af typen: VIA VT6202 4+1 Port
USB 2.0 PCI

Efter isætning af kortet, genkender Windiws XP fint kortet, men det bliver
bare ikke registreret som et USB_2_ kort. Hastigheden er altså kun USB1...

Jeg kan se på forskellige hjemmesider, at VIA's usb2-kort ikke er jordens
nemmeste at få til at køre, men jeg har desværre ikke fundet en løsning på
mit problem.

VIA's hjemmeside er tillige heller ikke til megen hjælp.

Mit håb er derfor, at der sidder en derude, der kan komme med de vises
sten...

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-03-04 16:46

Dennis Lange wrote:
> Jeg kan se på forskellige hjemmesider, at VIA's
> usb2-kort ikke er jordens nemmeste at få til at køre,
> men jeg har desværre ikke fundet en løsning på mit
> problem.

Har du prøvet at se efter nye drivere?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 16:48

Mikael Nørrelund Andersen skrev:
> Har du prøvet at se efter nye drivere?

Ja. Som sagt er VIAs hjemmeside ikke til megen hjælp. Der findes en driver
version 2.5.8, men den virker heller ikke.

Tilsyneladende er det iøvrigt noget med, at det ikke er VIA men Microsoft
der står for 2000 og XP-driverne. Men heller ikke Microsoft har noget at
byde på.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-04 16:54

"Dennis Lange" <dblng3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der står for 2000 og XP-driverne. Men heller ikke Microsoft har noget at

Åh jo - Microsoft har masser af byde på. Faktisk lidt over 100 Mb !
Og svaret hedder SP1, som du alligevel burde installere. Men især
indeholder SP1 USB-2 drivere. Du kan dog også finde en USB-2
driver alene - kan desværre ikke huske filnavnet, men mon ikke
Google kan hjælpe ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 17:28

Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
> indeholder SP1 USB-2 drivere. Du kan dog også finde en USB-2
> driver alene - kan desværre ikke huske filnavnet, men mon ikke

Jeg har installeret SP1 - jeg har også installeret USB2-driveren... lige
lidt hjælper det...

Fra : preben nielsen

Dato : 17-03-04 19:29

Mb !

> Jeg har installeret SP1 - jeg har også installeret
USB2-driveren... lige
> lidt hjælper det...

Hvis ikke du har prøvet det siden du installerede SP1, så slet USB
kortet i Enhedshåndteringen og genstart. Det virkede for mig igår.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 21:32

preben nielsen skrev:
> Hvis ikke du har prøvet det siden du installerede SP1, så slet USB
> kortet i Enhedshåndteringen og genstart. Det virkede for mig igår.

Jeg har haft installeret SP1 længe før jeg fik kortet.
Men jeg vil give det forsøget imorgen.

Fra : Dennis Lange

Dato : 18-03-04 17:50

preben nielsen skrev:
> Hvis ikke du har prøvet det siden du installerede SP1, så slet USB
> kortet i Enhedshåndteringen og genstart. Det virkede for mig igår.

Det gør det desværre heller ingen forskel...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-04 23:14

"Dennis Lange" <dblng3@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Tilsyneladende er det iøvrigt noget med, at det ikke er VIA men Microsoft
> der står for 2000 og XP-driverne. Men heller ikke Microsoft har noget at
> byde på.

Nopes http://tekgems.com/dl/usb/usb-20-via-5-port-pci-card.zip

Taget fra en forhandler.

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Lange

Dato : 18-03-04 08:30

Bjarke Andersen skrev:
> Nopes http://tekgems.com/dl/usb/usb-20-via-5-port-pci-card.zip
>
> Taget fra en forhandler.

Det er ren hat og briller det her.

Jeg har haft fat i en tidligere version af denne du linker til. Der kunne
installationsprogrammet bare ikke starte.

Ved denne version, bliver driveren også installeret, og det fremgår også af
Enhedshåndteringen, at det er en USB2-hub.
Imidlertid reagerer kortet bare ikke, når man sætter et USB-stik i det. Det
opfanger simpelthen ikke, at der tilsluttes ting.

Det er to skridt frem og tre tilbage det her...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-03-04 14:37

> [...]
> det. Det opfanger simpelthen ikke, at der tilsluttes ting.
>
> Det er to skridt frem og tre tilbage det her...

Så prøver vi bare noget andet.

Har du haft kigget hos VIA:
http://www.viaarena.com/?PageID=298#windows2

Her er en driver (nyeste) og USB1.1 filter hvis du skulle opleve underlige
ting.

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Lange

Dato : 18-03-04 17:47

Bjarke Andersen skrev:
> Har du haft kigget hos VIA:
> http://www.viaarena.com/?PageID=298#windows2
>
> Her er en driver (nyeste) og USB1.1 filter hvis du skulle opleve
> underlige ting.

Den har jeg også prøvet - uden held desværre...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-04 17:42

> Efter isætning af kortet, genkender Windiws XP fint kortet, men det
> bliver bare ikke registreret som et USB_2_ kort. Hastigheden er altså
> kun USB1...

Hvilken enhed tester du hastigheden med?

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 19:25

Bjarke Andersen skrev:
> Hvilken enhed tester du hastigheden med?

Jeg har både testet med en USB2-harddisk, og med en USB2-hub/kortlæser. I
begge tilfælde popper XP op og siger at en højhastighedsdims er sat på en
lagsom USB-hub.

Overførselshastigheden på USB2-harddisken er heller ikke noget nær
USB2-hastighed.

Fra : Zulu

Dato : 17-03-04 19:47

Dennis Lange wrote:

> Jeg har både testet med en USB2-harddisk, og med en
> USB2-hub/kortlæser. I begge tilfælde popper XP op og siger at en
> højhastighedsdims er sat på en lagsom USB-hub.

Så er der noget galt...

> Overførselshastigheden på USB2-harddisken er heller ikke noget nær
> USB2-hastighed.

Du skal ikke forvente at kunne overføre med 480 mbit/s = 60 mb/s via USB2.
De 480 mbit/s er kun den teoretisk max båndbredde. Hvis det er en 3½" disk
skal du nok i

Fra : Zulu

Dato : 17-03-04 19:49

Dennis Lange wrote:

> [...]

Du skal ikke forvente at kunne overføre med 480 mbit/s = 60 mb/s via USB2.
De 480 mbit/s er kun den teoretisk max båndbredde.
Harddisken har også en del at skulle have sagt.
Hvis det er en 3½" disk skal du nok ikke regne med mere end 20-30 mb/s og
hvis det er en 2½" kommer du nok ikke over 15-20 mb/s.

Zulu

- Undskyld dobbelt post, den første smuttede afsted inden jeg var færdig...

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-03-04 21:31

"Zulu" <zulu@.N.O.S.P.A.M.toughguy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Zulu
>
> - Undskyld dobbelt post, den første smuttede afsted inden jeg var

Hej Zulu og Dennis
Nu siger Zulu at der er noget galt hvis xp siger noget om en langsom hub,
men er det ikke sådan at nu om stunder er alt USB, USB2 henholdsvis
highspeed og ultra så den via USB 2 er nok en god gammel USB 1.1
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 21:36

Paul Østerby Sørensen skrev:
> [...]
> hub, men er det ikke sådan at nu om stunder er alt USB, USB2
> henholdsvis highspeed og ultra så den via USB 2 er nok en god gammel

Kortet understøtter iflg. specifikationerne både USB 1.1 og USB 2.0

Fra : Dennis Lange

Dato : 17-03-04 21:37

Zulu skrev:
> [...]
> Hvis det er en 3½" disk skal du nok ikke regne med mere end 20-30
> mb/s og hvis det er en 2½" kommer du nok ikke over 15-20 mb/s.

Det er en 3½" disk. En overførsel, der på en computer med USB2.0 tager 45
sek., tager omkring 15 minutter via mit kort.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-04 22:02

> Jeg har både testet med en USB2-harddisk, og med en USB2-hub/kortlæser. I
> begge tilfælde popper XP op og siger at en højhastighedsdims er sat på en
> lagsom USB-hub.

Har du testet alle porte. Det er vel ikke et af de her kort, hvor 2xUSB2.0
og 3x1.1??

--
Bjarke Andersen