Rottweiler, begyndende dominans eller?
Fra : Claus

Dato : 17-03-04 12:37

Hej gruppe.

Vi er en familie på 2+2, der har en dejlig Rottweiler-han på 5 måneder, som
vi har haft siden han var 16 uger.

Når vi leger eller nusser, har han altid bidt let i vores hænder. Selv om vi
har været klar over at det har været i leg, har vi altid sagt føj til ham,
og givet ham noget legetøj at bide i, uden det dog er hjulpet væsentligt. Nu
hvor han er er blevet lidt større, er han faktisk begyndt at bide "hårdt".
Han bider i hænder, og kan også finde på at hapse os i låret når vi går
forbi. Hvor meget skal vi sætte ind over for det som hunden måske opfatter
som leg? Børnene er efterhånden blevet så trætte af "legen" at de ikke gider
at have ret meget med hunden at gøre.

Jeg har prøvet at holde ham i kinderne, se ham i øjnene og sige føj, uden at
han viser nogen tegn på underkastelse af den grund, men istedet stritter han
gevaldigt imod. Jeg har engang læst om at dette var en effektiv
fremgangsmåde, men er ved at være i tvivl. Jeg er også i tvivl om hvor
hårdhændet man skal være med den form for "straf".

Han er også på det sidste begyndt at "forlange" mad ved bordet, ved at sætte
sig og gø ad os, uden han dog har fået noget af den grund. Jeg har prøvet at
få ham til at lægge sig og gået hen i hans krog med ham, men uden resultat,
han kommer bare igen.

Hvordan løser vi disse endnu ikke så store problemer, inden han bliver alt
for stor? Håber at I kan hjælpe.

M.v.h.

Claus / tidligere Schæfer ejer.

Fra : KennelKipler

Dato : 17-03-04 13:35

"Claus" skrev d. 17-03-04 12:37 dette indlæg :

Hej Claus,

Det med at nappe og gøre det forholdsvis hårdt er en dårlig vane, som
skal stoppes. For som I allerede selv har opdaget jo ældre hunden bliver
jo mere irriterende bliver det, og jo hårdere napper den.
Hvis han gør det mens I leger eller nusser, så afbryd det I har gang i,
og gå væk. Ignorer ham. Og når der så er ro på så genoptag legen, men
hele tiden afbryde når han starter.
En hvalp på 5 måneder har mistet retten til at vifte med det berømte
lille hvalpekort og derfor er det helt naturligt at man stopper ham hvis
han f.eks sidder i låret på én.
Jeg ville starte med at sige NEJ! og skubbe ham væk, for dernæst at
ignorere. Men hvis det ingen effekt har, kan man nemlig som du selv
skriver tage fat i kinderne og kigge ham i øjnene. Brum bare imens, du
er jo ude på at få beskeden igennem.
Nogle bruger at tage hvalpen vende den om, så den har bugen blottet,
sætte en hånd om struben, og så den vej igennem få hunden til at
overgive sig, og stoppe. Dette viser hunden ved enten at kigge væk,
eller ved at smaske.
Det er svært at beskrive hvor hårhændet man skal være, jo blidere jo
bedre, men det skal jo også gerne igennem budskabet.

Når han tigger, så tag ham væk mens I spiser, han er ikke stor nok til
at han har lært at dække af, og enten skal I være konsekvente og tage
ham væk 20x hver gang I spiser, ellers kan I lukke ham væk mens I spiser
indtil han bliver større og der kommer mere lydighed på.
Sæt et børngitter op, så han kan se jer, men ikke komme hen og tigge.

Men 5 måneder er også en alder hvor meget skal prøves af, og ikke for at
dominere og tage magten, men simpelthen fordi det bare skal prøves, så
hvis I får styr på det nu, så er der en rigtig god bund at bygge videre
på bagefter.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Coppi

Dato : 17-03-04 13:57

Hej.

Det lyder som en rigtig bandit, der har fået den ide, at det er ved, at være
ved tiden, at I skal prøves af.

Vi har selv haft en af slagsen og den mest effektive måde, at få ham stoppet
på var, at lukke køleskabsdøren op, så glemte han nemlig hvad han havde gang
i.

Med andre ord, afled ham, afled ham, afled ham.

Det er selvfølgelig ikke så smart, når I spiser, men I skal tage det nu,
ellers får I bare problemer.

En anden måde er også bare, at stirre ham dybt i øjnene, indtil han vender
hovedet væk, det plejer også, at hjælpe.

Jeg tror absolut ikke det duer, at vende en" rotte" om på ryggen, det vil
der kun komme problemer ud af.

Og husk så, at han bliver altså hurtigt rigtig stor og I kan ikke have en 50
kg hund, der vil bide jer i fingrene og hænge i jeres bukser.

coppi

Fra : KennelKipler

Dato : 17-03-04 14:30

"Coppi" skrev d. 17-03-04 13:57 dette indlæg :
--------------------------------
> [...]
stoppet
> på var, at lukke køleskabsdøren op, så glemte han nemlig hvad han
----------------------------------

Se det er sådan nogle små firnurligheder som gør at man bare elsker sine
hunde, og elsker at læse om andre folk og deres hunde;)))

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 17-03-04 16:09

KennelKipler wrote:
> [...]
>
> Se det er sådan nogle små firnurligheder som gør at man bare elsker
> sine hunde, og elsker at læse om andre folk og deres hunde;)))

Ja, den slags 'dirty tricks' kan man ikke læse sig til i hundebøgerne

/Jens

Fra : Holm

Dato : 17-03-04 13:45

"Claus" <frolund@oncable.> skrev i en meddelelse
> [...]
Nu
> hvor han er er blevet lidt større, er han faktisk begyndt at bide "hårdt".

Hej Claus .

På forlaget Trofast , kan man købe nogle små hæfter , skrevet af Dunbar &
Bohnenkamp.
I det hæfte der hedder " Forebyggelse af agressivitet 1" kan man læse om
bidehæmning .
link : http://home13.inet.tele.dk/Trofast/

Det er faktisk nogle rigtig gode hæfter .
Jeg bruger selv nogle af disse råd , og jeg træner ofte bidehæmning med min
yngste hund , hvilket resulterer i at han aldrig nogensinde bruger tryk ,
men er utrolig blid når vi leger .
Han respekterer fuldt ud , når jeg stopper legen og han bider aldrig af sig
selv .
Bid kan trænes på samme måde som alt andet , nemlig på kommando. Og har
hunden lært at den ikke må bide uden at få lov , er man ret godt stillet .

> [...]
at
> få ham til at lægge sig og gået hen i hans krog med ham, men uden

Når du følger ham hen til hans krog , får han netop den opmærksomhed han vil
have !
Det er nemlig ikke sikkert at det er mad han tigger om , men opmærksomheden
..
Det er svært , men prøv at ignorere ham fuldstændigt .
Lad også være med at skælde ham ud , lad som om han slet ikke er der !

Det kan virkelig være meget svært , når han sidder der og gør , men prøv
alligevel !

Mange hilsener
Holm

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 17-03-04 21:54

Hej Claus
Jeg har selv en rott på nu 4 år som var en bandit som lille, han bed i
fingrene når vi var til træning
når vi nusse bed han i fingrene, han begyndte med at prøve os af med små
haps
men en dag blev det for meget for mig jeg smed ham om på rygge bed ham i
halsen ind til han over overgav sig.
efter den dag har vi haft det så dejligt og han er en dejlig hund.
men jeg siger ikke det hjælper på din hund men husk være konsekvens altid.
håber det bliver beder med din hund
mange hilsner Majbritt

Fra : Lou

Dato : 18-03-04 11:15

Hej

Her er en god hjemmeside som måske kan hjælpe...

Manden her har selv en rotweiler og ved hvad han taler om

http://www.hunden.ch.nyka.dk/

mvh
Lou

Fra : Claus

Dato : 19-03-04 06:59

Tak for svarene, jeg vil prøve nogle af dem af...

Claus