HJÆLP - fælder
Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 17-03-04 09:22

Hej NG

Jeg har et mega problem - hvis jeg da selv skal sige det..

Jeg har to mega dejlige katte.. den ene er 1½ den anden næsten 1 år. Den
ældste af dem fælder som en gal og har altid gjort det.. men nu her til
foråret bliver det meget meget værre..

Mit spørgsmål er så.. kan man give dem noget som gør at de ikke fælder så
meget.. og jeg mener meget.. hun har altid fældet meget..

På forhånd tak for hjælpen.

Peggy-Sue

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 17-03-04 10:00

"Peggy-Sue Rønnow" <psr.fjern@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så.. kan man give dem noget som gør at de ikke fælder så
> meget.. og jeg mener meget.. hun har altid fældet meget..

Hej Peggy-Sue.

Nu er det jo fælde-sæson i øjeblikket .

Du skriver ikke, om det er inde- eller udekatte du har. Men indekatte fælder
stort set hele året. Dog mere i perioder - som f.eks. nu! Jeg afhjælper
problemet lidt, ved at børste ekstra meget (hver dag) i de perioder. Det
hjælper også på hårboller, da misserne så får slikket knap så meget hår i
sig. Og selvfølgelig hjælper det også på langhårede møbler og nuller-kæmper
i hjørnerne .

Hvad slags foder bruger du? For det kan godt have indflydelse på fældning og
pelsens stand i det hele taget. Hvis man vælger et af de bedre mærker, er
foderet sådan sammensat, at kattene får alt, hvad de har brug for. Også til
pelsen. Jeg mener - men hæng mig ikke op på det - at det er Omega 3
fedtsyre, som er specielt gavnlig for hud og pels. Man kan også købe noget
lakseolie hos dyrehandleren, som er specielt fremstillet til pelsproblemer
(mat pels, kraftig fældning, skæl o.s.v.). Mine katte var dog ikke
overvældende begejstret for det - de sultestrejkede indtil de fandt ud af,
at der altså ikke blev serveret andet . Men det burde som sagt ikke være
nødvendigt, hvis foderet er ordenligt sammensat.

En anden ting der er godt for pelsen, er gærtabletter. Jeg køber dog ikke de
dyre i supermarkedet, men derimod ølgær hos Matas. Og dem er misserne vældig
begejstrede for.

Jeg håber du kunne bruge noget af det .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 17-03-04 10:13

De er udekatte begge to og alm huskat.
Hun bliver børstet hver dag lige fortiden men jeg synes der bliver ved med
at ryge hår af.

De har fået iams og hills.. sidste nævnte er hun ikke glad for og omvendt
den anden ikke iams. Nu har jeg så købt Hills osm jeg blander med kittekat
tørkost da de simpelthen ikke gider spise det dyre foder.
De får også lidt kattemælk om morgenen, men det er nu mest den lille der
drikker det.. den store er enormt kræsen.

Gærtabletter kan købes hos matas?

Tak for svaret

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 17-03-04 13:01

"Peggy-Sue Rønnow" <psr.fjern@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> De er udekatte begge to og alm huskat.
> Hun bliver børstet hver dag lige fortiden men jeg synes der bliver ved med
> at ryge hår af.

Hmm....jeg har selv kun indekatte. Så hvordan det normalt forholder sig med
udekatte, er der nok andre, der meget bedre kan svare på .

> [...]
> De får også lidt kattemælk om morgenen, men det er nu mest den lille der
> drikker det.. den store er enormt kræsen.

Se, der var jo endnu en god grund til at prøve lakseolie . Producenten
påstår, at det også er godt til kræsne katte. Altså hvis katten ikke kan
lide det, der bliver serveret, så kan man blande lakseolie i. Mine var som
sagt ikke synderligt begejstrede, men derfor kan det da godt være, at dine
er. Jeg prøvede det på et tidspunkt mod pelsproblemer, og jeg kunne ret
hurtigt se forbedringer.

> Gærtabletter kan købes hos matas?

Jeps!
Det hedder bare ølgær, og er egentlig beregnet til mennesker. De indeholder
så godt nok ikke diverse vitaminer o.s.v., som der er i deciderede
katte-gærtabletter, men der regner jeg med, at de får deres behov dækket
gennem foderet. Og så er de altså MEGET billigere .

> Tak for svaret

Det var da så lidt .

Fra : Puntofisken

Dato : 17-03-04 20:40

Jeg har det samme problem med min kat - han fælder helt vildt. Jeg
anskaffede nogle gærtabletter men den gider han altså ikke tygge på. Er
ølgær i samme form (tabletter)?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-03-04 21:35

In article <4058a878$0$262$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Puntofisken
<schou8@hotmail.com> wrote:

> Jeg har det samme problem med min kat - han fælder helt vildt. Jeg
> anskaffede nogle gærtabletter men den gider han altså ikke tygge på. Er
> ølgær i samme form (tabletter)?

Ja desværre...
Kan han lide kattemalt, det indeholder også en del b-vitamin. Så vidt
jeg husker er det b-vitaminer, der er gode for pelsen

Fra : Puntofisken

Dato : 18-03-04 21:26

Det må jeg indrømme jeg ikke har prøvet - fås det hos en almindelig
dyrehandel eller skal jeg til dyrlægen?

Trine

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-03-04 21:41

"Puntofisken" <schou8@hotmail.com> writes:

> Det må jeg indrømme jeg ikke har prøvet - fås det hos en almindelig
> dyrehandel eller skal jeg til dyrlægen?

Jeg mener at du kan købe det begge steder, jeg købte noget en gang for
herrens mange år siden i en dyrehandel ihvertfald

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-03-04 21:53

In article <405a049c$0$312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Puntofisken
<schou8@hotmail.com> wrote:

> Det må jeg indrømme jeg ikke har prøvet - fås det hos en almindelig
> dyrehandel eller skal jeg til dyrlægen?

Begge steder
Dyrehandleren har ofte flere udgaver og smagsvarianter, er min erfaring.

Fra : Puntofisken

Dato : 18-03-04 23:30

Hm - så er det katten under armen og have den med så den kan smage! *g*

Tak for hjælpen