miltæremblem / regimentsmærke
Fra : Peter Loumann

Dato : 16-03-04 23:53

Hej

Er her en med forstand på miltæremblemer / regimentsmærker der gider
tjekke min identifikation af det det store bronzeemblem på

http://huse-i-naestved.dk/grgks/kaserne/kommandantbygning3.html

Jeg har selv gjort hvad jeg kunne, og tror det er rigtigt, men føler
stadig en lille usikkerhed.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ib Jørgensen

Dato : 17-03-04 13:19

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er her en med forstand på miltæremblemer / regimentsmærker der gider
> tjekke min identifikation af det det store bronzeemblem på

Mærket på gavlen er et "afdelingsmærke" fra Hærens Kampskole.
Mærket består af en rytterkarabin og en ryttersabel anbragt overkors under
en Dragonhjelm, det hele lagt på en kronet Lauerbærkrans. Mærket bæres af
skolechefen som baretmærke og på uniformskraven af alt andet personel,
mærket findes både som retvendt og spejlvendt. Som tjenestestedsmærke på
venstre brystlomme. Tidligere brugt af Generalinspektøren for ryttriet,
derefter af Pansertroppernes skole.
venlig hilsen en afdelingsmærkesanler, Ib Jørgensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-03-04 15:04

"Ib Jørgensen" <mogib@mail.tele.dk> skrev:

[ http://huse-i-naestved.dk/grgks/kaserne/kommandantbygning3.html :]

>Mærket på gavlen er et "afdelingsmærke"

Nå *sådan* hedder det!

>fra Hærens Kampskole.

Ja, det var også min slutning, vist især med hjælp fra:

http://hjem.get2net.dk/Stage/haren.htm

som du sikkert kender.

>Mærket består af en rytterkarabin

Aha, jeg troede det var en bøsse

>og en ryttersabel anbragt overkors under en Dragonhjelm, det hele
>lagt på en kronet Lauerbærkrans.

Ja, det fik jeg det også til.

>Mærket bæres af [...] Tidligere brugt af Generalinspektøren for ryttriet,
>derefter af Pansertroppernes skole.

Det passer meget fint i sammenhængen. Det er så næppe til at vide om
mærket her repræsenterer rytteriet, Hærens eller Pansertroppernes
(kampskole)skole - alle har boet der.

Jeg udbygger nok teksten lidt.

>venlig hilsen en afdelingsmærkesanler, Ib Jørgensen

Mange tak for kvalificeret hjælp! Det er utroligt hvad usenet rummer
af viden og hjælpsomhed. Må jeg kreditere dig diskret på siden?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ib Jørgensen

Dato : 17-03-04 16:25

> "Ib Jørgensen" <mogib@mail.tele.dk> skrev:
>
> [ http://huse-i-naestved.dk/grgks/kaserne/kommandantbygning3.html :]

Lige en ting mere:
Da kiggede nærmere på billedet så lagde jeg mærke til at der også stod noget
på muren nemlig:
Pansertroppernes Befalingsmands Skole 1923-1969 pågældende skole ligger nu i
Oksbøl og har egen hjemmeside under HOK.DK
venlig hilsen Ib Jørgensen

Fra : Bente Aaris

Dato : 17-03-04 17:47

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i melding
> [...]
> af viden og hjælpsomhed. Må jeg kreditere dig diskret på siden?
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Hej,

Blot en lille tillægsoplysning, sidder med min fars Soldaterbog,
i hans Hjemsendelsespas er stemplet:

RIDESK. & Ryt. BFL. SK.
Næstved den 2/5 1941

Trainksl 252/39 ................................
er i dag kl.9 hjemsendt til 2.udskrivningskreds 162 lægd
o.s.v.

Min oldefar havde i mange år en udstationeret militærhest (han havde 3)
i Næstved da han havde sit landbrug (Kuskestedet) i Lundby 1912 indtil 1945,
hvor han solgte og flyttede til Ring.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-03-04 18:15

"Bente Aaris" <benaaris@online.no> skrev:

>Hej,

Hej Bent

> [...]
>Næstved den 2/5 1941
>
>Trainksl 252/39 ................................
>er i dag kl.9 hjemsendt til 2.udskrivningskreds 162 lægd

Mon han så ikke har været på den nye Gasrdehusarkaserne

http://huse-i-naestved.dk/periferi/kaserne.html

i det mindste den sidste tid. Den blev taget i brug i sommeren 40.

>Min oldefar havde i mange år en udstationeret militærhest (han havde 3)
>i Næstved da han havde sit landbrug (Kuskestedet) i Lundby 1912 indtil 1945,
>hvor han solgte og flyttede til Ring.

Nu er Ring vel ikke meget længere væk end Lundby Det system kender
jeg ikke til. Holdt dragonerne heste på den måde?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bente Aaris

Dato : 18-03-04 00:54

> Hej Bent

> Mon han så ikke har været på den nye Gasrdehusarkaserne
>
> http://huse-i-naestved.dk/periferi/kaserne.html
>
> i det mindste den sidste tid. Den blev taget i brug i sommeren 40.

Nej, det tror jeg ikke, RYT. BFL.SK.
står vel for Rytteriets Befalings Skole

og han var jo ikke Garderhusar, men hvad ved jeg om Trainkonstabel og
Garderhusar hørte
sammen.

> Nu er Ring vel ikke meget længere væk end Lundby Det system kender
> jeg ikke til. Holdt dragonerne heste på den måde?

Ja det må de ha gjort, han fortæller om det selv i et interview i Næstved
Tidende
"Den gamle kanonkonstabel fortæller" i anledning af hans 90 årsdag i 1963
undertegnet en Joe.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-03-04 09:49

>Nej, det tror jeg ikke, RYT. BFL.SK.
>står vel for Rytteriets Befalings Skole

Ja, selvfølgelig! Der var jeg uopmærksom.

>og han var jo ikke Garderhusar, men hvad ved jeg om Trainkonstabel og
>Garderhusar hørte sammen.

Det ved jeg heller intet om.

> [...]
>Tidende
>"Den gamle kanonkonstabel fortæller" i anledning af hans 90 årsdag i 1963

Ha du en dato for artiklen?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bente Aaris

Dato : 18-03-04 21:17

> Ja, selvfølgelig! Der var jeg uopmærksom.

> Det ved jeg heller intet om.

Næstved

> Ha du en dato for artiklen?

Desværre er der kun noteret årstal på den kopi jeg har,
men det var få dage før han fyldt 90 år den 10.januar 1963.

Artiklen starter med:
Gamle Hans Chr. Hansen i Ring fylder 90 den 10.ds.,
og det er anledningen til at jeg kører ud i et forrygende snefog i ubestemt
forventning
om at nå frem til den lille, idylliske landsby.

Og så er der et stort portrætfoto af ham i "Stadshabitten", han altid havde
på når han skulle til "Staden"
(København), den har vi endnu )).

Det husker jeg godt fødselsdagen varede 3 dage til ende p.gr. af snefog
))
meeen han fejrede nu altid sine runde dage 3 dage til ende, som han forede
grise og ænder op til.

Takker så meget for byrundturen på dine fine sider, der har jeg en anden
raritet, i Sct. Peder står en stor ligsten
ved væggen på tårnets gulv over min 8 x tip Hans Hansen Lysholm - Raad og
Handelsmand - f. i Flensburg 17.april 1648
døde i Næstved 28.December 1696.
Han var Rådmand i Næstved 2.dec.1692 til sin død.

Mvh
Bente Aaris

Fra : CPA

Dato : 18-03-04 20:13

Mærket er anvendt som følger:

20.01.1951 - 31.05.1967 Generalinspektøren for Rytteriet (Pansertropperne)
01.06.1967 - 28.01-1974 Pansertroppernes skoler
01.03.1974 - Hærens Kampskole

Mærket består af en karabin og en ryttersabel anbragt overkors under en
dragonhjelm, det hele lagt på en kronet laurbærkrans.
Der findes både en retvendt og en spejlvendt udgave.
Mærkets centrale motiv er byygget over rytteriets våbenmærke fra 1904, dog
med dragonhjelmen tilføjet, mens den kronede bladkrans symboliserer
Generalinspektørens status som våbenartens overordnede myndighed.
Kort efter mærkets anlæggelse ændredes betegnelsen rytteri til
pansertropper, og senere begyndte sammensmeltningen mellem infanteriet og
pansertropperne, hvilket bl.a. kom til udtryk ved etableringen af den fælles
skole, Hærens Kampskole, hvis chef i dag bærer mærket som afdelingsmærke (på
revers og i baret), mens personel ved skolen anvender det som
tjenestestedsmærke (på højre brystlomme)
Skjoldfarven er ½ karmosin - ½ hvid. Hærens Kampskole anvender dog i dag et
udelt skjold helt i kamosinrødt.

Venlig hilsen

C Peter Andersen

Fra : driver

Dato : 22-03-04 23:10

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
>
> Er her en med forstand på miltæremblemer / regimentsmærker der gider
> tjekke min identifikation af det det store bronzeemblem på

Stedet giver mig stadig kuldegysninger. Jeg var der på Pansertroppernes
Befalingsmands Skole i 1958. Skolekommandanten på det tidspunkt var på det
nærmeste sindsyg, og gjorde det til et helvede for alle, både officerer,
befalingsmænd og befalingsmandselever.
mvh
driver

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-04-04 11:03

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev:

>"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

I skal have mange tak for jere hjælp! Jeg har opdateret siden.

http://pedalo.dk/thailand/