Negleklipning
Fra : Jimmy

Dato : 16-03-04 21:35

Hej

Det plejer at gå fint, men denne gang fik jeg klippet for langt ned og det
blødte (
Hunden pev ikke, men trak poten til sig.

Er der en tommelfingerregel for hvor langt ned man kan klippe/hvor meget
negl der skal være tilbage, når man klipper negle på en fem måneder gammel
hvalp?

Mvh
Jimmy

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 17-03-04 00:00

> [...]
meget
> negl der skal være tilbage, når man klipper negle på en fem

Tja .. hvis hunden har forholdsvis lyse negle kan man tit ligesom
ane blodårerne synes jeg .. men ellers er tommelfingereglen hellere
lidt ad gangen og i flere omgange end for meget på en gang ..
hejhils fra Ami

Fra : Jimmy

Dato : 17-03-04 06:46

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message

> [...]
> ane blodårerne synes jeg .. men ellers er tommelfingereglen hellere
> lidt ad gangen og i flere omgange end for meget på en gang ..

Davs

Den har desværre helt mørke negle.

Men ja, klart hellere for lidt.

Mvh
Jimmy

Fra : Slumfret

Dato : 17-03-04 10:02

Hej Alle med skræk for negleklipning

Nu er jeg heldigvis i den situation at min hund selv slider sine negle
fint, men vi kigger jo på dem af og til alligevel.

Vi bruger en kæmpe-neglefil som kan købes hos dyrehandlere....så
kommer man ikke til at klippe for langt - men jeg kan godt se at det
kan blive en langsommelig proces hvis hunden virkelig trænger til at
få klippet negle, men den er altså god til vedligeholdelse.... og ja
som mange vist allerede har skrevet;
Nulr (hvis det er bydeform af nulre) hundens fusser tit og ofte, tør
poter efter en tur i forårssjap etc. ...det hjælper det hele...

Bare lige et lille tip

Slumfret & Hund

Fra : Jimmy

Dato : 17-03-04 10:41

"Slumfret" <Slumfret@opacus.dk> wrote in message
> [...]
> kommer man ikke til at klippe for langt - men jeg kan godt se at det
> kan blive en langsommelig proces hvis hunden virkelig trænger til at

God ide!
Det vil nok også være mindre traumatisk for både mig og hunden samt give et
mere præcist resultat.

Må se om jeg kan lære kræet at det altså er sjovt at ligge på ryggen og få
holdt den ene pote fast og blive slebet.

Mvh
Jimmy

Fra : KennelKipler

Dato : 17-03-04 08:15

"Jimmy" skrev d. 16-03-04 21:35 dette indlæg :

Hej Jimmy.

Prøv at vende poten så du ser den nede fra når du klipper. Altså hold
poten som man holder hoven på en hest, når den skal renses.
Eller læg hunden på ryggen, så du kan komme til.
Så kan man bedre se hvor meget der kan klippes af, for den skal ligesom
være plan når man ser den nedefra.
Nogen tager så også lidt af spidsen, men det er en smagssag.
Klip stadig lidt af ad gangen indtil du ligesom har en fornemmelse.
Håber det er forståeligt.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 17-03-04 09:34

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> wrote in message
> "Jimmy" skrev d. 16-03-04 21:35 dette indlæg :
>
> Hej Jimmy.
>
> Prøv at vende poten så du ser den nede fra når du klipper. Altså hold
> poten som man holder hoven på en hest, når den skal renses.

God ide.

> Eller læg hunden på ryggen, så du kan komme til.

Det plejer jeg at gøre med bagbenene. Forpoterne stikker han villigt frem.

> Så kan man bedre se hvor meget der kan klippes af, for den skal ligesom
> være plan når man ser den nedefra.

Jep.

> Klip stadig lidt af ad gangen indtil du ligesom har en fornemmelse.

Ja. Synes det er frygteligt at klippe negle på ham nu.
Havde håbet asfalten kunne slibe dem ned, men de bliver temmeligt lange ret
hurtigt.

Tak for svaret.

Mvh
Jimmy

Fra : Tove og Poul Pederse~

Dato : 26-03-04 00:17

Jimmy <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev:
> [...]
>gang fik jeg klippet for langt ned og det
>blødte (
>Hunden pev ikke, men trak poten til sig.

<hejsa Jimmy.

Det kræver selvfølgelig træning, og man skal og starte et sted.
Hvis du ser under neglen, vil den evt. være lysere og bøld inde
ved træde puderne og bliver hårdere jo længere du kommer ud til
negle spidsen. Jeg har en Grand Danois og jeg klipper 1 gang om
ugen, så det er 1-2mm jeg tar'. Og en god regl hellere klippe 10
gange istedet for et klippe for meget.

Få evt din dyrlæge til at vise dig det. På den måde lærte jeg det.

De bedste hilsner
Farmergirl