MS Windows
briani 27239
Oppetid Win2k, hvordan?
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 16-03-04 21:05

Hej NG.
Jeg er blevet spurgt om følgende, og vil lige høre om i ikke er enige i mit
svar, og evt. har et forslag til nummer2

Spørgsmål:
1. Hvor ser man i Win2k hvor lang tid det er siden pc'en blev startet op?

2. Er der også en måde at se hvornår pc'en sidst blev lukket forkert ned?

Svar:
1. Der kommer en hændelse i Event-loggen med hændelses-id 6009 som fortæller
at Windows er startet op. Så er det bare at kigge på klokkeslettet og regne
lidt selv for at finde oppetiden..

2.
???

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 16-03-04 21:47

On Tue, 16 Mar 2004 21:04:46 +0100, "Peter \(8464\)"
<usenet@vesterbro24.invalid> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmål:
>1. Hvor ser man i Win2k hvor lang tid det er siden pc'en blev startet op?

På netkortet

>2. Er der også en måde at se hvornår pc'en sidst blev lukket forkert ned?

Eventlog/system ID 6008 : "The previous system shutdown at 13:17:45
on 15-03-2004 was unexpected. "

--
/Dan MOrtensen

www.webgaden.dk
www.hpc-nord.dk

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 16-03-04 22:28

Dan MOrtensen wrote:

> På netkortet

Jaeh joeh.. den havde jeg også overvejet at skrive på... men den er jo ikke
"altid" gældende

> Eventlog/system ID 6008 : "The previous system shutdown at 13:17:45
> on 15-03-2004 was unexpected. "

Okay.. underligt at jeg ikke har fået den! Jeg lavede et lille eksperiment
hvor jeg slukkede for strømmen mens puteren var tændt, men jeg har ikke fået
den besked i Event-loggen efter jeg har startet op igen! Hvordan kan man
ellers simulere "unexpected shutdown" så man får den besked?

Fra : Christian Knudsen

Dato : 17-03-04 05:35

Mht. svar nummer 1, er "Starter en kommandoprompt (start -> kør -> "cmd") og
skriver "systeminfo"" vel også gyldig, selvom den viser mere end man lige
vil have, når man siger oppetid.

--
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 17-03-04 07:17

Christian Knudsen wrote:
> Mht. svar nummer 1, er "Starter en kommandoprompt (start -> kør ->
> "cmd") og skriver "systeminfo"" vel også gyldig, selvom den viser
> mere end man lige vil have, når man siger oppetid.

Det sker der ikke noget ved på min Win2k box. Mon ikke den kun virker i
WinXP? (Har ikke lige en XP kasse stående her jeg kan afprøve den på) Men
ellers tak.. kendte den ikke

Fra : Christian Knudsen

Dato : 17-03-04 21:04

Jeg ved ikke hvilken Win2K du bruger.
Det virker for mig i Windows 2000 professional, desuden har jeg hentet
service packs, ved ikke om det er derfor.
Det er i hvert fald ik noget nyt i XP.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 18-03-04 19:53

Christian Knudsen wrote:
> Jeg ved ikke hvilken Win2K du bruger.
> Det virker for mig i Windows 2000 professional, desuden har jeg hentet
> service packs, ved ikke om det er derfor.
> Det er i hvert fald ik noget nyt i XP.

Hmm.. mystisk. Jeg bruger Win2k Pro DK med Service Pack 4 - og der virker
kommandoen altså ikke. Kan det være noget der ikke er installeret?

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 18-03-04 21:16

Peter (8464) wrote:
> Hmm.. mystisk. Jeg bruger Win2k Pro DK med Service Pack 4 - og der
> virker kommandoen altså ikke. Kan det være noget der ikke er
> installeret?

En tilføjelse... Efter at have googlet lidt kan jeg se at kommandoen er i
WinXP Pro, men ikke i WinXP home (det er da vildt så "træls" Home versionen
er!). Hvis man tager systeminfo.exe fra WinXP pro og forsøger at eksekvere
den under Win2k, så kommer følgende fejl:
ERROR: The Target system must be running Windows XP of above.

Men hvis der er nogen der ved noget om systeminfo.exe på Win2k er input
velkomne..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 22:44

In article <405a050b$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@vesterbro24.invalid says...

> Men hvis der er nogen der ved noget om systeminfo.exe på Win2k er input
> velkomne..

Hvad med bare at følge det link jeg har givet?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 19-03-04 07:45

Jesper G. Poulsen wrote:
> Hvad med bare at følge det link jeg har givet?

Jep, har set det. Ret fixt lille værktøj som løser det oprindelige problem
med uptime. Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide mere om systeminfo
til Win2k... bare for sjov

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-03-04 10:02

In article <c3e5as$ahg$1@sunsite.dk>, usenet@vesterbro24.invalid
says...

> med uptime. Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide mere om systeminfo
> til Win2k... bare for sjov

Det er en XP-ting.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 19-03-04 10:35

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det er en XP-ting.

Det er også hvad jeg er kommet frem til, men Christian siger jo det stik
modsatte længere oppe i tråden.

Hvordan har du fået det til at virke på Win2k Christian?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-03-04 13:11

In article <c3aauc$68f$1@news.net.uni-c.dk>, csk@diggy.dk says...

> Det virker for mig i Windows 2000 professional, desuden har jeg hentet
> service packs, ved ikke om det er derfor.

Har selv Win2k Pro SP4 og funktionen er der ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-03-04 15:57

In article <40575f83$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@vesterbro24.invalid says...

> Spørgsmål:
> 1. Hvor ser man i Win2k hvor lang tid det er siden pc'en blev startet op?

http://www.microsoft.com/ntserver/nts/downloads/management/uptime/defau
lt.asp

http://makeashorterlink.com/?Y2EE2591

Fra : Uni Bull

Dato : 18-03-04 01:10

Peter (8464) wrote:
> 1. Hvor ser man i Win2k hvor lang tid det er siden pc'en blev startet
> op?

Ad. 1)
Hvad med din jobliste/taskmanager. Højreklik på taskbar i bunden af
skrivebordet og vælg jobliste/task manager.

Nu sidder jeg godt ved en WinXP, men i task manager er der i hvert fald en
proces der hedder "System Idle Process" som viser hvor lang tid maskinen har
været "oppe". Jeg mener at huske det er tilsvarende i Win2K

--
Uni Bull
København K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 02:35

In article <c3apcd$23os2s$1@ID-207183.news.uni-berlin.de>,
Nojoy@sorry.com says...

> proces der hedder "System Idle Process" som viser hvor lang tid maskinen har
> været "oppe". Jeg mener at huske det er tilsvarende i Win2K

Den viser hvor længe maskinen har lavet "ingenting" - Idle Process er
den task der kører maskinens 'tomgang'.

Fra : Uni Bull

Dato : 18-03-04 16:59

Jesper G. Poulsen wrote:
> Den viser hvor længe maskinen har lavet "ingenting" - Idle Process er
> den task der kører maskinens 'tomgang'.

Ikke desto mindre, så viser netop denne process i praksis hvor lang tid
maskinen har stået tændt. Knoklet eller ej: "System Idle Process" viser dig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 19:55

In article <c3ch09$262tt6$1@ID-207183.news.uni-berlin.de>,
Nojoy@sorry.com says...

> Ikke desto mindre, så viser netop denne process i praksis hvor lang tid
> maskinen har stået tændt. Knoklet eller ej: "System Idle Process" viser dig
> hvor lang tid maskinen har været "oppe".

Nej... Det viser hvor lang tid maskinen har lavet "ingenting". Idle
betyder ledig, idle time er ledig processortid og idle time process er
den process der får tid når maskinen ikke laver andet.

Fra : Uni Bull

Dato : 19-03-04 00:03

Jesper G. Poulsen wrote:
> Nej... Det viser hvor lang tid maskinen har lavet "ingenting". Idle
> betyder ledig, idle time er ledig processortid og idle time process er
> den process der får tid når maskinen ikke laver andet.

Nuvel - jeg giver mig

Men kan du forklare Thomas G. Madsens tider?
System Up Time : 15t23m
System Idle Process : 25t45m

Hmmm... Det burde jo ikke kunne lade sig gøre!?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-03-04 17:41

Uni Bull skrev:

> Ikke desto mindre, så viser netop denne process i praksis hvor
> lang tid maskinen har stået tændt. Knoklet eller ej: "System
> Idle Process" viser dig hvor lang tid maskinen har været
> "oppe".

Min System Idle Process viser pt. 25 timer og 45 min.
Kommandoprompten siger noget helt andet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/systemuptime.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-03-04 00:59

Uni Bull skrev:

> Hmmm... Det burde jo ikke kunne lade sig gøre!?

Det undrer også mig en hel del. Her er et "øjebliks-billede":
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/systemuptime_vs_system_idle.png

Jeg har godt nok ikke holdt øje med det før. Måske kræver det
bare en genstart for at få det til at falde på plads igen, men
umiddelbart ser det ret underligt ud for det kan jo ikke passe,
at den har været i tomgang i længere tid, end den har været
tændt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-03-04 17:00

Thomas G. Madsen skrev:

> Måske kræver det bare en genstart for at få det til at falde
> på plads igen,

Nå, men jeg har prøvet at genstarte den i dag, men det ændrer
ikke noget. System Idle Process løber fra System Up Time i løbet
af kort tid.
Lige nu viser System Up Time 58 minutter, men System Idle Process
siger 1 time og 5 min. (System Up Time har ret).

--
Hilsen
Madsen