Bind9 slaveservere vil ikke opdatere fra M~
Fra : Michael

Dato : 16-03-04 20:52

Jeg har et par navneservere. På master serveren er der en del zoner som er
sat op som Master zone, med tilhørende slave zoner på slave serveren.

Hvis jeg reloader en zone med 'rndc reloaf zone.dk' så sendes der en notify,
men slaveserveren bliver ikke opdateret.

Hvis jeg genstarter slaveserveren så hentes alle zonerne fra masterboksen
som de skal

Nogen der har en idé til hvor jeg skal starte?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-03-04 21:02

Michael skrev:

> Hvis jeg reloader en zone med 'rndc reloaf zone.dk' så sendes
> der en notify, men slaveserveren bliver ikke opdateret.

Bliver beskeden osse sendt det rette sted hen? Må vi ikke se et
uddrag af relevante named.conf'er el.lign.?

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Michael

Dato : 16-03-04 22:06

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message
> Bliver beskeden osse sendt det rette sted hen? Må vi ikke se et
> uddrag af relevante named.conf'er el.lign.?

tak for input.

Jeg er ikke helt klar over hvilken del af named.conf jeg skal kopiere ind
her, men her er zonerne fra hhv master og slave serveren

master:

zone "foo.dk" {
type master;
file "/var/lib/named/master/zones/foo.dk.dns";
};

slave:

zone "foo.dk" {
type slave;
masters { 192.168.1.200; };
file "/var/lib/named/slave/foo.dk.dns.bak";};

--
Mvh Michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-04 07:20

Michael skrev:

> tak for input.
>
> Jeg er ikke helt klar over hvilken del af named.conf jeg skal
> kopiere ind her, men her er zonerne fra hhv master og slave
> serveren

Og du er sikker på at BIND sender notify til de rette servere?
Hjælper det evt. hvis du i master-blokken skriver:

#v+

   zone "foo.dk" {
      type master;
      notify explicit;
      also-notify {
         192.168.1.1;
         192.168.1.2;
         192.168.1.3;
      };
      file "/var/lib/named/master/zones/foo.dk.dns";
   };

#v-

hvor 192.168.1.[123] er IP-adresserne på slaverne? Det burde
ikke være nødvendigt hvis zonen ellers er konfigureret korrekt
(det vil blandt andet sige at NS'erne er angivet som adresserne
for master og slaves), men prøv alligevel.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-03-04 00:31

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> master:
>
> zone "foo.dk" {
> type master;
> file "/var/lib/named/master/zones/foo.dk.dns";
> };

Du skal give slaveserveren lov til at overføre zonen med
allow-transfer.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Thor Dreier

Dato : 17-03-04 02:33

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Du skal give slaveserveren lov til at overføre zonen med
> allow-transfer.

Hvis slaveserveren kan finde ud af at hente zonen når den bliver
genstartet, så burde det da ikke være der problemet ligger.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-03-04 11:58

Thor Dreier <news@cheater.dk> writes:

> Hvis slaveserveren kan finde ud af at hente zonen når den bliver
> genstartet, så burde det da ikke være der problemet ligger.

Næh, det er selvfølgelig rigtigt. Har du rent faktisk prøvet, om det
gør en forskel?

Hvad står dine NS-records til - står de korrekt til hhv. master og
slave?

/Rasmus

A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.

Fra : Thor Dreier

Dato : 16-03-04 23:10

Michael wrote:
> Hvis jeg reloader en zone med 'rndc reloaf zone.dk' så sendes der en notify,
> men slaveserveren bliver ikke opdateret.

Jeg havde på et tidspunkt et problem med en primær ns der havde flere
ip-numre, hvor den så sendte notify beskeden ud med det forkerte
ip-nummer som afsender, og slaveserverne derfor bare smed beskeden væk.
Hvis det er det der er problemer så skal ud kigge på notify-source.

Thor