Suset fra Kalleboderne
Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 16-03-04 15:28

I dagens Berlingske Tidende er der en artikel om "Suset fra
Kalleboderne" i serien "Det gamle København" af Jørgen Larsen.
Han gennemgår, hvordan udviklingen af det næsten øde strandområde uden
for den gamle Vestevold eksploderede mellem 1870 og 1900. Interessant
læsning.
Desværre fortæller han ikke, hvorfra udtrykket "Suset fra Kalleboderne"
stammer.
Jeg kan huske udtrykket fra den ældre del af familien, når der skulle
skåles i festligt lag. Udtrykket blev efterfulgt af en susen, som alle
udstødte, inden glassene blev tømt. jeg kan ikke huske, om der blev sagt
"Suset fra Kalleboderne" eller "Suset fra Kalveboderne.
Kender nogen mon forklaringen bag udtrykket?
Venlig hilsen
Kitt Søndergaard

Fra : Flemming Holm

Dato : 16-03-04 15:55

3 hurra efterfulgt af suset fra Kalveboderne.
Det har vi altid brugt.
Jeg har fået en forklaring på udtrykket, men jeg ved ikke om det
holder:
De 3 hurra skulle stamme fra signalet mellem danske orlogsskibe i
usigtbart vejr, da afgav danske skibe 3 skud.
Suset fra Kalveboderne skulle være opstået efter slaget i Køge Bugt.
Det skulle kendetegne kanontorden.
Men - jeg ved ikke om det er sandt, det er en marinehistorisk persen,
der har givet forklaringen.
Hilsen Flemming Holm 3140

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-03-04 15:59

"Kitt Søndergaard" <kitt@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> I dagens Berlingske Tidende er der en artikel om "Suset fra
> Kalleboderne" i serien "Det gamle København" af Jørgen Larsen.

Hansen, Rolf: Suset fra Kalleboderne Artikel I:
Kristeligt dagblad. - 1993. - 1993-09-17

Kan måske løse gåden?

http://home13.inet.tele.dk/pgm/pm13.html rummer en historie, hvor
udtrykket bruges.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Heldigvis er alle lidt klogere end alle de andre!