Apporteringstræning
Fra : Erik Aalund

Dato : 16-03-04 09:35

Hej,

ER der nogle der evt. kender til litteratur eller WEB-sider som er gode
i forhold til apporteringstræning.
Jeg har en Golden hvalp der er 4 måneder.
Den vil meget gerne samle ting op og henter hele tiden sko, håndklæder
m.m. som han tager med sig et sted hen hvor han kan være alene med det.
Hvis jeg prøver at få ham til kalde han til mig, slipper han det har har
og løber fint hen til mig.
Vi har en Golden tæve på 4 år, som jo også henter sko og andre ting, som
hun stolt går hen til os med. Altså lidt det modsatte af hvalpen og det
rigtige i forhold til apportering og ikke mindst markprøver.

Nu er jeg lidt bange for at hvalpen skal få lidt for dårlige vaner, men
jeg kan simpel ikke helt se hvordan jeg kan få ham til at komme hen til
mig med f.eks. dummien. Når vi er ude og gå i snor samler han gerne
grene og en dummy op og går ved siden af mig men jeg roser ham. Men jeg
er sikker på at hvis han ikke havde snor på, ville han løbe lidt længere
væk.
Det skal sige at jeg aldrig har taget tingene fra han, uden at han har
fået noget i bytte eller er belevet forstyrret af anden grund og dermed
forladt "byttet".
Har I nogle gode råd eller henvisninger til litteratur eller websider.

Hilsen
Erik
www.aalund.esenet.dk

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 16-03-04 10:38

http://www.hundelivet.dk/artikler/
eller en bog om apportering af Marie Hanson Hallgren

/Carina

Fra : Holm

Dato : 16-03-04 10:52

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> ER der nogle der evt. kender til litteratur eller WEB-sider som er gode
> i forhold til apporteringstræning.

Hej Erik .

Jeg har prøvet at finde nogle link til dig .
Når jeg selv har trænet apportering har jeg altid først trænet "drift" men
det ser ikke ud til at være noget problem for din hund .

Hvis mine hunde ikke ville kome med apporten igen , så gjorde jeg følgende :
Kast apporten , hunden samler den op , kald på hunden med meget glad stemme
, vil den ikke komme så begynder jeg at løbe væk fra hunden og lave sjove
bevægelser , når hunden så kommer med apporten løber jeg længere væk igen og
bliver ved et par gange på denne måde indtil hunden kommer helt tæt på med
apporten.
Så tager jeg fat i apporten og laver lidt ruske leg , lader hunden få
apporten og jeg løber væk igen .

På denne måde synes de fleste hunde at det ligefrem bliver sjovt at komme
med apporten , og man går så videre til at tage apporten , rose rigtig meget
og aflevere apporten til hunden igen uden at kaste .

Hvis man hver gang tager apporten fra hunden , vil den ikke synes det er
særligt sjovt , derfor er det bedst at variere sin træning så hunden ikke
kan forudse hvad der skal ske , og så bliver det ikke kedeligt for den .

Et par link :
http://www.agilitryk.dk/page5.html

http://home13.inet.tele.dk/brma/apportering.htm

God fornøjelse

Venlig hilsen Holm

Fra : JSC

Dato : 16-03-04 11:12

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> bliver ved et par gange på denne måde indtil hunden kommer helt tæt på med

Helt enig så lang!!

Et alternativ til at løbe bort at at sætte sig på hug, med ryggen til
hunden og "rode" lidt i jorden. Det virker generelt godt på hjemkalds
øvelser...... (Fine bøger vil sikkert beskrive det som dæmpende signaler
)

> Så tager jeg fat i apporten og laver lidt ruske leg , lader hunden få
> apporten og jeg løber væk igen .

Hvis den skal bruges til jagt- Så er det nok en rigtig dårlig idé at lege
"ruske leg" med apporten. Det vil ikke se godt ud på vildt.

> [...]
> kan forudse hvad der skal ske , og så bliver det ikke kedeligt for den .

Igen helt enig - variation i alt træning holder motivationen oppe ved såvel
hund som fører..

/Jørgen

Fra : Erik Aalund

Dato : 16-03-04 11:18

> [...]
> apporten.
> Så tager jeg fat i apporten og laver lidt ruske leg , lader hunden få

Min hvalp vil gerne komme når jeg kalder, problemet er blot at den
smider dummien inde den løber afsted.
Men jeg kan godt se hvad du mener med din beskrivelse.
Hilsen
Erik

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-03-04 12:56

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> wrote in message
> [...]
<klip>
> Har I nogle gode råd eller henvisninger til litteratur eller websider.
Hej Erik
Jeg havde store problemer med min lab hvalp, og forsøgte alverdens ting og
sager.
Nu er jeg ellers ikke den store clikker trænner, men har haft held med det
nogle specifikke øvelser (primær at klippe negle og apportering)
Øvelsen til apportering er på http://www.dogscouts.com/retrieve.shtml

Peter

Fra : Erik Aalund

Dato : 18-03-04 13:40

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> Nu er jeg ellers ikke den store clikker trænner, men har haft held med det
> nogle specifikke øvelser (primær at klippe negle og apportering)

Jeg skal egentlig lige høre om du brugte "klikker" i forbindelse med din
hvalp jf. ovenstående?
Eller hvad gjorde du`?

Hilsen
Erik

Fra : Peter Andersen

Dato : 23-03-04 12:00

> "Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Jeg skal egentlig lige høre om du brugte "klikker" i forbindelse med din
> hvalp jf. ovenstående?
> Eller hvad gjorde du`?

Hej Erik
Undskyld den lidt lange respons tid.
Ja jeg brugte klikker til at lære ham apportering, som i linket. Til at lære
klikker trænning brugte jeg Lise-lotte hjemme side ( noget med netdyrlægen
eller sådan noget kan ikke lige finde linket)
Det har virket fint og Retriever klubben får jeg tit at vide at det er en
dødsynd at give godbider ved apport, men ved hjælp af den teknink jeg har
brugt har vi ingen problemer med at han smider den for at få godbiden,
belønninger er jo ene og alne at holde den i munden til jeg siger tak

Peter

Fra : Winther

Dato : 23-03-04 15:29

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugt har vi ingen problemer med at han smider den for at få godbiden,
> belønninger er jo ene og alne at holde den i munden til jeg siger tak

Det er noget sludder, at godbidder ved apport er en dødssynd. Selvfølgelig
belønnes ikke, hvis apporten smides for tidlig, men forkert brug af
belønning/ros/godbidder kan selvfølgelig ødelægge øvelsen, det er
hundeførerens skyld, ikke belønningsform.

Vh. Winther

Fra : Martin Vollert

Dato : 23-03-04 19:07

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message

> [...]
> belønning/ros/godbidder kan selvfølgelig ødelægge øvelsen, det er
> hundeførerens skyld, ikke belønningsform.

Enig.
--
Hilsen Martin.

Fra : Peter Andersen

Dato : 24-03-04 02:19

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message

> "Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message

> en
> har

Selvfølgelig

> Enig.
Hejsa
Det er jeg jo i sagens natur jo også enig i. Ville blot forvarsle Erik i at
han kunne få den skudt i skoen

Peter

Fra : JSC

Dato : 24-03-04 09:42

> Selvfølgelig

> Hejsa
> Det er jeg jo i sagens natur jo også enig i. Ville blot forvarsle Erik i
> [...]

Træner i også apportering med vildt og belønner med godbider??

Mvh.
Jørgen

Fra : Winther

Dato : 24-03-04 11:23

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Træner i også apportering med vildt og belønner med godbider??
>
> Mvh.
> Jørgen

Nej, bruger ikke vildt.
At en hund smider det den bærer når den kommer ind, fortæller bare, at den
ikke har forståelse for opgaven den skal udføre.

Vh. Winther

Fra : JSC

Dato : 25-03-04 07:54

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, bruger ikke vildt.
> At en hund smider det den bærer når den kommer ind, fortæller bare, at den
> ikke har forståelse for opgaven den skal udføre.
>
> Vh. Winther

Jamen så behøver man jo slet ikke at bruge godbider, hvis den forstår
opgaven. Den skal jo ikke lokkes hjem til dig!!!

I mine øjne skal man have sit hjemkald helt på plads før man starter på
apportering, hvis det er på plads, er godbider ikke nødvendigt...

/Jørgen

Fra : Winther

Dato : 25-03-04 10:55

> [...]
>
> Jamen så behøver man jo slet ikke at bruge godbider, hvis den forstår
> opgaven. Den skal jo ikke lokkes hjem til dig!!!

Så når hunden kan det hele, så ophører al belønning fordi den forstår
opgaven?
Du forstår da vældig at motivere din hund...

> I mine øjne skal man have sit hjemkald helt på plads før man starter på
> apportering, hvis det er på plads, er godbider ikke nødvendigt...

At komme hjem, er kun en lille del af en apportering, i hvert fald når der
tales om konkurrence. Problemet var vist, at apporten ikke kom med hjem,
ikke indkaldet..
I øvrigt starter jeg apporteringen omvendt, altså hunden lærer først at
holde fast i apporten osv. inde ved mig, først senere i forløbet flyttes
apporten ud.

Vh. Winther

Fra : JSC

Dato : 25-03-04 12:00

> Så når hunden kan det hele, så ophører al belønning fordi den forstår
> opgaven?
Hvor skriver jeg dette?? Jeg belønner bestemt min hund med et klap på
hovedet, kløen på brystet, lys stemme osv. - Jeg har oplevet en del hunde,
som helt mister fokus når der kommer godbidder frem.

> Du forstår da vældig at motivere din hund...

Motivere du din hund eller løser den kun opgaven for at få en godbid??

Jeg bruger kun godbidder i nødstilfælde ved indlæring af nyt. Jeg ønsker at
hunden skal løse opgaven for at "glæde" mig - Dvs. jeg må skabe rammerne for
hunden så den syntes, at det er sjovt/motiverende at løse opgaver for mig. -
For eksempelvis at kunne dirigere min hund på fløjte/hånd signaler, skal den
tro 100% på hvad jeg siger/gør ender med en succes....

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-03-04 12:23

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> skrev i en meddelelse
(klip)
> At komme hjem, er kun en lille del af en apportering, i hvert fald når der
> tales om konkurrence.

Hej
Nej, dette er ikke sandt. For en Retriever er det at komme hjem og aflevere
apporten det absolut største. Det er lige netop derfor at vi ser de meget
behagesyge Labradors klare sig så godt, til forskel fra de mere selvstændige
hunde.
Hilsen Vibeke, der har haft Labradors siden 1966

Fra : Erik Aalund

Dato : 24-03-04 11:01

> Hejsa
> Det er jeg jo i sagens natur jo også enig i. Ville blot forvarsle Erik i at
> han kunne få den skudt i skoen
>
> Peter

Og tak for det Peter.
Det er et svært område det her - og jeg er også lidt i vilrede. Jeg
træner det slet ikke med ham på nuværende og afventer at vi begynder at
introducere apportering til hvalpemotivationen i retrieverklubben - tror
jeg nok.
Han er forholdsvis god til at komme når jeg kalder eller fløjter ham
ind, men vhsi han har noget i munden, f.eks. en pind eller dummy, smider
han det med det samme for at komme hen til mig!
Hiulsen
Erik

Fra : Peter Andersen

Dato : 24-03-04 15:58

> ind, men vhsi han har noget i munden, f.eks. en pind eller dummy, smider
> han det med det samme for at komme hen til mig!

Hej Erik
Det ville jeg ikke bekymre mig om det er jo blot fordi har ikke har lært
det, han har lært at komme når du kalder og det gør den så, så den gør jo
bare hvad den bliver bedt om og så er alt i den skønnest orden. Pointen i
det lidt "amerikanske" link jeg sendte dig er jo at du skal ha skildt
øvelserne af. Så så længe den ikke kan holde ting i munden når den sidder
ved side af dig ja så er der jo ingen grund til at tro at den både vil løb
og holde på engang. Da min hund var hvalp, var jeg ved at gå i panik over
den var så dålig til at holde ting i forhold til andre retrievers, så jeg
kæmpede virkelig med det. I bagklogskabensens klare lys ville tid nok havde
været bedre, er ikke sikker på at det kun var godt at kæmpe med det sådan,
leg havde været rigeligt og jeg kunne bare ha ventet et halvt år. Så min
konklussion er: lad vær med at gå i panik, du vil mærke på hunden når den er
klar til det.

Peter¨

Fra : Erik Aalund

Dato : 25-03-04 10:15

> [...]
> konklussion er: lad vær med at gå i panik, du vil mærke på hunden når den er

Hej Peter,

Det er egentlig også den konklusion jeg er kommet til. NU vil jeg
koncentrerer mig om at træne med ham i lydighed som indkald og
lineføring m.m og når han så er lidt mere moden og bedre kan koncentrere
sig, vil jeg se hvordan det så går.
Jeg er bare så bange for at det bliver for sent han kommer igang. Når
man læser diverse bøger om retrievertræning nævnes der jo ofte at de
skal introduceres allerede som unge hvalpe.
Men om ikke andet så er han rigtig glad for at hente/stjæle vores tøj,
sko m.m. som han stolt bære ind i stuen. Og vi kan sagtes sidde og
snakke med ham og rose ham mens har har det i munden.
Hilsen
erik

Fra : JSC

Dato : 25-03-04 11:02

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse

..
> Jeg er bare så bange for at det bliver for sent han kommer igang. Når
> man læser diverse bøger om retrievertræning nævnes der jo ofte at de
> skal introduceres allerede som unge hvalpe.

En måde at holde jagt/apporteringsiveren i gang på er brug at tennisbolde.
Kast bolde og lade hvalpen "knalde" på dem, lad være med at bruge
apportkommandoen, lad det blot være leg.

Når den så er blevet mere moden kobler du apportering på hjemkald. Husk ros
så længe den holder dummyen, når dummyen er afleveret/smidt stopper ros.

/Jørgen

Fra : Winther

Dato : 25-03-04 11:10

> [...]

> sko m.m. som han stolt bære ind i stuen. Og vi kan sagtes sidde og
> snakke med ham og rose ham mens har har det i munden.

Sådan bevarer du glæden ved at hente og aflevere. Pas på med lydigheden,
sørg for, at din hund hele tiden synes det er sjovt, så skal du nok få en
god hund.

Vh. Winther

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-03-04 16:15

> [...]
> forladt "byttet".
> Har I nogle gode råd eller henvisninger til litteratur eller websider.

Hej Erik
Det er meget almindeligt at hvalpen vil tage apporten med ind "i sin hule",
hvor han føler sig tryg. Vi har altid stillet os så hvalpen ikke kunne komme
udenom og så fået ham til at aflevere apporten.
Jeg synes, at du skulle melde dig ind i Dansk Retriever Klub og begynde på
hvalpetræning der. Det er meget vigtigt at du får begyndt rigtigt på
træningen, og ikke alle råd angående apportering kan "flyttes" over på
Retrievere. Derfor får du den bedste hjælp i en klub, hvor der bliver taget
hensyn til Retrieverens specielle apporteringsevne.
Hilsen Vibeke, Labradorejer siden 1966

Fra : qfha

Dato : 16-03-04 17:16

"Erik Aalund" skrev d. 16-03-04 09:35 dette indlæg :
> [...]
dermed
> forladt "byttet".
> Har I nogle gode råd eller henvisninger til litteratur eller websider.

----------

Det er helt naturligt for en hvalp, selv at ville have byttet i starten.
Du skal ændre dens adfærd, så den synes, at det bedste i verden er at
aflevere til dig.
Du skal starte al træning i stuen. Tøm den for andre mennesker og dyr,
og luk døren.
I starten på et meget lille område kaster du en dummy (evt blot 1
meter), Hold hunden til den er kastet, sig herefter apport, og lad
hunden hente apporten. På grund af den lille afstand kan du "indfange"
hunden. Du får hunden til at sætte sig og stille og roligt tager du
hånden under apporten og lirker den forsigtigt ud af hunden mund og
siger tak. Du belønner herefter med en godbid, men først når seancen er
helt overstået. Det skal bare gøres få gange, så sidder det der.
Herefter øger du afstanden. Når det sidder rigtigt godt, fortsætter I i
haven. Går det skidt her, er I gået for hurtigt frem og må tilbage til
stuen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Aalund

Dato : 17-03-04 08:01

Hej allesammen,

Mange 1000 tak for alle jeres gode råd og henvisninger.
Nu har jeg lidt læsestof og lidt at arbejde med.
Vibeke jeg er allerede medlem af Dansk Retrieverklub og skal faktisk til
hvalpetræning den først kommende lørdag - og jeg er opmærksom på at de
artikler jeg nu har fået af jer, ikke alle kan overføres direkte til en
Retriever.
Mange hilsner
Erik

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-03-04 15:37

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> wrote in message
..
> Vibeke jeg er allerede medlem af Dansk Retrieverklub og skal faktisk til
> hvalpetræning den først kommende lørdag

Hej Erik
Det link jeg sendte dig tidliger er i den meget bløde end af skalaen, og det
er ikke alt min trænning der foregår i den form, men det virkede.
Vedr. Retriver klubben. Ja så har jeg flyttet en del rundt i danmark de
sidst par år, og har så været til "prøve trænning forskellige steder.
Min egen konklussion er at Kennels klubens trænning er lang bedre grund
trænning end Retriver klubens (Der er kæmpe regional forskelle).
Idag trænner jeg både i Retriever kluben og i kennel klubben.
Grundtrænningen i Kennel klubben er bare langt bedre og min hund bliver
væstenlig mere præcis af den trænning vi lave fra kennel klubben. Men til
gengæld er der kun et sted at lære min lab at arbejde sammen med andre
labber (Labber er det bedste i verden for min hund), og lære reel jagt
trænning og det er i Retriever klubben.
Så hvis din Retriever klub er lidt "hårde i filten" ja så ville jeg småtte
over i kennelklubben til noget hvalpetrænning og undghunde trænning ( og så
når hunden bliver omkring 1½ vende tilbage og træne jagt parallet med Kennel
klubbens LP trænnig.
Dette er mine tanken og det kan let være jeg tager fejl, hvis du er endt i
god klub

MVH

Peter