Javascript : Udregn dato for xx dage siden~
Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 16-03-04 10:46

Hej

Er der nogen der har en funktion i javascript, der kan udregne en dato
ud fra dags dato fratrukket X dage...

Altså, man skal kunne kalde den med X som antal....eks. 30 eller 20
eller 10 eller lign.

Mvh
Kasper

Fra : Dcasso

Dato : 16-03-04 17:02

>Er der nogen der har en funktion i javascript, der kan udregne en dato
>ud fra dags dato fratrukket X dage...

<HEAD>
<TITLE></TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE=javascript>
<!--
function AddDays(strDate,intDays){
strDate = Date.parse(strDate);
strDate = parseInt(strDate, 10);
strDate = strDate + intDays*(24*60*60*1000);
strDate = new Date(strDate);
document.form1.strNewDate.value = strDate.toLocaleDateString();
}

//-->
</SCRIPT>

</HEAD>
<BODY>
<FORM action="" method=POST id=form1 name=form1>
Enter Number of Days<INPUT type="text" id=text2 name=intDays><br>
<INPUT type="button" value="Calculate" id=button1 name=button1
onClick="JavaScript:AddDays(Date(),document.form1.intDays.value)"><br>
<hr>
<INPUT type="text" id=text3 name=strNewDate >
<hr>
</FORM>
</BODY>
</HTML>

Dennis Cassøe
------------------------------
Er igang med en undersøgelse om brugen af hjemmesider
Deltag venligst på http://www.personalize-it.dk/skema
Præmier: 1 gavekort á 500 kr. og 4 gavekort á 200 kr.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-03-04 20:38

Dcasso <ikke@oplyst_pga_spam.dk> writes:

> <SCRIPT LANGUAGE=javascript>

Brug
<script type="text/javascript">
I HTML 4 er type-attributten påkrævet, mens language-attributten er
"deprecated". Det er altid nok at bruge type.

> <!--

HTML-kommentarer er ikke nødvendige.

> function AddDays(strDate,intDays){
> strDate = Date.parse(strDate);
> strDate = parseInt(strDate, 10);

Unødvendig. strDate er allerede et heltal (hvilket måske også betyder
at "strDate" er et dårligt valgt navn :)

> strDate = strDate + intDays*(24*60*60*1000);

Det er altid farligt at bruge 24*60*60*1000 (aka. 864E5) da det ikke tager
højde for sommertid.
Prøv fx din funktion sådan:
AddDays("27 March 2004 23:30",1);
Det giver den 29. marts kl. 00.30.

Brug i stedet:
date.setDate(date.getDate()+intDays);
hvor date er en Date.

> strDate = new Date(strDate);
> document.form1.strNewDate.value = strDate.toLocaleDateString();

Jeg anbefaler at bruge forms-collection'en:

document.forms['form1'].elements['strNewDate'].value =
strDate.toLocaleDateString();

Det har fordelen af at være korrekt i følge W3C DOM og samtidigt virke
I alle browsere.

> onClick="JavaScript:AddDays(Date(),document.form1.intDays.value)">

Der er ingen grund til at skrive "javascript:" i starten af en
onclick-handler. Indholdet af en sådan er per default Javascript, og
i de fleste browsere bliver det blot ignoreret some en ubrugt label.
(IE bruger det faktisk til at vælge at indholdet er Javascript, men
da det er default, er det alligevel unødvendit).

(Og husk at DOCTYPE også er påkrævet af HTML 4 :)
/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-03-04 20:28

Kasper S Nielsen <ksn@get2net.dk> writes:

> Er der nogen der har en funktion i javascript, der kan udregne en dato
> ud fra dags dato fratrukket X dage...

function dageTilbage(n) {
var date = new Date();
date.setDate(date.getDate()-n);
return date;
}

alert(dageTilbage(42)); // i dag giver det 3. februar

/L