Træværk
Fra : Mads Prahm

Dato : 15-03-04 23:05

Hej - jeg har brug for at par råd vedrørende valg af træsorter.

Forskellige trædele der sidder "udvendigt" på min Bianca 28 trænger til
udskiftning. Fx. de to plader der tilsammen udgør "døren" til
kahytsnedgangen, og løjbommen. Hvilke træsorter kan med fordel anvendes? Er
teak det eneste der kan tåle at stå ubehandlet?

Lugen til kahytsnedgangen måler ca. 2 x 50x60cm, og er ca. 14mm i
godstykkelse. De "orignale" plader er af finer, og de er ved at falde fra
hinanden. Skal jeg udskifte dem med massivt træ, eller finer?

Løjbommen er et massivt stykke træ på ca. 8x5cm og ca. 80cm langt. Hvilke
træsorter er egner sig til erstatte den?

Og hvor i Københavnsområdet finder man den slags?

Mads

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-04 23:39

Uheldigvis faldt Mads Prahm over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> kahytsnedgangen, og løjbommen. Hvilke træsorter kan med fordel
> anvendes? Er teak det eneste der kan tåle at stå ubehandlet?

Ja, det er det nok. Teak har et højt indhpold af kisel, så det kan
tåle mosten. Men du får et chok, når du får prisen på teakfiner. Det
er mellem 4-5000 for en plade i 18 mm tykkelse.

Den aktuelle pris på de dimensioner, du skal bruge, kender jeg ikke.

Alternativt kan du bruge en god mahogny finer, det er til at betale.
Du kan også bruge en almindelig østen eller båd finer, og så selv lime
det sidste lag finer på. Det er der mange, som gør.

Når den kun er 14mm i tykkelsen, så er det ikke optimalt at lave i et
stykke. Dels er det besværligt at lime stave sammen, og dels vil du få
problemer med at det slår og vrider sig på sigt. Det er derfor, at man
som oftest bruger finer, fordi det er stort set formstabilt, når blot
det har samme overfladespænding.

> Løjbommen er et massivt stykke træ på ca. 8x5cm og ca. 80cm langt.
> Hvilke træsorter er egner sig til erstatte den?

Teak eller mahogny. Begge dele fås hos den lokale trælæst, og har de
ikke de rigtige dimensioner, så kan du bare lime træet sammen, så det
passer.

> Og hvor i Københavnsområdet finder man den slags?

Løjgangen er nem, det burde de fleste have, men fineren er svær.
Navnlig hvis du vil lægge det sidste lag på selv. Det er hundesvært at
få i københavn, jeg har selv brugt timevis på at finde en tynd finer
til en forluge. Det bedste bud er nok hos en bådbygger eller et værft.

Alm. mahogny eller bådkrydsfiner kan fås i de store trælasthandler.

Claus

Fra : Per J

Dato : 16-03-04 15:14

I meddelse: c359ag$oqc$1@news.cybercity.dk.
Skriver Mads Prahm via sin e-mail <junk@prahm.dk>:

> [...]

Prøv http://www.malmolist.se/
Jeg har ikke selv erfaring med firmaet, men jeg havde linket liggende.
Men jeg vil selv prøve firmaet, når jeg når dertil.

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : PKJ

Dato : 16-03-04 16:02

"Mads Prahm" <junk@prahm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hvilke
> træsorter er egner sig til erstatte den?
>
> Og hvor i Københavnsområdet finder man den slags?

"Døren" vil jeg lave i både-plywood. Enten Teak eller Mahogny
Marine-Plywood ligger normalt i store plader 122 x244 cm. Den "bette"
stump
du skal bruge vil jeg eftersøge hos en bådebygger/-værft. Der kan du
sikkert også finde
et stykke massivt teak til løjbom.

"Løjbommen" i et stykke massiv teak.

X-Finer uanset om det er teak eller mahogny tåler ikke ret godt at være
ubehandlet.

Giv mindst 5 gange god poyurethan lak Eks. Hempel 228.

Løjbom i teak kan stå helt ubehandlet (lysgrå/hvid) og kan holdes fri
for alger med lidt Rodalon 1 x pr år
Hvis du vælger Mahogny bør du absolut lakere da den ellers bliver meget
grim at se på
efterhånden. Den rådner imidlertid ikke.

/PKJ

Fra : Steen Andreasen

Dato : 16-03-04 20:52

Øbro Trælast i Randersgade har et rimeligt stort udvalg i teaklister,
teakbrædder og teakfiner.

Steen

Fra : Steen Andreasen

Dato : 16-03-04 20:52