Lidt gode råd til hvalp, søges..
Fra : Berit Nielsen

Dato : 15-03-04 10:37

Hejsa.
Vi har taget en dejlig lille Rottweiler pige på 18 uger hjem til os på
langtids ferie. (Længere forklaring).
Vi har lidt problemer med hende, som jeg gerne lige vil have lidt gode råd
til.
Hun stress spiser, og sluger maden hel.
Selv størrere stykker som f.eks et rundstykke ryger ned uden hun smager på
det.
Jeg har efterhånden lært hende at slappe af før hun får lov at spise,
det første stykke tid røg mine fingre med når hun kastede sig over maden
inden skålen var sat ned.
Men nu kommer hun hen, sætter sig, og venter tålmodigt på at få "værsgo" før
hun spiser sin mad.
Men hvordan får jeg hende til at slappe af og smage på maden ???
Jeg har kommet kogende vand over, så tørkosten er i "opløsning" når hun så
får den.
(selvfølgelig når den er afkølet).
Vores egne hunde er hun færdig lang tid før, og har nu lært at man ikke går
i desres skåle, tomme som fyldte.
Vores egen "hvalp" på nu 10 måneder spiser i portioner, og har som regel
foder i sin skål det meste af dagen.
Det har hun lært at lade være.
Jeg vil gerne have nogle gode råd, eller ideer til hvordan jeg kan hjælpe
hende.

Derudover har jeg et renligheds problem med hende.
Hun tiser på turene vi går, og også ude i vores have.
Men derud over kan hun komme lige ude fra og ind, og så tisse 5 min senere.
Om morgenen står vi op til en masse små søer på gulvene.
Vi har prøvet at gøre som vi har gjort da vi lærte vores egne 9 hvalpe at
blive renlige,
og de alle 9 var ikke så stort et problem som hende her.
Vi kan gå ud hver time, eller hver halve når hun er vågen, og alligevel
tisser hun inde.
Sjovt nok, laver hun sbsolut intet når hundene er alene hjemme.
Vi har fulgt alle "regler" om efter fodring, efter leg, når den vågner osv.
Lige lidt hjælper det så nu vil jeg gerne have et par gode råd.

På forhånd tak.
Berit Nielsen, Århus.
http://www.familiehunde.dk

Fra : Holm

Dato : 15-03-04 11:19

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langtids ferie. (Længere forklaring).
> Vi har lidt problemer med hende, som jeg gerne lige vil have lidt gode råd

(Klip)

Hej Berit .

Faktisk er det ret normalt at hunde sluger deres mad , gerne når der er
flere hunde i samme hjem.Det er langt fra alle hunde der smager på deres mad
..
Hvis hun kommer fra et stort kuld , så kan det være en af grundene..så er
det jo med at skynde sig !
Hvis du har mulighed for det , så lad hende spise alene .
Jeg vil foreslå at du spreder hendes mad over et større område evt. i haven
, gem gerne en del af maden under kopper og tallerkner eller i legetøj
beregent til dette ...på den måde vil det forsinke hendes indtagelse af
maden og hun får brugt hjernen og næsen til at finde maden .
Det er en utrolig god beskæftigelse for hunde og jeg foretrækker denne form
for fodring end den almindelige i en madskål.
Vilde hunde og ulve er skabt til at søge deres føde selv , og vores tamhunde
fungerer faktisk på samme måde , vi har bare forkælet dem for meget og på
den måde frataget dem en af deres vigtigste funktioner .

> [...]
senere.
> Om morgenen står vi op til en masse små søer på gulvene.

Allerførst skal du nok sikre dig at der ikke er noget fysisk galt med hende
..
Mange hunde kan have blærebetændelse eller andet som bevirker at de tisser
små søer alt for ofte ...
Men det kan jo være begynder stress , nyt hus , nye mennesker og hunde mm.
Optræd altid meget roligt når I er sammen med hende , og bliv ved med at ros
hende når hun tisser udenfor .

Det er en god iagttagelse du har gjort ved at bemærke at hun ikke laver
noget når I ikke er hjemme .
Det kan måske tyde på at hun underkaster sig meget overfor jer ( lederen)
ved at småtisse når I er der ...så pas på med ikke at blive vred når hun gør
det .
Ignorer det hellere ( selvom det er ret svært )
Måske har hun fundet sin plads blandt jeres egne hunde , men er måske stadig
usikker overfor jer ? Det er bare et lille gæt ...mange hunde stress tisser
, og det kan også skyldes glæde ...så det må I finde ud af om det er .

Jeg håber du kan bruge rådene.
Held og lykke med hende .

Hilsen Holm

Fra : fam. Ager

Dato : 15-03-04 14:53

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tisser
> , og det kan også skyldes glæde ...så det må I finde ud af om det er .

--------------------------------------------------------.

Hejsan!

Jeg vil bare give holm helt ret!. for mig lyder det også som stress. Jeg
overtog en 6årig hund for et par år siden som også var enormt stresset i
lang tid efter vi fik ham, kunne også gå og småsjatte hele tiden og var
generelt "oppe og køre" hele tiden.

Der skulle tid til, en masse kærlighed og ros, rolig aktivering-
næsearbejde, ja, holm skriver det så fint, så det vil jeg lade stå...

Mvh. Marie.

---
T-man

Fra : Berit Nielsen

Dato : 16-03-04 08:56

Hejsa, og tak for dine svar.

> [...]
mad.
> Hvis hun kommer fra et stort kuld , så kan det være en af grundene..så er

Hun er eneste hvalp, og har aldrig haft nogen grund til at være forslugen.
Derfor er det et mysterium.
Jeg må indrømme at vi aldrig har haft en hund der har kastet sig så "glubsk"
over sit foder.

> Hvis du har mulighed for det , så lad hende spise alene

Det er ikke de andre hunde der generer hende, hvor hun kommer fra er hun
fodret alene.
Og der var problemet om end størrere.
Hun har gjort fremskridt her, omend ikke så store, men de er der.

> [...]
> beregent til dette ...på den måde vil det forsinke hendes indtagelse af
> maden og hun får brugt hjernen og næsen til at finde maden .

Det "gider" hun simpelthen ikke.
Hun kan ikke koncentrere sig lang tid nok endnu, fordi hun hele tiden kører
i højeste gear.
Hun har en "aktiveringsbold, som vi flittigt bruger, som en start.

> Allerførst skal du nok sikre dig at der ikke er noget fysisk galt med
hende.

Det er sikret

> [...]
> Optræd altid meget roligt når I er sammen med hende , og bliv ved med at

Problemet er ike begyndt her, og er grunden til hun er her på "ferie".
Det undrer mig bare at jeg ikke får "respons" fra hende, når hun er
trængende.
Hun gør det bare, også lige foran mig.

> [...]
gør
> det .
> Ignorer det hellere ( selvom det er ret svært ).

Vi gør som med totalt opstart ved en lille ny hundehvalp, der lige er kommet
hjem i ens hus.

> [...]
tisser
> , og det kan også skyldes glæde ...så det må I finde ud af om det er .

Det skyldtes ikke glæde.
Det er decideret "lettelse af blæren" *S*

> Jeg håber du kan bruge rådene.
> Held og lykke med hende .

Bestemt, det er jo altid rart med et friskt syn, og evt.
Nye ideer som jeg evt. ikke har tænkt på.
Netop derfor skrev jeg.

Tak for din tid..

Hilsen Berit Nielsen, Århus
http://www.familiehunde.dk

Fra : Pia J

Dato : 16-03-04 16:54

> Jeg må indrømme at vi aldrig har haft en hund der har kastet sig så
"glubsk"
> over sit foder.

Du må gerne komme og se mine.... De gør det samme. Jeg tror ikke de ville
holde pauser om jeg så stillede sækken frem! Kan du ikke fodre hende på
græsplænen ved at strø det ud og bede hende søge efter det? Det synes mine
er herligt.

:Pia

Fra : Holm

Dato : 17-03-04 14:06

> Hejsa, og tak for dine svar.
Klip.
> [...]
> Derfor er det et mysterium.
> Jeg må indrømme at vi aldrig har haft en hund der har kastet sig så

Havde hun ingen søskende ?
Hvis det er tilfældet , så kan det skam godt være årsågen til alle hendes
frustrationer , for det tror jeg det er .
Hvalpe som er vokset op uden kuldsøskende mangler ofte tryghed når tæven går
fra dem i perioder !

> Det er ikke de andre hunde der generer hende, hvor hun kommer fra er hun
> fodret alene.

Det kan nu godt være problemet som stresser hende , at før var hun alene ,
og nu er der pludselig andre hunde .

> haven
>
> Det "gider" hun simpelthen ikke.
> Hun kan ikke koncentrere sig lang tid nok endnu, fordi hun hele tiden
kører
> i højeste gear.

Det er jo lige netop det du skal lave om på og det sker ikke i løbet af en
dag eller to .
Desuden går jeg ud fra at det er dig der bestemmer og ikke hende .
Jeg har fuld forståelse for at hun kører i højeste gear , disse hunde er
svære at køre ned . Massage kunne måske hjælpe , samt en meget rolig
optræden fra alle i familien .

> ros
>
> Problemet er ike begyndt her, og er grunden til hun er her på "ferie".

Jeg er ked af at sige det !
Men hvis man flytter en hund med et problem , så kan det rent faktisk
stresse hunden endnu mere , og så får man slet ikke løst problemet .
Det eskalerer bare .
Jeg har en tydelig fornemmelse af at hun er meget stresset , og det er synd
..
Hun burde faktisk få en masse ro , lange rolige gåture og massage .

> Det undrer mig bare at jeg ikke får "respons" fra hende, når hun er
> trængende.
> Hun gør det bare, også lige foran mig.

Det er tydelig stress tegn , efter min mening .

> Vi gør som med totalt opstart ved en lille ny hundehvalp, der lige er
kommet
> hjem i ens hus.

Det er helt fint .

> Det skyldtes ikke glæde.
> Det er decideret "lettelse af blæren" *S*

Jeg tror stadig det skyldes stress.

> Tak for din tid..

Det er nu så lidt , jeg lærer selv en masse hver gang !;0)))

Mange hilsener
Holm