spørgsmål omkring RSA
Fra : Jakob Nygren Østergå~

Dato : 15-03-04 08:49

Hej,

jeg har fået stillet en ugeopgave ifm mine kryptologi studier. Jeg (vi) har
efterhånden lagt alt for mange timer i det, uden på nogen måde, at være tæt
på en løsning. Ret frustrerende, så nu prøver jeg her, som en foreløbig
sidste udvej.

Vi kender:
e = 179
N = 2047
p = 23
q = 89
d = e^(-1) mod (p-1)(q-1) = 179^(-1) mod 1936 = 411
(p,q og d har vi selv regnet ud jvf tidligere delopgaver)

Opgaven lyder:
Gør rede for, at en anvendelig værdi af d kunne beregnes som den inverse til
e modulo et langt mindre tal end (p-1)*(q-1).

Hvis der er nogen der kan give et hint, ville det bare være alletiders

Mvh Jakob

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-03-04 09:24

"Jakob Nygren Østergård" wrote:

> Opgaven lyder:
> Gør rede for, at en anvendelig værdi af d kunne beregnes som den inverse til
> e modulo et langt mindre tal end (p-1)*(q-1).

Det lyder underligt. Hvis det altid var tilfældet
ville det være en svaghed i RSA.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Jakob Nygren Østergå~

Dato : 15-03-04 17:30

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> Det lyder underligt. Hvis det altid var tilfældet
> ville det være en svaghed i RSA.

Det særlige i det her tilfælde er, at p og q kendes (faktorisering af N som
er lille), og dermed kan d udregnes.

Det er med denne viden at det skulle være muligt at udregne en "ny" d.

Kan bare ikke lige se det - ret frustrerende.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-03-04 22:35

> [...]
>
> Det er med denne viden at det skulle være muligt at udregne en "ny" d.
>
> Kan bare ikke lige se det - ret frustrerende.

Antag, at der findes to forskellige værdier d1 og d2,
der begge kan bruges til dekryptering. Antag desuden
d1<d2.

Så ved vi jo, at for ethvert x gælder x^d1 = x^d2 =
x^d1*x^(d2-d1). Det vil sige at x^(d2-d1)=1. Og det
kan ikke lade sig gøre for x=23. (Hvis ellers jeg kan
regne rigtigt på den her tid af aftenen).

/* Would you like fries with that? */

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-03-04 14:41

"Jakob Nygren Østergård" <j_nygren@email.dk> wrote:

>Hvis der er nogen der kan give et hint, ville det bare være alletiders

Jeg kan ikke hjælpe, men du kunne overveje at spørge i dk.videnskab
også. Udover denne gruppe er det nok der hvor der er størst
sandsynlighed for at finde krypto- og matematiknørder.

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/