alignment i forbindelse med en stak
Fra : Thomas Krog

Dato : 16-03-04 00:43

Er det mon muligt at lave en stak der kan indeholde forskellige typer uden
at få problemer med alignment? Jeg vil gerne undgå at bruge new hver gang
jeg indsætter et objekt da det formodentlig vil øge kørselstiden en del.

Interfacet vil se sådan ud:
class MultiStack{
public:
MultiStack(size_t sz); // opret en stak der fylder sz bytes
template<class T>
T* push(); // opret element af typen T og returner en pointer til det
netop indsatte objekt
void pop(); // fjern det sidst indsatte objekt
};

Jeg tænkte at man måske kunne løse alignment problemet som vist nedenunder
(bemærk at eksemplet ikke indeholder pop og destructuren som jeg endnu ikke
har lavet). Princippet er at placere objekterne på adresser der går op i
sizeof(int). Siger C++ standarden mon noget om hvorvidt den slags er ok?

#include <memory>
class MultiStack{
public:
MultiStack(size_t sz) : b(reinterpret_cast<char*>(malloc(sz))), e(b) {}
template<class T>
T* push(){
T* res = reinterpret_cast<T*>(e);
new(e)T();
e += roundUp(sizeof(T));
return res;
}
static size_t roundUp(size_t x){
const y = sizeof(int);
return (1 + (x-1) / y) * y;
}
char* b; // begin
char* e; // end
};

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-03-04 06:43

Thomas Krog wrote:
> Er det mon muligt at lave en stak der kan indeholde forskellige typer uden
> at få problemer med alignment?

Teoretisk: nej (sidst jeg checkede)
I praksis: ja

Se
* Boost.Variant (http://www.boost.org/doc/html/variant.html)
* Boost.Any (http://www.boost.org/doc/html/any.html)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Krog

Dato : 16-03-04 23:35

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Teoretisk: nej (sidst jeg checkede)
> [...]

takker - det ser ud til at være et par nyttige værktøjer.