Åbne link til bogmærke i vindue
Fra : Lykke

Dato : 15-03-04 09:52

Hej alle!
Jeg har lavet et intranet i Frontpage - delt op i rammer. F.eks.
er der en ramme med et fast index - en ramme med overskrift - en
ramme med tekstfelt samt en ramme med skiftende dropdownmenuer.

Jeg har lavet en dropdown-menu med en lang liste af ord.

I tekst-rammen har jeg lavet endnu en ramme (liste.htm) - hvor
jeg har lavet en lang liste med bookmarks over samme ord som i
dropdown-menuen - men med underliggende forklaringer.

Det er nu meningen, at man kan vælge et ord i dropdown-menuen og
at teksten i listerammen finder det rigtige bogmærke, så
forklaringen over det valgte ord kommer frem. Det virker næsten!
Problemet er bare, at listeindholdet åbner i hele vinduet og
derfor ikke kun i listerammen! Forvirret??

Spørgsmålet er nu, hvordan kan jeg beholde samme vindue, når jeg
linker til bogmærket - så det kun er indholdet i listerammen, som
ændrer sig?? Jeg har forsøgt at skrive følgende:

<form name="navForm2">
<select name="menu"
onChange="parent.location=document.navForm2.menu[document.navForm
2.menu.selectedIndex].value" size="1" style="font-family: Arial;
font-weight: bold; font-size:8pt">

<option value="c:\Ann Lykke\Ny e-Academy\Ny
e-Academy\Værktøjskassen\argumenter\argumentindex.htm">Find
argument</option>
<option value="liste.htm#Analyser">Analyser</option>
<option
value="liste.htm#Annonceringsaftale">Annonceringsaftale</option>

Nogen forslag?

På forhånd tak!

:0) Lykke

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-04 14:19

Lykke <lindboolsen@hotmail.com> skrev :

> [...]
>onChange="parent.location=document.navForm2.menu[document.navForm
>2.menu.selectedIndex].value" size="1" style="font-family: Arial;

onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'framenavn')"
size= ....>

framenavn skal så været navnet du har givet framen.
--
Knud

Fra : Lykke

Dato : 15-03-04 15:16

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> <select name="menu"
> onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'framenavn')"
> size= ....>
>
> framenavn skal så været navnet du har givet framen.

Tak - men det virker desværre ikke. Jeg har skrevet følgende:

<form name="navForm2">
<select name="menu"
onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,liste.htm)"
size="1" style="font-family: Arial; font-weight: bold; font-size:8pt">

<option value="argumenter\argumentindex.htm">Find argument</option>
<option value="liste.htm#Analyser">Analyser</option>
</select></form>

Jeg har også forsøgt at sætte "''" om liste.htm - som du havde skrevet - men
det virker heller ikke! Kan du fortælle mig, hvad jeg gør galt?

Hej igen! Ann

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-04 16:45

Lykke <lindboolsen@hotmail.com> skrev :

>Jeg har også forsøgt at sætte "''" om liste.htm - som du havde skrevet - men
>det virker heller ikke! Kan du fortælle mig, hvad jeg gør galt?

Kom med et link til siden.
--
Knud

Fra : Lykke

Dato : 16-03-04 12:22

> Kom med et link til siden.
> --
> Knud

Hej Knud
Det ville jeg gerne - men det er virksomhedens intranet - som kun er i
udarbejdelsesfasen og desuden er den fortrolig. Men i headeren står følgende:

<head>
<title>Ny side 1</title>
<base target="_self">
</head>

og i body:

[...]

</select>
</form>

Liste.htm er som følger:

<head>
<title>Argumentarkiv</title>
<!--
p.MsoNormal
   {mso-style-parent:"";
   margin-bottom:.0001pt;
   font-size:12.0pt;
   font-family:"Times New Roman";
   margin-left:0cm; margin-right:0cm; margin-top:0cm}
-->
<base target="_parent">
</head>

vigtigt, at du når den rigtige målgruppe. Derfor hjælper xx dig med
at udarbejde analyser som fortæller dig, hvor din målgruppe befinder sig i
forhold til xx læsere. Du sikres dermed en målrettet annoncering –
osv.

Er det overhovedet til nogen hjælp - eller er det bare mere forvirrende? Hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-03-04 19:51

Lykke <lindboolsen@hotmail.com> skrev :

>Det ville jeg gerne - men det er virksomhedens intranet - som kun er i
>udarbejdelsesfasen og desuden er den fortrolig. Men i headeren står følgende:

Du kunne jo lave et par testsider, men princippet for en
dropdownboks, der åbner link i et nyt vindue er flg.:

<form>
<select
onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'navnet_paa_framen')">
<option selected>vælg et link</option>
<option value="link1.htm">Link1</option>
<option value="link2.htm">Link2</option>
<option value="link3.htm">Link3</option>
</select>
</form>
--
Knud

Fra : Lykke

Dato : 17-03-04 09:37

> dropdownboks, der åbner link i et nyt vindue er

AHA - jeg tror faktisk du har misforstået mit problem - og det er nok derfor, det ikke
lykkes. Jeg har nok ikke forklaret mig godt nok - så jeg prøver lige igen:

Jeg skal ikke åbne linket i et nyt vindue. Jeg skal linke fra en dropdownmenu i een
ramme til en tekst i en anden ramme. Når jeg linker, åbner teksten på hele siden og
det er her, det går galt. Selve siden skal være uændret (og have alle
standardrammerne) - det er kun tekstrammen, som skal ændre sig.

Tekstrammen hedder link.htm. Hele siden hedder argument.index. Dropdown-menu-rammen
hedder nederst.htm. Jeg har som noget nyt forsøgt med <a target="link.htm"> - men det
virker heller ikke! Øv - det burde da kunne lade sig gøre, ikke?

Hilsen Lykke

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-03-04 14:41

> [...]

>det er her, det går galt. Selve siden skal være uændret (og have alle
>standardrammerne) - det er kun tekstrammen, som skal ændre sig.

Det er også det, det sidste eksempel gør, jeg kalder det for et
nyt vindue er nok forkert.

> [...]
>virker heller ikke! Øv - det burde da kunne lade sig gøre, ikke?

Nej, tekstrammen hedder ikke link.htm og derfor virker target
heller ikke, det er navnet på siden der åbnes i rammen.

Hvis du kigger i htmlkoden for indexsiden, så kan du se navnet på
de forskellige rammer.

Det var derfor, jeg gerne ville se en testside.
--
Knud