Langsom filoverførsel på hjemmenetværk
Fra : Kenneth Felber

Dato : 15-03-04 14:01

Hej,

Når jeg flytter filer fra den ene computer til den anden på mit
hjemmenetværk så går overførslen simpelthen så langsom. Langt fra 10
eller 100MB i sek som netkortene burde kunne klare.

Hvad kunne der være galt?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-03-04 14:13

"Kenneth Felber" <kenny@skummer.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmenetværk så går overførslen simpelthen så langsom. Langt fra 10
> eller 100MB i sek som netkortene burde kunne klare.

10 Mbit eller 100 Mbit er ikke det samme som Mbyte, du skal dividere tallet
med 8.

10 Mbit = 1,25 Mbyte/sek
100 Mbit = 12,5 Mbyte/sek

Hvis du virkeligt vil have fart på, skal du købe nogle 1 Gbit netkort, så
suser filerne afsted med 125 Mbyte/sek.

Der skal dog lige tages hensyn til andet hardware og lign. der kan være med
til at nedsætte hastigheden, det er ikke altid at man opnår de specificerede
hastigheder.

Mvh.
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Kenneth Felber

Dato : 15-03-04 14:33

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> til at nedsætte hastigheden, det er ikke altid at man opnår de specificerede

Står 10/100 på netkortet for bit!? Jamen det kørte også meget
langsommere end 1,25 og 12,5. det tog mig 10 min om at downloade 5Mb......

Det vidste jeg ikke......

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-03-04 15:27

"Kenneth Felber" <kenny@skummer.com> skrev i en meddelelse

> Står 10/100 på netkortet for bit!?

Jeps, der er nogle forhandlere der blot skriver 10/100 Mb i deres annoncer,
og det narrer mange til at tro at det er Mbyte det drejer sig om.

>Jamen det kørte også meget langsommere end 1,25 og 12,5. det tog mig 10 min
om at downloade 5Mb......

Det kan være en defekt som Jens C. Hansen også skriver, prøv at skifte
kablet og/eller opdatere dine drivere.

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 16:00

"Kenneth Felber" <kenny@skummer.com> wrote in message

> Står 10/100 på netkortet for bit!? Jamen det kørte også meget
> langsommere end 1,25 og 12,5. det tog mig 10 min om at downloade 5Mb......
>
> Det vidste jeg ikke......

Var det fra pc til pc eller fra internettet

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-03-04 17:52

> Står 10/100 på netkortet for bit!? Jamen det kørte også meget
> langsommere end 1,25 og 12,5. det tog mig 10 min om at downloade
> 5Mb......

Jeg har læst om lignende i en netværksgruppe. Hvis maskinerne på dit LAN
alle er på nettet gennem en switch (ikke en router) og derfor har global IP
tildelt af din udbyders DHCP server - så vil intern trafik vandre en tur ud
omkring internettet inden den kommer over på din anden maskine.

Det medfører at man maksimalt kan overføre mellem sine egne maskiner med en
hastighed der svarer til din internetforbindelses maksimale upstream
hastighed.

5MByte svarer til 40Mbits (5*10^6 * 8 = 40*10^6)
og 10 minutter er 600 sekunder.

Den gennemsnitlige overførselshastighed vil derfor kunne udregnes som:
40Mbits/600s = 0,06666667 Mbits/sekund - eller ca. 66Kbit/s, for lige at få
det i pæne tal.

Den lave hastighed kan skyldes dårligt kabel, kollissioner på dit netværk
eller som jeg var inde på tidligere at pakkerne tager en tur forbi din
udbyder.

Netværket ved nemlig ikke at dine maskiner kun står få meter fra hinanden.

Jeg kan ikke helt huske den smukke løsning, men prøv og installer IPX
protokollen og lav en overførsel vha den mellem de to maskiner og se om
ikke det afhjælper problemet.

Den "pæne" løsning var så vidt jeg husker noget med at tildele dine
maskiners netkort to adresser.

Jeg har ikke selv haft problemet, da jeg har en router der leverer interne
adresser til mine PC'er på mit LAN - men hvis du vil vide mere, så prøv og
spørg i en netværksgruppe. Søg gerne vha. google-grupper først - det har
nemlig været oppe og vende før.

Mvh.
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 15:14

Kenneth Felber wrote:

> [...]
> hjemmenetværk så går overførslen simpelthen så langsom. Langt fra 10
> eller 100MB i sek som netkortene burde kunne klare.

Defekt og/eller ældgammel netkort-driver.
Defekt kabel.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 15-03-04 17:55

On Mon, 15 Mar 2004 14:00:35 +0100, Kenneth Felber <kenny@skummer.com>
wrote:

> [...]
>hjemmenetværk så går overførslen simpelthen så langsom. Langt fra 10
>eller 100MB i sek som netkortene burde kunne klare.

Forkert gruppe
prøv i
dk.edb.netvaerk

Med Venlig Hilsen