Forklaring af begrebet transaktion
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 15-03-04 23:10

Hej,

Jeg har nogenlunde forståelse for hvad relationelle og hierakiske
databaser er og hvordan disse fungerer.
Men en af de ting jeg aldrig har fået helt fat i, er begrebet
"transaktion" eller transaction (engelsk).

Kan nogen af jer give en forklaring på begrebet?
Og gerne komme med nogle eksempler hvor der er anvendeligt (ja, også
gerne nogle hvor det er uunværdligt, hvis sådanne findes).

Hvis I henviser til noget dokumentation, jeg burde have fundet på
google, må det meget gerne være dansk.

Hvis dette er noget jeg kan finde på google med en enkelt nem query, så
undskyld at jeg spørger om det her, men jeg har ikke kunnet finde noget
om det, der var til at forstå.

Det meste jeg kan finde om det er tekster, hvor det er underforstået
hvad en transaktion er.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-04 07:04

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> [...]
> Og gerne komme med nogle eksempler hvor der er anvendeligt (ja, også
> gerne nogle hvor det er uunværdligt, hvis sådanne findes).

Forestil ddig, du er ved at lave et banksystem. Du har en konto, hvortil der
hører et antal posteringer.
Når man sætter penge ind, skal kontoen opdateres med saldo, og der oprettes
en postering med beløbet.
Hvis systemet går ned når saldoen er opdateret, men før posteringen er
oprettet, får man inkonsistens i sine data.
Metoden til at sikre at dette ikke sker, er at 'indkapsle' det i
transktioner:
-start transaction
-update konto
-insert postering
-commit (eller rollback).
Det er en sikring for opdatering af 'alt eller intet'.

Jeg håber det gav dig et foreløbigt indblik.

Stig Johansen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-03-04 07:11

> [...]
> "transaktion" eller transaction (engelsk).
>
> Kan nogen af jer give en forklaring på begrebet?

Et sæt af database-opdateringer, der skal udføres som en samlet enhed.

> Og gerne komme med nogle eksempler hvor der er anvendeligt (ja, også
> gerne nogle hvor det er uunværdligt, hvis sådanne findes).

Stigs eksempel er glimrende (og klassisk).

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
They had the best school for those whose social rank is rather higher

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-03-04 07:22

Kristian Damm Jensen wrote:

> Stigs eksempel er glimrende (og klassisk).

Nåh ja, det er nok fordi man også har kodet banksystemer engang, men lad os
prøve at vende den om og sige:
Transaktioner er kun undværlige ved forespørgsels systemer.
Det er ikke for at få ret, men et hint til Thomas om, at transaktioner
generelt er uundværlige, og ikke omvendt.

Stig Johansen