Antistatisk måtte.
Fra : Peter Bromley

Dato : 26-04-01 19:39

Hvor kan man få en antistatisk måtte, samt jordforbunden armbånd til når man
skal udføre "kirugiske" indgreb på PC'ere.

www.blackbox.dk har det, men til et gpdt stykke over 1000,- Kr. Det mener
jeg er i overkanten.

Peter!

--

Endnu et offer for TeleDK

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-04-01 21:22

"Peter Bromley" <the_cowboy@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man få en antistatisk måtte, samt jordforbunden armbånd til når
man
> skal udføre "kirugiske" indgreb på PC'ere.

Ehm - altså :) - pil al strøm fra pc'en og smid alle meget følsomme dele i
den antistatiske pose du formentlig fik med dit bundkort.
Så let er det ... - skal lige siges at jeg blot ligger mine ting på sengen
når jeg leger lidt med pcen.. Og det funker endnu :)

Mvh. Peter Jensen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-04-01 21:34

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in message

> [...]
> Så let er det ... - skal lige siges at jeg blot ligger mine ting på sengen
> når jeg leger lidt med pcen.. Og det funker endnu :)

Ja... det går de fleste gange, men man kan være uheldig og skade ens
hardware... og noget af det kunne jo være dyrt. Hvis man vil være på den
sikre side, bør man gøre som Peter Bromley foreslår.

- Lars

Fra : jesper pedersen

Dato : 26-04-01 22:24

> [...]
> hardware... og noget af det kunne jo være dyrt. Hvis man vil være på den
> sikre side, bør man gøre som Peter Bromley foreslår.

Ja jeg mener nu at hvis man piller rigtigt godt på en radiator og sit
kabinet (og smider nylonskjorten) så kan
man nøjes med at bruge sine penge på hardware.
Det har fungeret her utallige gange.
Alternativt kan man bade i skyllemiddel lige inden operationen

Jesper

Fra : jesper pedersen

Dato : 26-04-01 22:50

"jesper pedersen" <sjp@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man nøjes med at bruge sine penge på hardware.
> Det har fungeret her utallige gange.
> Alternativt kan man bade i skyllemiddel lige inden operationen

Zitech har ikke måtten (brug antistatisk pose), men et armbånd til 60 kr.
http://www.zitech.dk

Jesper

Fra : Henning

Dato : 27-04-01 08:20

>Ja jeg mener nu at hvis man piller rigtigt godt på en radiator og sit

Nå, jeg troede ellers alle nokkefår, der troede på den med radiatoren,
var udryddet
Radiatoren har intet med din PC at gøre! Om du har samme potetiale
naboens radiator er irrelevant - det er i forhold til din PC der
tæller

Henning
hsb@image.dk

Fra : Skole Elev

Dato : 27-04-01 08:29

Har jeg fået det galt i halsen, eller....

Radiatoren ( i hvertfald hjemme hos mig) er jordet. Er det ikke det bedste
at røre den, og PC'en, forderved at få det hele afladet, od få samme
spænding som dit hardware????

Ja jeg ved godt at hvis jeg sidder i en nylonskjorte og basker med vingerne,
så kommer jeg i stødet igen.

Fra : Henning

Dato : 27-04-01 09:03

On Fri, 27 Apr 2001 09:29:06 +0200, "Skole Elev"
<UnderbetaltOgUdbraendt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Radiatoren ( i hvertfald hjemme hos mig) er jordet. Er det ikke det bedste
>at røre den, og PC'en, forderved at få det hele afladet, od få samme

Nej, nej. Hold radiatoren helt ude af billedet. Koncentrer dig bare om
at få samme potentiale som kabinettet - så er alt andet ligegyldigt.
Strap dig på kabinettet med et ESD-armbånd, og læg dine ting på
ESD-måtten, som også er forbundet til kabinettet
(Mange steder, specielt etageejendomme, er radiatoren ikke i nærheden
af "jord" på noget tidspunkt, men kører i plasticrør meget af vejen.)
Du risikerer også at slå HPFI-relæet ud, hvis du rører radiator og PC
samtidig, hvis der ikke er brugt jord-stik.

Henning
hsb@image.dk

Fra : Santa Xcaze

Dato : 27-04-01 13:04

Altså hvis du bare skal aflade dig selv ... Med hensyn til statisk
elektisitet ... Ville jeg da mene, at hvis man rør det der metal dimse dut
som forbinder radiatoren med røret skulle være godt nok ...????

Fra : Henning

Dato : 27-04-01 13:06

On Fri, 27 Apr 2001 14:03:45 +0200, "Santa Xcaze" <nothing@nogood.dk>
wrote:

>Altså hvis du bare skal aflade dig selv ... Med hensyn til statisk
>elektisitet ... Ville jeg da mene, at hvis man rør det der metal dimse dut
>som forbinder radiatoren med røret skulle være godt nok ...????

Men hvorfor skal du aflade dig selv - i forhold til hvad? Det nytter
ikke noget, at du er på 0 volt, hvis kabinettet er på +10.000v. Så
springer der en gnist alligevel.

Henning
hsb@image.dk

Fra : Erik Hansen

Dato : 26-04-01 20:53

Nu ved jeg ikke hvor stor en måtte du har set pris på, men jeg syntes
ikke prisen lyder helt afskrækkende. ESD udstyr er dyrt og koster en
del kr.
Der hvor jeg arbejder har vi også nogle antistatiske arbejdsstationer,
både med måtte på gulv og bord, samt armbånd. Vi har lavet 3 komplete
arbejdsstationer, og jeg mener det var noget med ca. 5.000.- det
kostede.

Hvis du skal lave indgreb i en PC som privat behøver du ikke at
anskaffe noget ESD udstyr, bare du søre for at du hele tiden har samme
potentiale som computeren og de printkort du hiver ud og sætter i,
f.eks. ved hele tiden at holde i kabinettet med en hånd, og ligge
printkortene på en ESD pose.

Hvis du skal arbejde professionelt, så vil jeg anbefale at du bruge de
1000.- på en ESD station, ikke fordi det er meget bedre end den anden
løsning, men det er noget nemmere at arbejde med.

Hvis du har tænkt dig at bruge en loddekolbe, så husk den skal også
være ESD, og have samme potentiale som det andet ESD udstyr.

....Erik