Linux server for dummies
Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-03-04 22:50

Jeg skal have en server sat op til, foreløbig, to domæner.

Jeg har besluttet at det SKAL være en Linux-server.

For begge domæner skal der være: FTP, Web og mail.

Derudover skulle jeg gerne være i stand til at surfe lidt, passe min
mail og usenet, og icq.

Jeg har forsøgt mig med flere distributioner.

Men er hver gang løbet ind i det problem at man nærmest skal være nørd
for at kunne finde ud af at få tingene sat rigtig op.

Findes der programmer der enten er et serverprogram med grafisk
brugerflade, eller som er en grafisk brugerflade til et af de
serverprogrammer der findes i forvejen?

Jeg bør måske lige oplyse at mit arbejde gør at jeg ikke har den tid jeg
åbenbart har brug for for at kunne sætte mig ind Linux så godt at jeg
gerne ville.

--
MVH Finn

Fra : Kasper Skjodt Nielse~

Dato : 14-03-04 23:00

www.e-smith.org lyder som præcist hvad du søger.....

Du installerer og bliver præsenteret for en række valg til diverse
servere. Jeg mener endda du bliver tilbudt at oprette flere domains,
både i web og mail.

Skal siges at jeg kun selv har testet den, aldrig kørt med den i
praksis...men det så let og gnidningsfrit ud.

Mvh
Kasper

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-03-04 23:01

On Sun, 14 Mar 2004 22:49:58 +0100, Finn wrote:

> Jeg bør måske lige oplyse at mit arbejde gør at jeg ikke har den tid
> jeg åbenbart har brug for for at kunne sætte mig ind Linux så godt
> at jeg gerne ville.

Hvorfor har du så valgt at det SKAL være Linux?

Ofte anbefaler folk ting som clarkconnect og e-smith til folk der
spørger som du gør:

<http://www.clarkconnect.org/>
<http://www.e-smith.org/>

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-03-04 05:24

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor har du så valgt at det SKAL være Linux?

Lyder stabilitet og sikkerhed som rimelige grunde?

En af de Vinslöv omgange jeg har haft kørende kunne end ikke holde sig i
live i en hel uge.

> Ofte anbefaler folk ting som clarkconnect og e-smith til folk der
> spørger som du gør:
>
> <http://www.clarkconnect.org/>
> <http://www.e-smith.org/>

De er noteret. Men den med arbejdet gør at det først bliver næste
weekend jeg får kigget.

--
MVH Finn

Fra : Andreas Paasch

Dato : 14-03-04 23:09

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Jeg bør måske lige oplyse at mit arbejde gør at jeg ikke har den tid jeg
> åbenbart har brug for for at kunne sætte mig ind Linux så godt at jeg

Det er nu ikke så galt som det lyder.

Alle distroer kan det samme, bare lidt forskellige metoder.

Men, som FTP ville jeg klart vælge Pure-ftp fra www.pureftpd.org
Dokumentation for pureftp er ret godt forklaret.

Som webserver, ingen tvivl, apache2, flere domæner håndterer du ved
virtualhosts.
Er ret simpel at sætte op og få grund konfigureret ... ellers siger de
forskellige konfigurationsfiler mere.

Som mailserver, en hurtig postfix med virtuel opsætning af domæner og
clienter via MySQL.
Der er mange gode guider derude, men jeg vil umiddelbart fremhæve:

http://www.gfxcafe.com/Mail%20Howto.htm
http://www.jennings.homelinux.net/mailserver_config.html
http://www.khoosys.net/single.htm?ipg=118#SquirrelMail
http://high5.net/howto/

Af disse må du læse lidt først for at se, hvilken der rammer dine behov
bedst.
Men SpamAssassin som spamfilter og antivirus for dine eventuelle windows
klienter ville jeg nok kraftigt anbefale.

/Andreas

--
Peace and long life ...
Registeret Linux user #292411

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-04 23:37

"Finn Guldmann" <is.no@good.invalid> wrote:

>Jeg skal have en server sat op til, foreløbig, to domæner.
>Jeg har besluttet at det SKAL være en Linux-server.

Selvfølgelig...

>For begge domæner skal der være: FTP, Web og mail.
>
>Derudover skulle jeg gerne være i stand til at surfe lidt, passe min
>mail og usenet, og icq.

Principielt bør du adskille server og workstation funktionen.

Er det en server der skal 'ses' via en ADSL linie stiller det ikke store krav til hardware. Så kan serveren fint køre på en ældre
2-400 MHz maskine...

>Findes der programmer der enten er et serverprogram med grafisk
>brugerflade, eller som er en grafisk brugerflade til et af de
>serverprogrammer der findes i forvejen?

Der er mange linux distributioner men jeg foretrækker http://fedora.redhat.com i server sammenhænge...

Den kan du supplere med Webmin, et web-baseret interface til administration af Linux. Den hentes her:

http://www.webmin.com

>Jeg bør måske lige oplyse at mit arbejde gør at jeg ikke har den tid jeg
>åbenbart har brug for for at kunne sætte mig ind Linux så godt at jeg
>gerne ville.

Hvis du skal ha' ansvaret for en-eller-flere server bør du nok sætte dig grundigt ind i systemet - Ellers får du meget hurtigt
uvelkomment 'besøg' af folk der er klogere end dig

<mlr>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-03-04 23:45

Finn Guldmann wrote:
> Jeg skal have en server sat op til, foreløbig, to domæner.
>
> Jeg har besluttet at det SKAL være en Linux-server.

Godt så.

> For begge domæner skal der være: FTP, Web og mail.

Nemt

Hvilke? E-smith (<http://www.e-smith.org/>) f.eks.?

> Men er hver gang løbet ind i det problem at man nærmest skal være nørd
> for at kunne finde ud af at få tingene sat rigtig op.

Tak

Jeg tror ikke problemet er så meget at man skal være nørd, men mere at
tingene tit gøres på en anden måde, der ikke er sværere, men blot
anderledes, end du er vant til.

> Findes der programmer der enten er et serverprogram med grafisk
> brugerflade, eller som er en grafisk brugerflade til et af de
> serverprogrammer der findes i forvejen?

På Unix og (dermed Linux benytter man sig af byggeklodsprincippet.
Et webserverprogram har ikke brug for et grafisk interface for at kunne
"servere" websider og derfor har det ikke et sådant.
Der er dog ikke noget til hinder for at man kan have et grafisk program,
der kan styre webserveren.

Jeg ved at der er mange, der glæde af Webmin, der er et webinterface,
der kan styre mange forskellige serverprogrammer.

> Jeg bør måske lige oplyse at mit arbejde gør at jeg ikke har den tid jeg
> åbenbart har brug for for at kunne sætte mig ind Linux så godt at jeg
> gerne ville.

Ligesom med så mange andre ting her i livet, er det betydeligt lettere
at fordøje, hvis man har en guide, der kan vise én den rigtige
tilgangsvinkel til et givet problem.

Derfor:
Har du en kollega eller en ven, der kan give dig et par hjælpende ord
med på vejen og evt. vise dig nogle ting, for at du nemmere kan komme igang?

Kommer du f.eks. i den lokale LUG?

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 15-03-04 00:29

On Sun, 14 Mar 2004 22:49:58 +0100, Finn Guldmann wrote:

> [...]
> Jeg bør måske lige oplyse at mit arbejde gør at jeg ikke har den tid jeg
> åbenbart har brug for for at kunne sætte mig ind Linux så godt at jeg

Til en server vil jeg til enhver tid vælge Debian/stable,
pga stabilitet og apt (deb-pakke-systemet).

Debian kan installeres via 2-4 disketter, så har maskinen nok
software til at den kan koble op på Internettet og downloade resten af de
programmer du ønsker installationen opbygget af, og i tilfældet af du
kun vil have FTP, Web og mail er det ikke meget mere software der skal til.

For en server der skal køre FTP, Web og mail er en grafisk brugerflade
en overflødig proces der bare tager kraft fra maskinen.
Debian er derfor primært bygget til at blive vedligeholdt via command
prompten. Ikke betydende der ingen værktøjer er, man kan nemlig sagtens
lave lidt grafik i prompten, f.eks. er linuxconf et nemt værktøj at
bruge til diverse vedligehold i prompten.
Dette gør at Debian installeret fylder meget lidt, og du dermed
har mere plads på disken til hvad brugerne nu vil bruge den til.

Det tager dog lidt tid at blive gode venner med Debian, men omkostningen
er det værd i det lange løb, du kommer tættere på dit hardware og
lærer mere om hvad du har i maskinen.

Debian skal ikke opdates via ny distribution hvert halve år som Fedora,
løbende opdatering af Debian sikrer at man hele tiden er med.

Debian/stable er ikke så moderne som andre nyere distributioner,
men det er til gengæld det der gør den stabil.

Debian indeholder 2 sæt:

- Debian/stable kan sammenlignes med Red Hat Enterprise Linux
- Debian/unstable kan sammenlignes med Fedora

Men da du skriver du ikke har tid til at sætte dig ind i Linux, kan jeg
nok ikke anbefale dig at gå efter Debian. Da er Fedora nok en bedre
start, senere kan du så tage springet.

Mvh
Torben

Fra : Henrik Mønster

Dato : 15-03-04 07:12

"Finn Guldmann" <is.no@good.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Findes der programmer der enten er et serverprogram med grafisk
> brugerflade, eller som er en grafisk brugerflade til et af de

Hejsa

e-smith eller SME server som den også kaldes. Firmaet bag har næsten lige
overdraget den gratis version til et community www.contribs.org der står for
den videre udvikling.

Jeg har kørt med e-smith i lidt over et år, og den dækker mit behov fint.
Dhcp, ftp, mail server, webmail, firewall, print-, fil-, web og dns-server
mm. Men på selve serveren har du kun en konsol, dertil kommer webinterface
til administration.

Det du ikke finder som std. i serveren, er der som regel en der har udviklet
en howto eller en fiks lille rpm til

M.v.h. Henrik

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-04 13:40

Jeg har været ved at kigge på tingene.

Og er desværre ikke kommet videre med at få servere sat op.

Jeg er kommet så langt at jeg har installeret Mandrake 9.2.

Og har fundet ud af at i den installation ligger grundlaget for det jeg
skal bruge. De forskellige servere er der, eller kan installeres fra
cd-rommerne.

Men mit problem er så bare at jeg ikke aner hvor jeg finder dem. De
dukker ikke op i menuerne. Og så er jeg, på det nærmeste, lost.

Jeg har så kigget mig rundt efter løsninger.

Herunder fandt jeg ud af at der, åbenbart, ikke fíndes en grafisk
brugerflade så man kan konfigurere sine servere. (Som man kan, f.eks., i
FastreamNetFileserver under Windows.)

Jeg forsøgte mig med Webmin. Den lød til at kunne klare det meste.

Men ak. 98% af de felter (parametre) man stilles overfor aner jeg ikke
hvad jeg skal med. Så den har jeg droppet igen. Og dem jeg mente jeg
skulle bruge kunne jeg ikke finde. (Er blot bange for at jeg skal
geninstallere for at fjerne de instillinger jeg har fået pillet ved.
(Fik kun noget op så jeg kunne se web-sider ved brug af password. Og det
er jo ikke særlig praktisk))

Så har jeg kigget på E-smith. Og den ser da lovende ud. Hvis jeg ville
lade computeren fungere alene som server. Og det er ikke det jeg vil. Så
er der nogen der ved hvordan man 8 på en simpel måde) installerer
E-smith oven på en anden installation (Mandrake) vil jeg gerne høre om
det.

ClarkConnect er det ikke lykkedes for mig at komme i forbindelse med
endnu. Ved ikke om det er en overbelastet server der er grunden.

Har så fundet og kigget på Xitami, lincvs og LVS. Men til den ene
mangler der en pakke som jeg ikke kan finde et sted at hente.

Men den anden sker det bare intet når jeg forsøger at installere den.

Så det er hvor jeg står nu.

--
MVH Finn

Fra : Andreas Paasch

Dato : 21-03-04 15:26

Finn Guldmann wrote:

> Jeg har været ved at kigge på tingene.
>
> Og er desværre ikke kommet videre med at få servere sat op.
>
> Jeg er kommet så langt at jeg har installeret Mandrake 9.2.

Nu er et jo spørgsmålet, hvilke servere er det du skal bruge?

Derfra er det ikke så svært igen, hvis man vel og mærke ved hvor filerne
ligger. Det kan jeg så hjælpe med, hvis jeg ved hvilke servere vi taler om.

/Andreas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-04 16:19

"Andreas Paasch" <Andreas@Paasch.Net> skrev i en meddelelse
> [...]
filerne
> ligger. Det kan jeg så hjælpe med, hvis jeg ved hvilke servere vi

Lige nu er jeg ved at se om jeg kan få gang i PureFTP. Det ser ikke for
godt ud.

I de manualer jeg har fundet står der hvordan man gør, men ikke fra
hvilket bibliotek.

Jeg har PF liggende i et bibliotek i et download-område jeg har oprettet
som /home/finn/download/
Men når jeg prøver at installere derfra sker der ikke noget. Eller
rettere jeg får en serie fejlmeldinger. Og ingen installation.

Jeg har så prøvet at oprette /usr/lib/pureftp og kopiere filerne
derover. Men det giver samme resultat.

Men noget andet er at jeg, når jeg læser videre i manualen, får den
opfattelse at det er en "kommandolinie-server". Og alligevel ikke det
jeg er ude efter.

Fra : Andreas Paasch

Dato : 21-03-04 18:29

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Men noget andet er at jeg, når jeg læser videre i manualen, får den
> opfattelse at det er en "kommandolinie-server". Og alligevel ikke det

Nu syntes jeg så vi først skal se hvad det er du søger, for at kunne løse
problemet med hvilken FTP server der passer bedst ...
Jeg er meget begejstret for Pure FTP, den svarer klart til alle mine behov,
men sådan noget afviger jo.

Det var meget nemt at sætte den op og sikre, at den ved genstart starter
automatisk.

Mht. manglende lokation af pureftp filerne, så skal pureftp jo installeres
korrekt. Jeg ved ikke lige om der er en rpm-fil derude, jeg har sat min op
fra source, ret nemt.
Men, for at gøre det korrekt skal tarballen jo først pakkes ud, konfigureres
og så skal det installeres, make ... make install (som root) ... så får man
ingen fejlmelding.

Dine behov er altså første skridt ...

/Andreas

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 21-03-04 17:40

Den Sun, 21 Mar 2004 13:39:30 +0100. skrev Finn Guldmann:

> [...]
>
> Og har fundet ud af at i den installation ligger grundlaget for det jeg
> skal bruge. De forskellige servere er der, eller kan installeres fra

Ja, Mandrake har det meste serverprogrammel, og er et godt grundlag til at
lave en Linux-server.

> Men mit problem er så bare at jeg ikke aner hvor jeg finder dem. De
> dukker ikke op i menuerne. Og så er jeg, på det nærmeste, lost.

Du kan installere pakken drakwizard:

urpmi drakwizard

og så køre Mandrake Control Center (mcc) - eller "konfigurér din
maskine" fra menuerne (det er det samme).

> [...]
> grafisk brugerflade så man kan
> konfigurere sine servere. (Som man kan, f.eks., i FastreamNetFileserver

drakwizard kan, sammen med andre ting i mcc. Og på dansk!
Jeg er dog ikke klar over om alle dine behov er dækkede.
Ellers er der mere om konfiguration af linux-servere i den gratis bog
"Friheden til systemadministration" http://cvs.linuxbog.dk/?b=admin
og andre bøger i samme bogserie (bla. sikkerhed og webserver)

Hilsen
keld

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 21-03-04 17:56

Den Sun, 21 Mar 2004 16:40:29 +0000. skrev Keld Jørn Simonsen:

> [...]
>
> drakwizard kan, sammen med andre ting i mcc. Og på dansk!
> Jeg er dog ikke klar over om alle dine behov er dækkede.

Glemte at sige at Mandrake 10.0 har en del mere i drakwizard omkring
serveropsætning.

Hilsen
keld

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-04 18:30

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse
> Glemte at sige at Mandrake 10.0 har en del mere i drakwizard omkring
> serveropsætning.

10.0?

Den skal jeg da vist lige havde kigget efter.

Men det bliver nu en anden dag, for egentlig skulle jeg havde været i
seng nu. Skal op og på arbejde 0130. :-/

Drakewizard kan jeg ikke finde hverken på installationen eller på
nettet. Kun omtaler af den.

Men i opsætningen kan keg komme ind til "Opsætning af server", hvor jeg
så kan finde ftp, web, dns, mail, dhcp. Vistnok 8 eller 10 ialt.

Men med ingen af dem kan jeg lave en opsætning jeg kan bruge til noget
fornuftigt.
For FTP kan jeg end ikke fastsætte rod-biblioteket. Det kan jeg dog for
web.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 22-03-04 14:08

Vi har den på http://klid.dk

> [...]
>
> Men i opsætningen kan jeg komme ind til "Opsætning af server", hvor
> jeg så kan finde ftp, web, dns, mail, dhcp. Vistnok 8 eller 10 ialt.

"Opsætning af server" er et andet navn for drakwizard.

> Men med ingen af dem kan jeg lave en opsætning jeg kan bruge til noget
> fornuftigt.
> For FTP kan jeg end ikke fastsætte rod-biblioteket. Det kan jeg dog for
> web.

Det findes i Mandrake kontrolcenter under monteringspunkter.
Brug diskdrake - den første indgang.

Der er også noget til ftp, og samba i denne menu

Hilsen
keld