Er der en nordmand til stede?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-03-04 14:28

I dk.binaer.historie har jeg lagt et foto:

Min morfar sejlede med dette skib "HEINI" til og fra Norge
Det er afsendt som postkort fra Kristiania 21. Marts 1918 torsdag morgen
sandsynligvis er skibet et sted i Norge, men hvor?
Fyret er vel unikt, og øl skulle man vel også bruge deroppe.
Er der nogen der kan kende havnen?
Hilsen Flemming Svendsen

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 14-03-04 14:39

Sun, 14 Mar 2004 14:28:01 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> wrote:

> [...]
>sandsynligvis er skibet et sted i Norge, men hvor?
>Fyret er vel unikt, og øl skulle man vel også bruge deroppe.

Kristiania er det eldre navnet på Oslo (Norges hovedstad)

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-03-04 15:55

> Kristiania er det eldre navnet på Oslo (Norges hovedstad)
>
> --
> Otto Jørgensen
****************
Jo, tak det ved jeg, men jeg begriber ikke hvorfor mit billede til
dk.binaer ikke vil forlade computeren
Flemming

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-03-04 18:03

Jeg prøver igen:

http://home6.inet.tele.dk/flemclar/heini.html#HEINI ligger damperen så og
venter på en løsning!
Undskyld forviklingerne!

[...]

Der findes ikke seje børn, de skal bare koge længe nok . . . .

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 14-03-04 18:13

Sun, 14 Mar 2004 18:03:10 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

> Er der nogen der kan kende havnen?
> Hilsen Flemming Svendsen
>
>Der findes ikke seje børn, de skal bare koge længe nok . . . .

Hvis du skal treffe tilstrekkelig med normenn prøv å legg denne
meldingen i no.fritid.slektsforsking.etterlysing
og be om svar direkte tilbake til deg

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 14-03-04 18:23

Hej Flemming,

jeg er ikke nordmand men jeg har boet deroppe, nærmere betegnet i
udkanten af Oslo. Jeg har et par gætterier:

1) Efter bygningerne i byen og på havnen at dømme er der ikke tale om nogen
mindre havneby.

2) I 1918 krævede billeder meget lys, og hvis man ser på
a) solhøjden (af skyggen fra taget på skuret forrest på havnen), sammen med
b) dét at det er sommer (der er blade på træet til venstre for masten, bag
bygningerne)
så er er vi lidt over middagstid, og fyret ligger så nogenlunde øst for
havnebassinet.

3) Den store bygning på havnen kunne - aldeles pr. hukommelse! - godt passe
med en bestemt bygning som stadig findes på havnen i Oslo

Alt i alt er jeg tilbøjelig til at mene at billedet er fra havnen i
Kristiania, men det er altså stadig rent gætværk!!

mvh.
Jens Møller Jensen

Flemming Svendsen <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40549038$0$27364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : annelise christensen

Dato : 14-03-04 21:59

Hej Flemming.

Et helt vildt skud. Kan det være fra Rønne? Jeg har for sjov skyld slået op
i "Danmarks fyrtårne og fyrskibe" og fyret er en tro kopi af Rønne Havns
nedlagte bagfyr.

Ved du hvilke havne skibet gik imellem?? Og kan man tænke at den morfar har
skrevet et brev på overfarten og bare afsendt det fra Norge??

Fortsat god jagt.

annelise christensen

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 14-03-04 22:10

"annelise christensen" <annelise@mail.tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
har
> skrevet et brev på overfarten og bare afsendt det fra Norge??

Ja, Flemming - jeg er enig med Annelise.

På dette bildet av Rønne fyrtårn:
http://www.roenne-apotek.dk/page.php?emne_id=585
er også minst to av de samme husene som på ditt postkort.

Dessuten ville det vel ikke være naturlig at det stod Carlsberg
på en bygning i Norge?

Mvh Elin - i Oslo

Fra : Philip Kofoed

Dato : 14-03-04 22:33

Hej,

> Et helt vildt skud. Kan det være fra Rønne?

Jeg er enig med Annelise og Elin, det ligner i mistænkelig grad Rønne. Se også
billederne her:
http://fyrtaarne.dk/roennehavnbagfyr.html

mvh
Philip Kofoed

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-03-04 05:03

Rigtigt mange tak til alle der kastede sig ud i dette projekt, jeg har haft
postkortet liggende i mange år og troede aldrig det skulle blive opklaret.
Så har min morfar altså også været på Bornholm.
Uden tvivl har man haft en stak postkort liggende til brug når de nåede
havn.
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-03-04 09:04

Flemming Svendsen skrev:
> [...] Så har min morfar altså også været på Bornholm.

Ja, det fyrtårn er da også *helt* unikt!

[genealogi-OT]:
Det dér Carlsberg-skilt på billedet kan jeg ikke få til at
passe (med hældningen) til at skulle sidde på en bygning.

Det ser jo heller ikke ud til at sidde på skibet. Men hvad
er det så for nogle bogstaver, man lige aner overkanten
af, til højre for skibets skorsten?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-03-04 09:54

"Herluf Holdt, 3140"
> [genealogi-OT]:

Jeg mener ikke det er OT, det er snarere topografi, og det er vel også en
del af historien?

> Det dér Carlsberg-skilt på billedet kan jeg ikke få til at
> passe (med hældningen) til at skulle sidde på en bygning.

Nej, det har du ret i, måske sidder det på bolværket?

> Det ser jo heller ikke ud til at sidde på skibet. Men hvad
> er det så for nogle bogstaver, man lige aner overkanten
> af, til højre for skibets skorsten?

Også her bliver jeg svar skyldig, måske skulle vi spørge en bornholmer?

> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Hilsen en li'så nysgerrig
Flemming.

Fra : Michael Lund

Dato : 14-03-04 22:30

Jeg har lagt et billede af Rønne-havns fyr ud på dk.binaer.historie.

Jeg tror også at sagen er opklaret.

Mvh.
Michael Lund