Lokomotivfører
Fra : Hans Karpinski

Dato : 07-03-04 22:31

Jeg søger oplysninger om lokomotivfører Johan Christian Petersen født
13/11-1868 i Århus, bopæl omkring 1930-1934 Louisegade 17 Århus, evt hvor
man kan finde oplysninger om ansatte ved statsbanen.

Hans Karpinski

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 07-03-04 23:01

"Hans Karpinski" <H.Karpinski@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 13/11-1868 i Århus, bopæl omkring 1930-1934 Louisegade 17 Århus, evt hvor
> man kan finde oplysninger om ansatte ved statsbanen.

På Landsarkivet i Viborg har de nogle årgange af:
De Danske Statsbaners Tjenestemænd og Aspiranter.
Heri findes oplysninger om ansættelses tidspunkt, "nuværende stilling",
tjenestested mv.

Leif Sepstrup
http://www.sitecenter.dk/sepstrup

Fra : Ole Grau

Dato : 07-03-04 23:04

> [...]
hvor
> man kan finde oplysninger om ansatte ved statsbanen.

"Danmarks Jernbaner" Historisk og biografisk Haandbog
Martin Buch og C.I. Gomard
1933-35
Bind 2 indeholder biografier for en del ansatte ved banerne.

Mvh

Ole G.

Fra : EAMDH

Dato : 08-03-04 06:37

DSB personalwmapper ligger på Rgsarkivet.under nummerer, dem kan man få ved
at ringe til DSB museet i odense. ps du skal bestille sagen i god tid pr.
Email

vh.
EAMDH
dalberg@adslhome.dk

Fra : Show The Andersens

Dato : 08-03-04 07:00

Jeg vil tro at der kunne være noget i et lille seddelarkiv (udklip fra
aviser, kirkebogsindførelser mm) de har på erhvervsarkivet i Århus.

Hilsen Annette Jordan

--
For at undgå spam bedes du ved direkte svar skrive til:
Afsenderens tre forbogstaver @bear.dk

Fra : strid

Dato : 08-03-04 16:47

Jeg har bogen "Ministeriet for offentlige arbejder, De Danske
statsbaner, Personalakter"

Her står han ikke i. Det er en bog fra 1963 og der er over 600 sider
men han står her ikke.

Desværre

Astrid

On Sun, 7 Mar 2004 22:30:59 +0100, "Hans Karpinski"

Fra : Steen Thomsen

Dato : 19-03-04 19:11

> Jeg har bogen "Ministeriet for offentlige arbejder, De Danske
> statsbaner, Personalakter"
> Det er en bog fra 1963 og der er over 600 sider.

Kan du også sige os lidt om hvad afgrænsningen er? Er det måske de
ansatte pr 1963?
--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : strid

Dato : 19-03-04 19:41

Jeg kan skrive det der står som indledning. Eller starten af det :)

" I januar 1962 afleverede generaldirektoratet for statsbanerne til
rigsarkivet ca. 10.000 personalakter for personer, der var afskediget
fra eller døde i statsbanernes tjenste før 1932. Den foreliggende
registratur omfatter denne ældste del af statsbanernes personalarkiv,
hvis begyndelse menes lagt omkring 1880.
FOr hver person er anført fulde navn, afgangstilling i statsbanerne,
fødselsår og - dato, samt tidspunkt for afsked eller død. Navne er
ordnet alfabetisk og i tilfælde hvor flere personer bærer samme navn,
er fødselsår og -dato lagt til grund for ordningen, idet de tidligeste
er anbragt forrest. Bindestregsnavne betragtes som ét navn, og der er
ikke henvisninger til eller fra mellemnavne. Derimod er der ved
navneforandring henvisning fra det oprindelige til det nye navn."

Detter forklare på en meget god måde hvad der er i bogen.

Jeg slår gerne op bare sig til :)

Astrid

Fra : Tage Juhl

Dato : 19-03-04 20:54

"strid" <astrid@strid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navneforandring henvisning fra det oprindelige til det nye navn."
>

> Detter forklare på en meget god måde hvad der er i bogen.

Kan jeg formå dig til at slå efter, om der står en lokomotivfører P.S.
Henriksen, Rosenborg Alle 9, 8900 Randers (pr. 1957) i dit opslagsværk, og
hvad der i givet fald står om ham.

Venlig hilsen
Tage Juhl

Fra : Poul Erik Kjærgaard ~

Dato : 20-03-04 09:59

Hvis der i din bog også findes portører, vil jeg høre om du kan finde:
Portør Anton Larsen født 18/8 1876, død 7/2 1924, ansat ved DSB, Nørresundby
1/11 1900. På forhånd mange tak.

---

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 21-03-04 14:27

Hej Astrid,

Kan du finde noget om en Evan Edvard Sørensen (Bielefeldt), som blev ansat
den 17. juni 1883, og som fejrede 25 års jubilæum i 1908. Jeg har en 25 års
jubilæums "plakette" i kobber.

Hvornår han afgik ved jeg ikke, men på et tidspunkt var hans udgangspunkt
Skanderborg.

Det er min oldefar.

Ole. P. Bielefeldt
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : strid

Dato : 21-03-04 14:59

Jeg har fundet ham :

Bielefeldt, Evan Edvard, Lokomotivfører
født: 28/2 1862, Afsked 31/3 1928

Litra nummer : E 416

Med venlig hilsen

Astrid

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 21-03-04 15:21

Hej Astrid,

Jeg er ret sikker på, at det er den samme, men min oldefar er født den 21
maj 1862, og ikke den 28 februar 1862 :)

Jeg har hans dåbsattest :)

Tak for oplysningerne

Ole P. Bielefeldt
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : strid

Dato : 21-03-04 16:36

Hej Ole

Ja, det er slet ikke umuligt :) Der stod desværre ikke mere om ham :)