Dombernowsky
Fra : Tage Sørensen

Dato : 01-03-04 15:25

Er der nogen der kender til familien Dombernowsky(i)
Tage Sørensen
ts44@stofanet.dk

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 01-03-04 16:49

"Tage Sørensen" <ts44@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender til familien Dombernowsky(i)
> Tage Sørensen

Kender du denne side ?

http://www.rolskov.net/tree/605.htm

mvh
Martin

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-03-04 23:01

"Tage Sørensen" <ts44@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender til familien Dombernowsky(i)
> Tage Sørensen
> ts44@stofanet.dk

Ja, nogen må da gøre det, for dette her er fundet på www.familysearch.org:

International Genealogical Index - Denmark
1. ANDREA JACOBINE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 16 MAY 1856 Garnisons Sogn, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

2. ANCHER EMIL DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 26 DEC 1826 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

3. ANTOINETTE JACOBINE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index
/ DE
Gender: Female Christening: 01 AUG 1841 Birkerod, Frederiksborg,
Denmark

4. CAROLINE AMALIE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 27 JUL 1851 Holmens Sogn, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

5. ERIKKE POULINE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 24 APR 1848 Holmens Sogn, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

6. JULIANE MATHILDE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index /
DE
Gender: Female Marriage: 31 MAY 1863 Frederiksberg, Kobenhavn, Denmark

7. MAGDALENE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 03 MAR 1854 Helligaands Kirke, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

8. SOPHIE AMALIE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 08 AUG 1847 Birkerod, Frederiksborg,
Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 8

International Genealogical Index - Germany
9. EMILIE GERTRUDE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index / GE
Gender: Female Christening: 04 JUL 1869 Sankt Marien, Berlin Stadt,
Brandenburg, Preussen

10. JOHANN CHRISTIAN DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index /
GE
Gender: Male Christening: 05 MAY 1865 Sankt Jakobi, Berlin Stadt,
Brandenburg, Preussen

11. CATHARINE MARTHA DOMBERNOVSKY - International Genealogical Index /
GE
Gender: Female Christening: 05 MAR 1871 Sankt Marien, Berlin Stadt,
Brandenburg, Preussen

12. LOUISE MARGARETHE DOMBERNOWSKY - International Genealogical Index /
GE
Gender: Female Christening: 04 JUL 1869 Sankt Marien, Berlin Stadt,
Brandenburg, Preussen

13. THEODOR MAX DOMBERNOVSKY - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Christening: 13 APR 1868 Sankt Marien, Berlin Stadt,
Brandenburg, Preussen

Matches: International Genealogical Index/Germany - 5

Vital Records Index - Denmark
14. Juliane Margrethe ANDREASDATTER DOMBERNOWSKY - Vital Records Index
/ DE
Gender: F Birth/Christening: 14 Feb 1808 Horsholm, Frederiksborg,
Denmark
15. Andrea Jacobine DOMBERNOWSKY - Vital Records Index / DE
Gender: F Marriage: 16 May 1856 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 2

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-03-04 08:37

"Tage Sørensen" > Er der nogen der kender til familien Dombernowsky(i)
> Tage Sørensen
> ts44@stofanet.dk
**********************
Kender og kender, det er så meget sagt, men under indtastning af kirkebøger
fra Helsingør sker det da at jeg 'falder' over navnet.
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/ hop til Helsingør.
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : HBE

Dato : 02-03-04 19:44

En søgning på http://soeg.jubii.dk/oplysningen/ giver 2 sider med navnet
Dombernowsky.
og http://www.google.dk/webhp?hl=da giver 10 sider, prøv selv

Helge Bonde Eriksen

http://home20.inet.tele.dk/hbe

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-03-04 08:12

Dombernowsky i Danmark

Muligvis stammer alle Dombernowsky'r i Danmark fra Hørsholm-skomageren,
der indvandrede fra Tyskland i slutningen af 1700-tallet. (se
fødestedet, da han er på aftægt hos sønnen 1.7).

Pr. 1. januar 2004 var der ifølge Danmarks Statistik
(http://www.dst.dk/Statistik/Navne/HvorMange.aspx) 44 danskere med
navnet Dombernowsky, én mindre end i 2003.

Navnet staves på flere måder Do(m/n)(b)erno(u/v/w)sk(y/i), hvilket ikke
gør det nemmere at lede på internettet.

Nedenstående lille oversigt er lavet på baggrund af Familysearch.org og
ddd.dda.dk. Der er ganske givet fejl og mangler, men der er noget at gå
videre med.

1. Andreas Jacob Dombernowsky, skomagermester, Hørsholm, født ca.1768,
Tyskland, gift med Inger Magdalene Johansdatter, født ca.1772.

FT-1801 frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, 18,
Anders Jacob Dombernovsky, 33, Gift, Huusbonde, Skoemagermester,
Inger Malene Johnsdatter, 29, Gift, Hans Kone, Konen er Krøbling,
Birgitte, 4, Ugift, Tvillingebørn. Deres Børn,
Johanne, 4, Ugift, Tvillingebørn. Deres Børn,
Johan Matthias, 1, Ugift, Deres Børn,
Peder Jensen, 19, Ugift, Skoemagerdreng,

1.1. Anne Marie Dombernowsky, født 7.9.1795, døbt 13.9.1795, Skt. Olai,
Helsingør.

1.2. Birgitte Dombernowsky, født ca.1796.

1.3. Johanne Dombernowsky, født ca.1796.

1.4. Johan Mathias Dombernowsky, skomagermester, Aarhus, siden
København, døbt 6.7.1800, Hørsholm, Frederiksborg, gift 24.7.1835,
Aarhus domkirke, med Maren Haugaard Schmidt, født ca.1814, Lemvig.

Johan Mathias Dombernovsky, borgerskab som skomagermestert i Aarhus
købstad 26.6.1837 (LaV D2.305)
- flyttede senere til København:
FT-1850 København, Øster kvarter I, Lille Kongensgade 59, kjælderen,
267,
Johan Mathias Dombernovsky, 50, Gift, skomagermester, Hirschholm
Marie Schmidt, 36, Gift, ---, Lemvig
Andreas Ja Domernovsky, 14, Ugift, ---, Aarhuus
Johan Alb. Domernovsky, 12, Ugift, ---, Aarhuus
Johane Magte. Domernovsky, 10, Ugift, ---, Aarhuus
Carl Chr. Domernovsky, 6, Ugift, ---, Kjøbenhavn
Petter Edvard Domernovsky, 4, Ugift, ---, Kjøbenhavn
Erehke Paul. Domernovsky, 3, Ugift, ---, Kjøbenhavn
Frederich Domernovsky, 1, Ugift, ---, Kjøbenhavn

1.4.1. Andreas Jacob Dombernowsky, døbt 15.5.1837, Aarhus Domkirke, gift
1. gang 6.12.1863, Frederiksberg, med Thora Christiane Lund, døbt
1.2.1839, Skt. Olai, Helsingør, datter af Reier Thorsen Lund og Marie
Larsdatter, gift 2. gang 17.4.1867, Holmens, København, med Sophie
Frantzine Bednass.

1.4.2. Johan Albert Dombernowsky, født ca.1839, København.

1.4.3. Johanne Caroline Magdalene Dombernowsky, født 26.7.1840, Aarhus,
døbt 12.4.1841, Aarhus domkirke,
gift 14.10.1863 med Frederik Carl Christian Ross, født ca.1830, Randers.

1.4.4. Carl Christian Dombernowsky, født ca.1844, København, gift med
Marie, født ca.1846.

Familien emigrerede med to døtre til New York i 1877:

Dombernowsky, Carl Christian, Købmand, Alder: 33
Dombernowsky, Marie, Hustru , Alder: 31
Dombernowsky, Ida, Barn, Alder: 00 11/12 (født 12.11.1876?)
Dombernowsky, Anna, Barn, Alder: 07
Bestemmelsessted: New York, Kontrakt nr.: 142200 Forevisningsdato:
9/17/1877
Sidste opholdssted: Amerika. Bestemmelses land: USA, New York City, New
York State

1.4.4.1. Anna Dombernowsky, født ca.1870.

1.4.4.2. Ida Dombernowsky, født 1876.

1.4.5. Peter Edvard Dombernowsky,maskinarbejder, født ca.1846,
København.

Emigrerede 1873 fra Horsens til USA.
Dombernowsky, Peter Ed., Maskinarbejder, Alder: 27 Bestemmelsessted:
New York
Kontrakt nr.: 59300 Forevisningsdato: 8/18/1873, Sidste oph.sogn:
Horsens Sidste oph. amt: Århus
Sidste oph.sted: Horsens Bestemmelses land: USA, Bestemmelses by: New
York City Bestemmelses stat: New York State, Skibsnavn: Humboldt

1.4.6. Erikke Pouline Dombernowsky, døbt 24.4.1848, Holmens Sogn,
København.

1.4.7. Frederich Dombernowsky, født ca.1849, København.

1.4.8. Caroline Amalie Dombernowsky, døbt 27.7.1851, Holmens Sogn,
København.

1.4.9. Caroline Amalie Dombernowsky, døbt 5.6.1853, Holmens Sogn,
København.

1.5. Magdalene Dombernowsky, døbt 21.3.1802, Hørsholm, Frederiksborg.
sp: Jens Peter Nielsen Frydensberg (m.3.3.1854.
sp: Niels Larsen (m.23.5.1831.

1.6. Andreas Jacob Dombernowsky, smedemester, København, døbt 5.2.1804,
Hørsholm, Frederiksborg, gift 1. gang med Anne Cecilie Petersdatter
(eller den første datter er født udenfor ægteskab), gift 2. gang
31.10.1828, Vor Frue, København, med Marie Jensdatter, født ca.1800,
Hjortespring.

FT-1845 København, Rosenborg Kvarter, Myntergade No. 49, Første Side
Sal, 339,
Andres Jakob Dombernausky, 42, Gift, Grovsmed Mester, Hirsholm,
Frederigsborg amdt
Maren Jensdatter, 46, Gift, hans Kone, Hiortespring
Andrea Jakobine [Dombernausky], 17, -, Deres Børn, Kiøbh.
Amalie Magdalene [Dombernausky], 11, -, Deres Børn, Kiøbh.
Thora Ida [Dombernausky], 9, -, Deres Børn, Kiøbh.
Anine [Dombernausky], 7, -, Deres Børn, Kiøbh.
Matilte Julliane [Dombernausky], 4, -, Deres Børn, Kiøbh.
Christiane Christesen, 19, Ugift, Tinestepige, Kiøbh.
Christian Petersen, 27, Ugift, grovsmed Svæn, Gentofte
Hans Peter Jensen, 21, Ugift, Smede Lærlinge, Draaby ved Jegerspris
Sven Christan Olsen, 18, -, Smede Lærlinge, Kiøbhav.
William Ferdinant Spoholdt, 17, -, Smede Lærlinge, Fridirigsværk
Carel Fredr. Ferdinant Madsen, 17, -, Smede Lærlinge, Kiøbhv.

FT-1850 København, Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Plads, Sankt
Annæ Plads 60, stuen i baghuset, 301,
A. Dombernovsky, 46, Gift, smedmester, Hirschholm
Marie Født Jensen, 50, Gift, hans kone, Hiortespring
Andrea Jacobbine, 21, Ugift, deres børn, Kjøbenhavn
Amalie Magdalene, 15 3/4, Ugift, deres børn, Ditto
Thora Ida, 14, Ugift, deres børn, Ditto
Anina, 11 3/4, Ugift, deres børn, Ditto
Mathilde Juliane, 8½, Ugift, deres børn, Ditto
Peter Petersen, 26, Ugift, smedesvend, Sverrig
Jens Svensen, 25, Ugift, smedesvend, Sverrig

1.6.1. Andrea Jacobine Dombernowsky, døbt 29.10.1828, Vor Frue,
København, gift 16.5.1856, Garnisons kirke, København, med Lauritz
Ferdinand Møller, født ca.1824.

1.6.2. Friderich Ferdinandt Dombernowsky, døbt 13.8.1830, Trinitatis,
København.

1.6.3. Amalie Magdalene Dombernowsky, født ca.1834, København.

1.6.4. Thora Ida Dombernowsky, født ca.1836, København.

1.6.5. Anine Dombernowsky, født 28.3.1838, døbt 6.6.1838, Trinitatis,
gift 5.5.1861, Trinitatis,
København, med Johan Ferdinand Vodskov.

1.6.6. Juliane Mathilde Dombernowsky, født 27.6.1841, døbt 19.9.1841,
TYrinitatis, København.

1.7. Anthon Dombernowsky, dugemagermester, født ca.1806, Hørsholm,
Frederiksborg, død efter FT 1890, gift med Karen Elisabeth Wiuff, født
ca.1805, København, død efter FT 1890.

FT-1845 frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Usserød, et Huus, 180,
Anthon Dombernsky, 39, Gift, Dugmagermester, Hirschholm S.,
Frederiksborg A.
Karen Wiuff, 40, Gift, hans Kone, Kjøbenhavn
Wilhelm, 12, Ugift, deres Børn, Hirschholm S., Frederiksborg A.
Frederikke, 10, Ugift, deres Børn, Hirschholm S., Frederiksborg A.
Andreas, 8, Ugift, deres Børn, Her i Sognet
Anker, 6, Ugift, deres Børn, Her i Sognet
Anthonette, 4, Ugift, deres Børn, Her i Sognet
Peder, 1, Ugift, deres Børn, Her i Sognet
Jens Jørgensen, 35, -, Skomagersvend, Grønholt S., Frederiksborg A.
Godtfred Sette [?], 66, Enkemand, Skomagersvend, Sachsen
Signe Lassen, 16, -, Tjenestepige, Frederiksborg
Andreas Dombernosky, 78, Enkemand, Underholdes af Sønnen, Tydskland
Jensen, 34, Ugift, Muursvend, Fredensborg

FT-1890 frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Usserød by m-kort nr.
5754 liste49, hus f.2, 3,
Anton Dombernovsky, 84, Gift, husfader, skomager., Hørsholm
Karen Elisabeth Dombernovsky Født Wiuff, 85, Gift, husmoder, Kjøbenhavn

1.7.1. Ancher Emil Dombernowsky, døbt 26.12.1826, Birkerød,
Frederiksborg.

1.7.2. Wilhelm Dombernowsky, født ca.1833, Hørsholm, Frederiksborg.

1.7.3. Marie Frederikke Dombernowsky, husjomfru, født ca.1835, Hørsholm,
Frederiksborg.
FT-1880 Svendborg, Vindinge, Ørbæk, Ørbæk, en Hovedgaard, 1,
Salomon Lindegaard Lange, 59, Gift, husfader, godseier, justitsraad, her
i sognet [Ørbæk]
Josephine Margrethe Erikke Camilla Leth, 53, Gift, hans hustru,
Christianshavn
Marie Frederikke Dombernowsky, 44, Ugift, husjomfru, Hirschholm
+ 32 tjenestefolk iøvrigt

1.7.4. Andreas Dombernowsky, født ca.1837, Hørsholm, Frederiksborg.

1.7.5. Ancher Emil Dombernowsky, født ca.1840, Hørsholm, Frederiksborg,
gift 25.4.1863, Hørsholm, med Henriette Kirstine Bolette Lyhmann, født
ca.1846.

1.7.5.1. Elisabeth Henriette Dombernowsky, døbt 19.6.1864, Søllerød,
København.

1.7.6. Antoinette Jacobine Dombernowsky, døbt 1.8.1841, Birkerød,
Frederiksborg.

1.7.7. Peder Dombernowsky, født ca.1844, Hørsholm, Frederiksborg.

1.7.8. Sophie Amalie Dombernowsky, døbt 8.8.1847, Birkerød,
Frederiksborg.

1.8. Juliane Margrethe Dombernowsky, døbt 14.2.1808, Hørsholm,
Frederiksborg, gift 1. gang 3.11.1832, Vor Frue, København, med Niels
Haslund, limfabrikant, født ca.1807, København, død mellem1850 og 1863,
gift 2. gang 31.5.1863, Frederiksberg, med Sven Pehrson Lindgren.

FT-1845 København, Udenbys Vester Kv.54A Stuen, 210,
Niels Haslund, 38, Gift, Limfabrikor, Kbhvn
Juliane Dombernovsky, 37, Gift, Hans Kone, Hirschholm
Peter Haslund, 12, Ugift, Deres Børn, Kbhvn
Ida Haslund, 9, Ugift, Deres Børn, Kbhvn

FT-1850 København, Udenbys Vester Kvarter, Vesterbro ( Gammel Kongevej)
54 a, do., 271,
Niels Haslund, 43, Gift, liim fabrikör, Kjøbenhavn
Juliane Dombernowsky, 43, Gift, hans hustru, Hirschholm
Ida Haslund, 14, Ugift, deres datter, Vesterbro
Harald Haslund, 13, Ugift, deres sønner, Do.
Carl Haslund, 10, Ugift, deres sønner, Do.
Adolph Haslund, 4, Ugift, deres sønner, Do.
Juditta Haslund, 2, Ugift, deres datter, Do.
Jacob Asmussen, 44, Ugift, tjenestekarl, Burg i Slesvig, Sorup sogn,
Flensborg amt
Augusta Carlsen, 18, Ugift, tjenestepige, Kjøbenhavn
Sophie Christensen, 18, Ugift, tjenestepige, Sønderborg paa Als

Løse Dombernowsky i Danmark:

Fra Familysearch:

Dagmar Frederikke Dombernowsky
datter:
1. Helga Dombernowsky, født 13.23.1895, Fødselsstiftelsen, København,
gift 24.6.1936, København, med Adolf Frederik Nielsen, født 28.10.1881,
Karrebæk, Sorø.

fra:
http://www.rolskov.net/tree/416.htm:

Johannes Mathias Dombernowsky, gift med Dagmar Ingeborg Schouenborg,
født 22 oktober 1888, død 1979, datter af Niels Peter Pedersen
Schouenborg, overretssagfører i Horsens, medstifter af De radikale
venstre i 1884 og Helene NN.

1. John Schouenborg Dombernowsky, fuldmægtig i Københavns magistrat,
født 28 Jun 1910, død Thurø april 1999 (nekrolog Berlingske, Politiken)

1.1. Per Schouenborg Dombernowsky, overlæge, dr. med., født 28 Aug 1942

1.2. Jan Schouenborg Dombernowsky, læge, HD, direktør, født ca. 1945.

1.3. Dot Schouenborg Dombernowsky, født 20 juni 1946?

2. Noah Schouenborg Dombernowsky, født 11 Sep 1922

Fra:
http://www.gencircles.com/users/onetree/1/data/3888

Didda Dombernowsky, født 23 Jan 1969, gift 20 Jul 1996 med Philip
Torkild Foss, født 2 Jan 1968 i Aarhus, søn af Torkild Frederik Foss
og Marie-Louise Benedicte Bech

http://www.barbesgaard.dk/Jens-Nielsen-Vinge-Stadil/Anne-Jensdatter-1797/Thorvald-Jensen-Eskildsen-1907/Lene-Norgaard-Christensen-23-11-1972.htm

Lene Nørgaard Christensen, født den 23-11-1972 i Stadil sogn. Døbt i
Stadil kirke. Datter af Eva Kirstine Eskildsen og Niels Nørgaard
Christensen. Har et barn sammen med Peter Dombernowsky, født den
16-09-1970 i Brabrand.
Ban:
Clara Nørgaard Dombernowsky, født den 02-02-2001. Døbt i Kolt kirke.

Fra avisers fødselsdagsomtaler:
Lotte Dombernowsky, dr. phil., født 11.3.1943, gift med speciallæge
Svend Hansen, Flensborg
Susanne Dombernowsky, cand. mag., forstander på Kalø sproghøjskole, født
6.6.1949.

Ellis Island archives – indvandrede til USA
Edvard Dombernowsky, Copenhagen, Denmark 1909, age 22
Immanuel Dombernovsky, Denmark 1903, age 18

Og på Familysearch finder jeg herudover kun en lille familie i Berlin:

Johann Mathias Dombernowsky, gift med Emilie Henriette Klein.
De havde fem børn:

1. Johann Christian Dombernowsky was born 30 Mar 1865. He was christened
5 May 1865 in Sankt Jakobi, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen.

2. Theodor Max Dombernowsky was born 14 Jan 1868. He was christened 13
Apr 1868 in Sankt Marien, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen.

3. Emilie Gertrude Dombernowsky was born 8 Apr 1869. She was christened
4 Jul 1869 in Sankt Marien, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen.

4. Louise Margarethe Dombernowsky was born 8 Apr 1869. She was
christened 4 Jul 1869 in Sankt Marien, Berlin Stadt, Brandenburg,
Preussen.

5. Catharine Martha Dombernovsky was born 9 Jan 1871. She was christened
5 Mar 1871 in Sankt Marien, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen