Statistik: opdeling af x-akse på søjlediag~
Fra : Leif Neland

Dato : 24-02-04 03:16

Givet et datasæt af et vist antal besvarelser af spørgsmål som "hvor mange
æg lagde hver høne sidste år", skal der laves et søjlediagram.
Men hvordan opdeler man automatisk x-aksen, så man får en graf, der
afspejler fordelingen fornuftigt?

F.ex. har man datasættet 10,10,10,30,31,32,33,34 får man med intervallet 1
en graf, der væltet ser således ud:

***

*
*
*
*
*

Mens et interval på 5 giver
***

*****

Den ene måde antyder at hovedparten ligger i venstre del af grafen, den
anden i højre del.
Der er ingen menneskelig indblandning, der kan justere til en fornuftig
opløsning; grafen skal dannes af webserveren efterhånden som der indlæses
data.

Eller er det bedre at lave grafen således at den for en given x viser % af
samples er <= x, altså så grafen går fra 0 til 100%

***
***
***
****
*****
******
*******
********
********
********

Leif

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-02-04 16:00

Leif Neland wrote:

> Men hvordan opdeler man automatisk x-aksen, så man får en graf, der
> afspejler fordelingen fornuftigt?

Med en blyant? Vi ved ikke hvilket program du snakker om.

Desuden findes der grupper specielt beregnede til disse programmer (fx
<news:dk.edb.programpakker.ms-office>, hvis du bruger Excel). Denne
grupper er under alle omstændigheder ikke det rigtige sted at spørge.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Leif Neland

Dato : 27-02-04 07:28

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> Med en blyant? Vi ved ikke hvilket program du snakker om.

Hvem taler om et program?
Jeg taler om statistik. Om grafen skal laves med blyant eller med gdlib er
irrelevant. Når jeg først har grupperet tallene, skal jeg nok få dem vist.

> Desuden findes der grupper specielt beregnede til disse programmer (fx
> <news:dk.edb.programpakker.ms-office>, hvis du bruger Excel). Denne
> grupper er under alle omstændigheder ikke det rigtige sted at spørge.

Er der en gruppe for matematik/statistik ud over denne?

Leif

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-02-04 17:03

Leif Neland wrote:

> [...]
> æg lagde hver høne sidste år", skal der laves et søjlediagram.
> Men hvordan opdeler man automatisk x-aksen, så man får en graf, der

Der kan ikke rigtigt gives noget svar på dit spørgsmål. Det du spørger
om, er i hvilke intervaller man bør gruppere observationerne med henblik
på at lave et stolpediagram hvor hver stolpes højde afspejler antallet
af observationer inden for et enkelt »gruppeinterval«.

Det må komme an på et skøn og en æstetisk vurdering. Hvis der er meget
få observationer, vil man blot angive deres placering på en tallinje.
Hvis der er mange observationer, grupperer man dem i intervaller sådan
at der er et pænt antal (mere end to-tre?) i de fleste intervaller.

Måske skal du overveje at bruge et histogram i stedet for et søjledia-
gram. Når man skal lave et histogram inddeler man også observationerne
i grupper (intervaller), men i stedet for at lave en søjle med en
passende højde, laver man et rektangel hvis *areal* er et mål for
antallet af observationer i intervallet. Rektanglets grundlinje er på
en tallinje således at grundlinjen udgør det aktuelle interval. Det vil
sige at rektanglerne »rører« hinanden.

Lidt svært at forklare, men den type histogram jeg mener, kan ses her:
http://www.mapleapps.com/languageApps/Spanish/html/images/Estadistica/Estadistica32.gif

Andenaksen er lidt arbitrær fordi den bare er lavet sådan at det samlede
areal er 1 (dvs. 100 %). Bemærk altså at det *ikke* er højden af rekt-
anglet, men arealet af det, som fortæller hvor mange observationer der
er i intervallet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)